• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
covid-19 בישראל

נשיא המדינה וראשי כל הדתות בקריאה לציבור: לכו להתחסן

במפגש ראשון מסוגו במשכן נשיאי ישראל פורסם קול קורא לשיתוף פעולה בין-דתי במאבק בקורונה | כנס מקצועי בהשתתפות רופאים ומנהיגים דתיים מכל הזרמים הציג דרכים לשכנוע "מתנגדי חיסונים"

נשיא המדינה, ראשי הדתות בישראל ומובילי יוזמת "התחסנות אימפקט מירושלים לעולם" במפגש במשכן נשיאי ישראל (צלם: קובי גדעון\לע"מ)

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, כינס במישכנו את ראשי הנצרות, האסלאם, הבהאיים, הדרוזים ושני הרבנים הראשיים לישראל למפגש ראשון מסוגו במטרה להגדיל עוד את שעור המתחסנים נגד נגיפי קורונה, ולרתום את המנהיגים הדתיים לפעולה משותפת במאבק בקורונה. עוד השתתפו במפגש שר הבריאות ניצן הורוביץ ופרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא.

בקריאה המשותפת של מנהיגי הדתות הם כותבים: "מירושלים, העיר הקדושה המוזכרת בתפילותיהם של מאות מיליוני מאמינים בעולם בכל יום, אנו קוראים לכל בני האדם באשר הם להתחסן בהקדם. החיסון יעיל ובטוח".

"המגפה הקשה לימדה אותנו שהנגיף איננו מבדיל בין דם לדם, בין מי ששייך לדת כזו או אחרת, או בין מי שמאמין ושאינו מאמין. לפיכך ברור לנו ששיתוף פעולה בין הדתות השונות יכול להביא לתועלת רבה בהצלת בני האדם. רבים נושאים עיניהם למנהיגים הרוחניים – כל בן דת לרועה הרוחני שלו – וחובת המנהיגות הדתית לספק את הבטחון הרוחני ואת ההדרכה הנכונה בעת משבר כה עמוק וחמור".

"אנו מאמינים שתפקידנו כראשי הדתות בארץ הקודש הינו להתייצב בחזית המאבק בנגיף, ולסייע לארגון הבריאות העולמי ולמשרדי הבריאות ומערכות בריאות למגר את המגפה ולהציל חייהם של רבים. זאת בכל האמצעים שהרשויות המוסמכות דורשות, ובעיקר חיסון כל האוכלוסייה שרשאית להתחסן".

המסמך, בעברית ובאנגלית, מופץ כעת במערכת הבריאות ולמועצות הדתיות, לכנסיות ולמסגדים ברחבי הארץ וחתומים עליו: הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל, נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב דוד לאו, הפטריארך היווני-אורתודוכסי, תיאופילוס השלישי, הפטריארך הלטיני, ארכיבישוף פיירבטיסטה פיצאבאלה, ארכיבישוף ד"ר יוסף מתא, ראש הכנסיה היוונית-קתולית, חיפה והגליל, ארכיבישוף ד"ר חוסאם נאעום, ראש הכנסייה האנגליקנית, נשיא בית דין שרעי לערעורים, שיך עבד אלחכים סמרה, מפקח אימאמים באגף לעדות, משרד הפנים, שיך ג'מאל עוברה, מנהל תחום בכיר מוסלמים באגף לעדות, משרד הפנים, שיך זיאד אבו מוך, מנהיג העדה הדרוזית, השיך מואפק טריף ומזכ"ל התנועה הבאהית בישראל, ד"ר דיוויד ראטשטיין.

מנהיגי הדתות ערכו עם הנשיא שיחה פתוחה בהנחיית הרב ופרופ' אברהם שטיינברג על חשיבות החיסונים והשמירה על הנחיות בריאות הציבור, ועל אחריותם המשותפת בנושא.

