• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שיא תחלואת שעלת בישראל

במערך מודיעין בריאות מעריכים שמספר מקרי השעלת בארץ יעבור את זה של אפריל, בו נרשמו 401 מקרים חדשים | באירופה גל משמעותי עם כ-18 אלף מקרים בצ'כיה בלבד, כולל שישה מקרי מוות

סירופ להקלה בשיעול. אילוסטרציה

מקרה נוסף מדווח של הדבקה בני אדם בשפעת העופות. ארגון הבריאות העולמי הודיע בסוף השבוע כי קיבל דיווח ממלבורן, אוסטרליה, על בת שנתיים וחצי שנדבקה בנגיף בעת ביקור בכלכותא שבהודו. זהו המקרה הרביעי במספר של העברת הנגיף לבני אדם.

בישראל צפוי שיא חדש בתחלואת הגל הנוכחי של שעלת. כיוון שהדיווחים מגיעים באיחור של מספר שבועות, במערך מודיעין בריאות, המרכז את הנתונים, מעריכים שמספר המקרים החדשים בחודש מאי יעבור את זה של אפריל, בו נרשמו 401 מקרים חדשים. הדו"ח השבועי כולל גם התייחסות לחצבת, קורונה, שפעת העופות תחלואה נשימתית ותחלואת מעיים, בארץ ובעולם.

שעלת וחצבת נמצאים במגמת עלייה בעולם, ובישראל מספר מקרי השעלת נמצא בעלייה החל מינואר 2023 עם יותר מ-200 מקרים חדשים מדי חודש מאז יולי האחרון. "בשל אופי המחלה, האבחון והדיווח שלרוב מגיעים באיחור של מספר שבועות, נתוני התחלואה באפריל ומאי עדיין מצטברים", נכתב בדו"ח.

מקור: מערך מודיעין בריאות

התחלואה מוסיפה להיות מבוזרת, בעיקר באזור הצפון והמרכז. שיאנית התחלואה בחודש אפריל היתה עפולה עם יותר מ-30 מקרים אך גם באשקלון ובמודיעין נספרו מקרים רבים.

אירופה ממשיכה לחוות גל משמעותי, ללא סימני האטה גם בשבוע החולף - בצ'כיה נרשמו כ-1,500 מקרים חדשים בשבוע החולף - סה"כ כ-18,000 מקרים, כולל שישה מקרי מוות, ובהולנד מדווחים על לפחות 1,600 מקרים חדשים בשבועיים האחרונים וסה"כ כ-10,200 מקרים.

תחלואת השעלת בעלייה גם בארה"ב, עם כ-4,500 מקרים חדשים מתחילת השנה, פי שלושה מהתקופה המקבילה ב-2023. בדומה לארץ, גם תחלואה זו מופיעה בדפוס מפושט של פריסה גיאוגרפית רחבה.

על פי דו"ח ניטור נגיפי נשימה בישראל של המרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"מ), בשבוע שמסתיים ב-1 ביוני חלה עלייה בפניה למרפאות בקהילה בשל תחלואה נשימתית, בהשוואה לשבוע הקודם. בפניות למיון בשל זיהום בדרכי הנשימה העליונות, אין שינוי משמעותי. מהנתונים עולה כי חלה עלייה בשיעור הפניות בנושא דלקת ריאות (ברונכיוליטיס) בתינוקות, בשיעור מעל הממוצע הרב שנתי.

תחלואת מעיים – עלייה משמעותית בקהילה

דו"ח תחלואת מעיים של המרכז הלאומי לבקרת מחלות - מלב"מ מראה כי עיקר העלייה בתחלואת מעיים (בשבוע של ה-25.5) נרשם בקהילה, שם נצפתה עלייה משמעותית בשיעור הפניות למרפאות בכל קבוצות הגיל בשל תחלואת מעיים זיהומית, בהשוואה לשבוע הקודם. העלייה המשמעותית ביותר נצפתה בקרב ילדים בני שנתיים עד חמש. עם זאת, בהתייחסות לפניות למיון (רגיל וילדים), תחלואת המעיים נמוכה מהממוצע הרב שנתי. 

התפשטות חצבת

בעוד שהתחלואה בחצבת ממשיכה להתפשט בעולם המערבי, בישראל לא חל שינוי ודווחו שלושה מוקדים פעילים לפני חודש בחיפה, באר שבע וכפר חב"ד, שיובאו מביקורים בחו"ל.

מערך המודיעין מציג טבלה של המדינות המהוות סיכון להידבקות בחצבת. רומניה ממשיכה להוות מוקד תחלואה מרכזי עם כ-16,600 חולים מדווחים, 16 מקרי מוות עד כה והמשך סימני האטה בקצב התגברות התחלואה. בריטניה מדווחת על יותר מ-1,448 מקרים השנה, מתוכם 96 מקרים חדשים בשבוע החולף. ארה"ב וקנדה מדווחות אף הן על עלייה.

דיווחים על מגמות חולי נוספות

בארה"ב נמשך אירוע התחלואה החריג בשפעת העופות בעדרי בקר ברחבי ארה"ב ועד כה נדבקו שלושה בני אדם ללא הדבקות המשך. ארגון הבריאות העולמי הודיע בסוף השבוע על פעוטה אוסטרלית שנדבקה בנגיף בכלכותא בהודו.

כמויות אדירות של נגיף שפעת העופות שנמצאו בחלב גולמי של פרות נגועות מצביעים על תהליך החליבה כדרך אפשרית להתפשטות שפעת העופות בין פרות, ומהן לבני אדם. מחקרים חדשים שפורסמו בכתב העת Nature מראים שלתאים המציפים את בלוטות חלב הפרה יש שפע קולטנים ל-H5N1 – זן זה של שפעת העופות מתרבה בתאים אלה ולא בדרכי הנשימה, שנגיפי שפעת מדביקים בדרך כלל.

הערכת הסיכון לבני אדם של ארגוני הבריאות המובילים נותרה נמוכה עבור הציבור הכללי ובינונית עבור עובדי משק חי.

ירידה קלה נרשמה במספר האשפוזים של חולי קורונה בישראל, בעוד שבעולם מדווח על מגמת עלייה בתחלואה במספר מדינות.

נושאים קשורים:  שעלת חצבת,  מחלות זיהומיות,  חדשות
תגובות