• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ישראל במקום ה-6 בעולם בשיעור חולי הסוכרת וקופות החולים שותקות

רוני לינדר ב"דה מרקר": "שתיקתן של קופות החולים אל מול נתוני הסוכרת המחרידים ואל מול כוונת הממשלה לבטל את המס על המשקאות הממותקים זועקת"

סוכרת, בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

בשונה מרוח הלחימה שגילו קופות החולים במאבק נגד יצרני הסיגריות בעבר – בעניין המשקאות הקלים, קולן לא נשמע. כך טוענת רוני לינדר הבוקר (ב') ב"דה מרקר".

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם בשבוע שעבר דו"ח הכולל נתונים עדכניים על מחלת הסוכרת בישראל. הדו"ח משקף נתונים עגומים ביותר, שאמורים להדיר שינה מעיני הציבור בישראל ועוד יותר מכך מעיני חברי הנהלות קופות החולים האחראיות על הטיפול בחולי הסוכרת ונושאות בהוצאות עליו.

בהתאם לנתונים, יש בישראל יותר מחצי מיליון חולי סוכרת סוג 2, המושפעת מעודף משקל. נתון זה, שהוא ככל הנראה הערכת חסר של היקף התחלואה האמיתי, מציב את ישראל במקום השישי בעולם בשיעור חולי הסוכרת.

בנוסף, הסוכרת "מכה" באופן קשה יותר בבדואים ובערבים מאשר ביהודים. גם בקרב היהודים יש שונות: חרדים בכל קבוצות הגיל חולים בסוכרת יותר משאר האוכלוסיה היהודית, מה שהופך אותם לפגיעים בהרבה לשתייה מתוקה.

הנתון העגום ביותר נוגע לקטיעת רגליים כתוצאה מסוכרת: שיעור הקטיעות בקרב חולי סוכרת בישראל ב-2019 היה 17.6 לכל 100 אלף נפש – הגבוה ביותר בקרב 31 המדינות החברות ב-OECD.

שתיקתן של קופות החולים אל מול הנתונים המחרידים האלה ואל מול כוונת הממשלה לבטל את המס על המשקאות הממותקים – זועקת, טוענת לינדר. כשמשווים את התנהלות קופות החולים מול חברות הטבק אל מול התנהלותן הנוכחית, היא זועקת אף יותר.

עדיין לא מאוחר. משרד האוצר מבקש את הערות הציבור והתייחסות תקיפה וברורה של קופות החולים עשויה לספק לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', את הסולם הדרוש לו כדי לרדת, ולו חלקית, מ"העץ הפופוליסטי" של ביטול המס. אמירה צלולה, ברורה ותקיפה של קופות החולים לנזק הבריאותי, אובדן שנות החיים, הסבל שאין יכולת לכמת אותו והנזק הכלכלי שייגרם להן, עשויה להטות את הכף.

"כללית" מסרה בתגובה: "'כללית' מקדמת את נושא 'אפס שתייה מתוקה' בפעולות רבות לאורך כל השנה. בין הפעולות: הפצת חומרי הסברה דיגיטליים בכל הפלטפורמות במגוון שפות. הנושא משולב ומקודם בסדנאות רבות, בכתבות תוכן באתר ובראיונות של מומחי כללית בתקשורת".

תגובת "מכבי": "'מכבי' פועלת במשך שנים רבות במגוון דרכים רפואיות ייחודיות נגד מגיפת ההשמנה, הן בפן המניעתי והן בפן הטיפולי. על המדינה להמשיך ולהיכנס לעובי הקורה בנושא ולהחיל תכנית לאומית שתכלול חינוך לאורח חיים בריא יותר מגיל צעיר, רפואה מונעת והסברה יעילה עבור כלל שכבות האוכלוסיה".

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות מעודד שתיית מים וממליץ להימנע מצריכת סוכר עודפת, ובכלל זה משקאות ממותקים המהווים גורם מרכזי בצריכת הסוכר העודפת. בימים הקרובים יציג המשרד חלופות לביטול המס כדי להפחית את צריכת הסוכר".

נושאים קשורים:  קופות חולים,  מס על משקאות ממותקים,  סוכרת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
30.01.2023, 19:53

מביש שאלו התגובות החליות של נציגי הקופות (ממשרד הבריאות ממילא אין ציפיות כעת).
חבל שהכתבת לא ביקשה גם תגובות של הר"י ואיגוד האחיות, יש סיכוי שהיינו מקבלים תגובות יותר נחרצות ופחות מתחסדות.
הסוכרת היא מגפה עולמית עם התפרצות מדאיגה ביותר בישראל, אסור לגורמים המקצועיים להתכופף מול הגורמים המסחריים והפוליטיקאים החנפנים

אנונימי/ת
31.01.2023, 10:20

כשאני מבקרת במרפאות - אין שוב דבר שהיה אומר לאוכלוסיה ששתיה מתוקה גורמת לסוכרת או מחמירה סוכרת …. תגובות של קופות זה סתם בלה בלה בלה..

14.02.2023, 20:02

כדי להבין, ממליץ לשמוע מה קורה לרופאה שדוגלת בטיפול נכון בסוכרת מבוגרים:
https://www.youtube.com/watch?v=_KiCqTvsAbQ&t=335s