הנשיא הרצוג הודה למנהיגי הדתות על הגעתם והדגיש את חשיבות אחריותם ותמיכתם במאמץ הלאומי למאבק בקורונה: ״להנהגה רוחנית אין תחליף, יש לה השפעה עצומה. השותפות הבין דתית היא כוח עצום. אני חושב שהעובדה שדווקא מתוך ארץ הקודש יוצאת הקריאה הזאת מהווה דוגמה ומופת. אני מבקש להודות לכל העוסקים במלאכה ומאחל לכולנו שנצא בתפילה ובישועה גדולה.״

את המפגש יזם ארגון "התחסנות אימפקט מירושלים לעולם" (JIVI) במטרה לשתף בניסיון הייחודי הישראלי בהתמודדות עם התחסנות בקורונה אל עמי העולם, באמצעות שיתוף פעולה מקצועי, ייחודי ובין דתי. JIVI היא יוזמה של דר' ינון שנקר, מומחה בתוכניות התערבות קהילתיות בבריאות גלובלית. חברו אליו אנשי מקצוע וארגוני בריאות ירושלמים במטרה ל"ארוז" את הניסיון העצום שנצבר בעיר בתחום ההתחסנות כנגד נגיף הקורונה ולהנחילו למדינות מתפתחות.

במסגרת היוזמה, צוותים מקצועיים בבריאות הציבור יקימו וינהלו מכרזי התחסנות המוניים במדינות נבחרות באפריקה, יטמיעו אסטרטגיות לעידוד והמרצה להתחסנות של אוכלוסיות רב-תרבותיות, ידריכו מורים בבתי ספר על אודות וריאנט האומיקרון ויסייעו למשרדי הבריאות המקומיים בשילוב מנהיגים דתיים מקומיים במאבק בקורונה.

בכנס מקצועי שהתקיים אף הוא בחסות הנשיא תחת הכותרת: "מנהיגות דתית במגפת הקורונה בירושלים: אחריותם של מנהיגים דתיים בתמיכה במאמצים הלאומיים להילחם במגיפות, והכלים העומדים לרשותם" נדונו הקשיים ופתרונות אפשריים להגברת ההתחסנות על ידי המרצה של מנהיגים דתיים.

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר מסרה נתונים משווים על שעורי ההתחסנות, הבדיקות והתחלואה בקרב המגזר החרדי והמגזר הערבי בישראל בשנתיים החולפות מהם ניתן ללמוד היכן ניתן למקד פעילות של מנהיגות דתית. למשל: המרצה של האוכלוסייה הערבית להתחסן בחיסון שלישי או הגברת המניעה במגזר החרדי של "הפצת על" (Super Spreaders).

דר' רמזי קורד, מנהל מחלקת קורונה במרכז הרפואי שערי צדק, סיפר בגוף ראשון על חומרת המחלה וההתמודדות של הצוות הרפואי עם תעתועי הקורונה מבחינה רפואית וכיצד מרכז רפואי גדול בירושלים נדרש להתארגן לטפל לאורך טווח בנפגעי המגיפה.

בדיון בהנחיית כתבת הבריאות הוותיקה ג'ודי סיגל-איצקוביץ, נשמעו לראשונה תפישות אמוניות לגבי החיסונים להגנה מפני קורונה:
הארכיבישוף של קונסטנטינה אריסטרחוס מהפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית של ירושלים דיווח שהכנסיות הנוצריות בכל העולם "מחזיקות בדעה חיובית לגבי חיסון. אלוהים מגן עלינו אך גם החיסון חייב להגן על בריאותו של האדם. יש עדיין כמה שעדיין לא השתכנעו. הכנסייה ניסתה להילחם בהתנגדות לחיסונים, בין היתר על ידי דוגמא אישית: כל ראשי הכנסייה שלנו בארץ חוסנו".

קאדי (השופט) מוחמד אבו עובייד, חבר בית הדין הגבוה השרעי לערעורים בירושלים סיפר שהנביא מוחמד נשאל האם צריך לקחת תרופות למחלה, למרות שאלוהים יכול לרפא מחלות. הנביא אמר שעושים הכל כדי להגן על בריאותנו, כולל נטילת תרופות וחיסונים יעילים - ולא משאירים את זה לתפילה. "זו חובה על כל מוסלמי להתחסן", אמר.

