• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות הציג תוכנית חדשה להסדרת השימוש בקנאביס רפואי בישראל

לפי התוכנית החדשה, יגדל משמעותית מספר הרופאים היכולים לספק מרשם לקנאביס רפואי, תורשה מכירתו בכל בית מרקחת שירצה בכך ולא יוגבל מספר המגדלים המורשים; שר הבריאות ליצמן: אין סיבה להקשות על מי שבאמת צריך, רק מפני שיש מישהו אחר שמנצל זאת שלא כחוק

חלוקת קנאביס רפואי במרכז רפואי בישראל (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות הפיץ הבוקר (ג') "הצעת מתווה להסדרת תחום הקנאביס לשימוש רפואי ולמחקר- טיוטת נוסח להערות הציבור". על-פי הכללים החדשים שבתוכנית, יגדל משמעותית מספר הרופאים שיוכלו להעניק אישורים לחולים לשימוש בקנאביס רפואי, לא תהיה הגבלה על מספר חוות הגידול וכל בית מרקחת שיעמוד בתנאים שייקבעו בידי משרד הבריאות יוכל לעסוק גם בהפצת קנאביס רפואי. במידת הצורך, לפי התוכנית, הממשלה אפילו תעודד יבוא קנאביס רפואי מחו"ל.

שר הבריאות יעקב ליצמן, שעומד מאחורי התוכנית, אמר כי "המשרד פועל להסדרה מחדש של תחום הקנאביס הרפואי עבור אלפי חולים שנזקקים לו להקלה על כאבים במטרה להקל על התהליך שהם עוברים להשגת המרשם עבורם. לצד זאת, יפעל משרד הבריאות עם רשויות נוספות כדי להקשות על זליגת קנאביס לשוק הרגיל. אין סיבה להקשות על מי שבאמת צריך, רק מפני שיש מישהו אחר שמנצל זאת שלא כחוק".

בשבוע הבא תוצג התוכנית על ידי השר בוועדת הבריאות בכנסת. לאחר שיתקבלו מהציבור תגובות, הערות או הסתייגויות לתוכנית, יתקיים לגביה דיון נוסף בוועדה ויינתן האישור להוציא אותה לפועל.

התוכנית החדשה מעלה את האפשרות שחוות גידול קנאביס מורשות בישראל יוכלו לייצא את הקנאביס שהם מגדלים לחו"ל

כיום, רק 36 רופאים בישראל מורשים לתת אישור לחולים לקבל קנאביס רפואי. לכן, תור הממתינים לאישורים הללו ארוך במיוחד. לשם הגדלת מספר הרופאים שעל-פי התוכנית החדשה יקבלו את ההרשאה, יהיה צורך להכשירם לשם הכרת כללי הטיפול, מינונים, תופעות לוואי וסכנות הכרוכות במרשם קנאביס. משרד הבריאות נערך לביצוע ההדרכות וההסכמות לרופאים אלו.

עוד מוצע, שהקנאביס הרפואי יאושר לשימוש באמצעות סיגריות, שמן ו"עוגיות". מוצרי הקנאביס הרפואי יונפקו לזקוקים לכך בבתי מרקחת, כמו תרופות, ובתי המרקחת שיבקשו לעסוק גם בתחום הזה יידרשו לעמוד בתנאים שייקבעו בידי משרד הבריאות. לא תהיה הגבלה על מספר בתי המרקחת שיוכלו לנפק את החומר לחולים, כנגד הצגת מרשם רופא-מוסמך.

כיום, חלוקת הקנאביס הרפואי לחולים מתבצעת בכמה עמדות מוגדרות או באמצעות משלוח מאובטח עד לביתו של החולה.

יו"ר מגדלי הקנאביס הרפואי: "סומכים על שר הבריאות שיידע לדאוג לבריאות הציבור ולרווחת החולים"

כיום ישנם 8 מגדלים מורשים, ואילו על פי התוכנית החדשה לא תוטל הגבלה על מספר המגדלים. כל חוות גידול תחויב ברישיון תקף על פי פקודת הסמים המסוכנים. לא יינתנו רישיונות לגידול קנאביס לצריכה עצמית. במקביל, ישקול משרד הבריאות בתנאים מסוימים גם קביעת מכסות גידול והגבלות אחרות. למשל: אם יימצא כי מספר המגדלים עלה משמעותית עד כדי סכנה לביטחון הציבור או כשיתברר שקיימת בעיה בפעילות העסקית בתחום.

התוכנית גם מסמיכה את משרד הבריאות לחפש ולאתר מקורות לייבוא מוצרי קנאביס רפואי או תכשירים רשומים לשם אספקתם לחולים ולטיפולים. במקביל, התוכנית מעלה אפשרות שחוות הגידול המורשות יוכלו לייצא את הקנאביס שהם מגדלים לחו"ל. לפי התוכנית, הנושא יידון בממשלה רק לאחר מימוש מתווה ההסדרה החדש ורק בתנאי שהמוצרים יעמדו בסטנדרטים בינלאומיים של איכות ובטיחות.

