• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

האם עבודות הרכבת הקלה קשורות לטיפוס העכבר בגוש דן?

בבתיה"ח וולפסון ואיכילוב מדווחים על קפיצה במקרי מחלת חום זיהומית הנגרמת על ידי החיידק ריקציה טיפי, המועבר על ידי עקיצות פרעושים שמקורן בחולדות ועכברים

אתר בנייה של הרכבת הקלה בתל אביב. צילום אבשלום ששוני/ פלאש 90

קפיצה בתחלואה בגוש דן מטיפוס העכבר ("ריקציה") הנגרם מעקיצות של פרעושים המגיעים מעכברים ומחולדות. על פי נתונים של היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בחולון, בין השנים 2022-2023 נרשמו 16 מקרים של טיפוס העכברים בהשוואה למקרה בודד בין השנים 2016-2021.

גם במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב מדווחים כי בשנה האחרונה נספרו לפחות שלושה מקרים של ריקציה טיפי (Rickettsia typhi) במבוגרים ומקרים בודדים בילדים וכן לפחות מקרה אחד ממש לאחרונה של עכברת עירונית (מחלה שהעברתה גם קשורה לחולדות).

טיפוס העכברים היא מחלה הנגרמת כתוצאה מעקיצות של פרעושים שמקורן בחולדות ועכברים. הפרעושים קופצים מחולדות ועכברים ומדביקים בני אדם בעקיצה. תסמיני המחלה כוללים חום שנמשך מספר ימים והרגשה כללית רעה ובמקצת המקרים מופיעה פריחה. בחלק מהמקרים הזיהום מוביל לאשפוז ולעתים המחלה קשה מאוד וכוללת מעורבות של המוח ואיברים פנימיים אחרים.

פרופ׳ יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"וולפסון", מסבירה כי מדובר במחלה שלעתים יכולה להיות קשה עם כשל רב מערכתי, מעורבות מוחית ולעתים נדירות  להוביל למוות. לדבריה, מספר המקרים כנראה גדול יותר מהמדווח וסביר שחלק מהחולים, ובפרט המקרים הקלים, נשארים מתחת לרדאר כיוון שאינם פונים לאבחון או שמאובחנים כחולים במחלת חום לא ספציפית. "האבחון למחלה דורש בדיקה ייעודית שלא כל כך זמינה בקופות החולים", אמרה פרופ' מאור.

בניסיון להתחקות אחרי הגורם לעלייה בשיעורי ההדבקה, סיפרה ד"ר מאור כי "משיחות שערכנו עם מטופלים שאושפזו אצלנו, עלה שכמחציתם דיווחו על חולדות בביתם או בסמוך למקום מגוריהם".

לשאלה האם יש לדעתה קשר לחפירות הנעשות בגוש דן עבור תוואי הרכבת הקלה, ענתה פרופ' מאור: ״מבחינתנו, לא ניתן לקשר את העלייה בחולי בטיפוס העכברים ישירות לעבודות הרכבת הקלה. לצד זאת, חלק מהחולים שאובחנו בטיפוס העכברים דיווחו על מגורים בסמיכות לאתרים בהם מתבצעות העבודות״.

גם ב"איכילוב" מסרו כי קיימת אפשרות שהעלייה בתחלואה כרוכה בחפירות של עבודות הרכבת וכי היו אינדיקציות להימצאות חולדות בסביבת רוב החולים.

נושאים קשורים:  טיפוס העכבר,  ריקציה,  הרכבת הקלה,  חולדות,  עכברים,  חדשות,  פרופ׳ יסמין מאור,  איכילוב,  בית החולים וולפסון
תגובות