הרבנית דבורה עברון, מנהיגה רוחנית הראשונה באוניברסיטת בר-אילן ציינה שכאשר החיסון התגלה לראשונה, חלק מהרבנים לא אמרו שזו חובה דתית, אלא רק שמותר ליהודים לקבל את הזריקה. אבל כשהמגיפה התפשטה והדביקה והרגה אלפי ישראלים, כמעט כל הרבנים ארגונים רבניים עודדו חסידים להתחסן ורבים אמרו שזו חובה דתית.

דר' דיוויד ראטשטיין, מזכ"ל הקהילה הבהאית הבינלאומית, שהוא גם רופא מומחה לבריאות הציבור אמר שאמונתו תמיד האמינה ש"מדע ודת הם חלק מאותו רצף. מדע ללא אתיקה של דת יכול להיות הרסני, אבל דת ללא היגיון מדעי יכולה להוביל לאמונות טפלות ולקונפליקט. "כאשר מתרחש אירוע רפואי, אנו מתייעצים עם מיטב המומחים ונצמדים לדעותיהם. כל הקהילות הבהאיים בעולם התייעצו ואלה שיש להם גישה לחיסון- כולם מקבלים אותו".

בתשובה לשאלה האם קיימת בעיה אתית בעובדה שישראל הייתה המדינה הראשונה שרכשה וסיפקה את החיסון של פייזר לכל המבוגרים ולאחר מכן לילדים כאשר מדינות עניות לא יכלו להרשות זאת לעצמן, הסכימו כל הנציגים הדתיים שישראל הינה "מעבדה חיה שבה נוסה החיסון על אוכלוסייתה", ואשר בגלל המצוינות המדעית ורפואית וכן הריכוזיות של מערכת הבריאות בישראל – "מדינות העולם הלכו בעקבותיה". כל הארבעה תמכו בהתלהבות בחיסון של ילדים מגיל חמש.
הרבנית דבורה עברון הדגישה כי בעוד שישראל הייתה חלוצה בתחום החיסונים והוכיחה שהם בטוחים ויעילים, "ישראל צריכה להיות פעילה בהקמת כוח משימה לסיוע למדינות אחרות. "העולם קשור זה בזה. כולנו אוהבים את המדינה שבה אנחנו חיים, אבל אנחנו מחויבים לעזור לאחרים".

חיזוק נוסף לכך ניתן בדברי אמר הרב הראשי של נורבגיה לשעבר מיכאל מלכיאור, אשר כיהן גם כשר התפוצות וכיום נישא "מוזאיקה" אשר גרס כי מנהיגים דתיים צריכים לדרוש מהממשלה לעשות ככל שביכולתה כדי לגלות סולידריות ולחלוק את מה שנותר עם מדינות אחרות. "אם העולם לא יהיה מוגן, המחלה תחזור אלינו", אמר.

הרבנים מייקי גולדשטיין מהיהדות המסורתית ועודד מזור מהתנועה הרפורמית הציגו דרכים אפקטיביות באמצעותן הם פועלים להגביר מודעות, מניעה והתחסנות בקהילותיהם.

סיכם את הכנס הרב דיוויד רוזן, המנהל הבינלאומי לעניינים בין-דתיים של הוועד היהודי האמריקאי (AJC) ומנהיג שותף של היוזמה. הוא הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין מדע ודת. הדת זקוקה לידע הרפואי- מדעי ואילו הרפואה זקוקה לדת כמערכת יעילה לחינוך והפצה של מידע. הוא הפציר במנהיגים דתיים "להילחם בדיסאינפורמציה ובמידע השגוי בנושא חיסונים המערער ומאיים על שגשוג החברה".

נושאים קשורים:  חדשות,  קורונה,  דתות,  ד"ר ינון שנקר,  יצחק הרצוג
תגובות