על כל שרשרת הגידול, הייצור וההנפקה יוטל פיקוח הדוק מצד משרד הבריאות ובשיתוף משרדי החקלאות ובטחון הפנים.

חגי הילמן, יו"ר מגדלי הקנאביס הרפואי ברישיון בישראל, הגיב הבוקר על תכנית ההסדרה שמציע משרד הבריאות, ואמר כי ״המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל, בעיקר עבור החולים הזקוקים לטיפול. כל שינוי בענף שייטיב עם המטופלים והעוסקים בענף - מבורך. אנחנו סומכים על שר הבריאות שיידע לדאוג לבריאות הציבור ולרווחת החולים". (להורדת תוכנית משרד הבריאות להסדרת השימוש הרפואי בקנאביס לחצו כאן).

אתמול בכנסת: הקופות הורו על הפסקת המלצות לקנאביס

אתמול, בדיון שנערך בכנסת, אמר ד"ר מיקי דור, נציג היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות ורופא ב"שירותי בריאות כללית", כי "קופות החולים הורו לרופאים שלא לספק למטופליהם המלצות לקנאביס רפואי".

ד"ר דור אמר, כי בשל המצב טרם הצגת תוכנית משרד הבריאות, מנכ"לי הקופות הוציאו הנחיה גורפת לרופאים, האוסרת עליהם להמליץ על קנאביס רפואי לחולים, גם לא במרפאות כאב. הוא אמר כי "אני עצמי קיבלתי הנחיה כזאת כרופא משפחה". לדבריו, ההנחיה המדוברת גם אוסרת על הרופאים לחדש רישיונות קיימים לקנאביס, גם אם אלה כבר אושרו על ידי משרד הבריאות.

בדיווח על הדיון באתר Ynet, נמסר כי ד"ר דור אמר: "בחלק מהמקרים מרפאות אונקולוגיות או בתי חולים של הכללית לא משתפים פעולה בנושא. הוצאנו מכתב לראשי הקופות ובו דרישה לבטל את ההוראה".

בדיון שהתפתח בעקבות הדברים נשאלו נציגי משרד הבריאות על-ידי ח"כ תמר זנדברג, אילו סנקציות יכול המשרד להפעיל, כרגולטור של הקופות, על רקע הדרישה שלהן שלא להמליץ על טיפול בקנאביס רפואי. לדברי נציגי המשרד, מכיוון שהחומר אינו מוגדר כתרופה ואינו נמצא בסל, ידיו של המשרד מוגבלות.

"בקופות החולים אומרים שנשנה את ההגדרה של הקנאביס כך שלא יוגדר חומר מסוכן", אמרו נציגי משרד הבריאות, "מה שלא בסל - הם יכולים לסרב לתת".

לפי הדיווח, כ-23 אלף ישראלים מורשים להשתמש במריחאונה, פי 12 בהשוואה למצב ב-2009. כ-35% מבעלי הרישיון לקנאביס רפואי הם חולי סרטן. כמחציתם סובלים מכאב כרוני שאינו קשור רק לסרטן, כ-5% מקבלים טיפול כימותרפי לסרטן, 4% לוקחים את הקנאביס על רקע של מחלות גסטרו-אנטרולוגיות וכ-3% בשל הפרעה פסיכיאטרית. כ-60% מהבקשות החדשות וכ-98% מהבקשות לחידוש רישיון - אושרו.

בדיווח הובאו תגובות קופות החולים. "כללית" ביקשה שלא להגיב לדברי ד"ר דור. "מכבי": "רופאי מכבי מעבירים למשרד הבריאות המלצות לשימוש בקנאביס רפואי בהתאם לשיקול הדעת הרפואי וכך ימשיכו לעשות. מי שמוסמך לאשר את ההמלצות הוא משרד הבריאות עצמו". "מאוחדת": "לא מנענו, אנחנו פועלים על-פי הנחיות משרד הבריאות". מ"לאומית" נמסר: "קנאביס רפואי איננו תרופה הרשומה בפנקס התרופות של מדינת ישראל ולכן לא מדובר בניפוק מרשם לתרופה. לקופת החולים אסור על פי החוק לתת מרשם רפואי לקנביס רפואי או להחזיק בבתי המרקחת שלהן קנביס רפואי. השירות של המלצה לרישיון לקנאביס רפואי או להארכתו אינם כלולים בסל הבריאות של מדינת ישראל".

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  קופות החולים,  משרד הבריאות,  המלצות,  טיפול בכאב,  תוכנית להסדרת תחום הקנאביס הרפואי,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות