• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שימוש גובר באנטיביוטיקה - איום חמור על בריאות הציבור בישראל

ארגון הרוקחות מזהיר: העלייה המדאיגה בשימוש באנטיביוטיקה בישראל עלולה להביא ליצירת זני חיידקים עמידים לתרופות | בשילוב עם גל השפעת ושיעור התחסנות נמוך עלולות להיות לכך השלכות קשות

אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הרוקחות בישראל התייחס אמש (ג') לממצאי דו"ח התכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה ל-2021, המראים כי ישראל מובילה בשימוש באנטיביוטיקה ונמצאת מעל ממוצע מדינות ה-OECD.

על פי הדו"ח, בשנת 2021 חלה עלייה בהיקף השימוש בתרופות אנטיביוטיות: ניתנו 660 מרשמים לאנטיביוטיקה ל-1,000 איש לעומת 591 מרשמים ל-1,000 איש בשנת 2019. היקף השימוש היה גבוה יותר בקרב נשים לעומת גברים (722 מרשמים לכל אלף נשים לעומת 563 מרשמים לכל אלף גברים). בהשוואה בינלאומית ישראל מובילה, כאמור, בשימוש באנטיביוטיקה ונמצאת מעל ממוצע מדינות ה-OECD.

מארגון הרוקחות נמסר כי העלייה המדאיגה בשימוש באנטיביוטיקה בקרב האוכלוסיה בישראל עלולה להביא בעתיד הקרוב ליצירת זני חיידקים עמידים לתרופות, ובשילוב עם גל השפעת המתקרב ושיעור ההתחסנות הנמוך - עלולות להיות לכך השלכות בריאותיות קשות על התחלואה הצפויה, בייחוד בקרב אוכלוסיות הסיכון כגון קשישים וילדים.

יצירת זני חיידקים עמידים לתרופות מביא כל שנה לתמותת מיליונים ברחבי העולם, תמותה אשר יכולה להימנע על ידי צמצום השימוש בתכשירים אנטיביוטיים למקרים הכרחיים בלבד והיצמדות לטיפול כנדרש.

הארגון גם מבקש להזכיר כי תכשירים אנטיביוטיים ניתנים בהמלצת הרופא/ה המטפל/ת בלבד ואין להתחיל טיפול עצמאית וכי במידה שהחל טיפול אנטיביוטי ישנה חשיבות להיצמד להוראות וליטול את התרופה ולסיים את הטיפול עד תום. הפסקת הטיפול האנטיביוטי לפני הסוף הנדרש פוגעת באיכות הטיפול הקיים ומותירה חיידקים אשר עלולים לפתח עמידות לטיפול ולמנוע את יעילות הטיפול האנטיביוטי הבא.

בארגון ציינו כי חשוב לעודד את הציבור להתחסן כנגד שפעת עונתית למניעת תחלואה נוספת ומניעת התגברות העומסים על מערכת הבריאות בישראל. "העומסים הכבדים על מערכות הבריאות בשילוב עם המחסור הקיים בתרופות מביאים לשחיקה משמעותית של הצוותים הרוקחיים ולעלייה גוברת בעומסים", צוין.

נושאים קשורים:  ארגון הרוקחות,  אנטיביוטיקה,  חדשות
תגובות