• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

האפוד הצהוב שמעל לחלוק הלבן: הגיעה העת להפגין נגד זילות חיי אדם 

כאשר משכיבים שישה מאושפזים ואף יותר בחדר שנבנה במקור לשלוש מיטות, ושלצידו תא שירותים אחד — הזיהומים ימשיכו לשגשג ומטופלים ימשיכו למות

תחלואת החורף מורגשת היטב במרפאות קופות החולים, בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות. צילום: איגוד הפנימאים

מחאת האפודים הצהובים שהתעוררה לאחרונה גם בישראל מכוונת ליוקר המחיה. ואולם, טוב היו עושים המפגינים אם היו מוחים בתוקף לא על מחיריו של מוצר כזה או אחר, אלא על הזילות של חיי אדם במערכת הבריאות.

כ–6,000 אנשים מתים מדי שנה מזיהומים נרכשים בבתי חולים בישראל — יותר מפי 13 ממספר הקורבנות בתאונות הדרכים — ואיש אינו יוצא לרחובות. מבחינת רוב הציבור הישראלי, לאנשים האלה אין שם ואין פנים. לרוב, גם משפחותיהם לא יכירו את התמונה האמיתית. אין מי שיתייצב למולם ויאמר: "אפשר היה למנוע את מותו של יקירכם אילו השקיעו במערכת הרפואה הציבורית".

זיהומים בבתי חולים אינם גזירה משמים. הם תוצאה ישירה של עומס בלתי אפשרי ושל צפיפות מסכנת חיים. שיעורי תפוסה של 200% במחלקות פנימיות וגריאטריות מסוימות, משמעותם מיטות אשפוז במסדרון, עומסים בחדרי ההמתנה ובמיון, בהמתנה לביצוע בדיקת דימות. אלה בדיוק המקומות שבהם מדלג הזיהום מחולה לחולה.

כאשר משכיבים שישה מאושפזים ואף יותר בחדר שנבנה במקור לשלוש מיטות, ושלצידו תא שירותים אחד — הזיהומים ימשיכו לשגשג ומטופלים ימשיכו למות. באחד התסריטים השכיחים מתברר רק בדיעבד כי אחד מבין השישה נושא מחולל מחלה זיהומית. וכל זה עוד לפני שדיברנו על הפגיות בישראל, המציגות שיעורי זיהום הגבוהים פי שניים עד שלושה מהממוצע במערב.

מספר המיטות בישראל עומד על מחצית ממוצע OECD, ותהליך גידול האוכלוסיה והזדקנותה מחריפים את התמונה. היקפי ההכשרה של רופאים חדשים בבתי הספר לרפואה רחוקים מלספק את כוח האדם שיידרש לנו בשנים הבאות. הרופא שיטפל בנו בעוד 12–15 שנים אמור היה להתחיל את לימודיו זה מכבר אלא שהוא אינו נמצא בבתי הספר לרפואה.

למרות זאת, מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיעה באחרונה למנהלי בתי החולים וקופות החולים כי "ב–2019 אנו נצמצם באופן משמעותי את התכניות הלאומיות במערך האשפוז, בהן התכנית לשיפור הטיפול בפגים, תכנית המיונים ותכנית הזיהומים". זאת, לאחר סבב קיצוצים רוחבי בנובמבר, שנועד לממן את הסכם השוטרים וחתך 40 מיליון שקל מתקציב המשרד.

מה עוד צריך לקרות כדי שצרכני הבריאות במדינת ישראל ייצאו להפגין, כמו שעושים צרכני הקוטג'? מתי תיפסק העלייה השנתית לרגל אל ועדת סל התרופות?

בפעם הבאה שבה אתם פוגשים רופא בחלוק לבן, חישבו עליו כעל מי שלובש אפוד צהוב מעל החלוק הלבן הזה. אנחנו מוחים על חוסר האונים שאליו תימרנו אותנו מי שיושבים וידם על ברז התקציב. האפוד הצהוב הוירטואלי שלנו נועד להתריע על זילות החיים במערכת הבריאות.

(המאמר פורסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  זיהומים בבתי החולים,  עומס בבתי החולים,  מערכת הבריאות,  חדשות,  דעות,  מיטות אשפוז,  הזדקנות האוכלוסיה,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
01.02.2019, 10:10

שיעור ההיענות של רופאים לשמירה על כללי מניעת הזיהומים היא נמכוה ביותר , ללא תלות בעומס העבודה. אבל ראש האיגוד המקצועי כנהוג אצלנו לא יקח את זה בחשבון ...

אנונימי/ת
01.02.2019, 16:16

דעתי , כתוספת לבעיה הצפיפות שכבר קיימת בבתי חולים ומרפאות, יש לנו מנהג של ביקורים של המוני קרובים של מטופל לאותו חדר צפוף ,שמקשה מאוד גם למניעת הזיהומים וגם לטיפול שותף כנגדם .נוהל של שעות הביקורים וכמות אנשים לא מוגדר מספיק אולטימטיבי ולא נשמר גם בגלל העדר כוח עזר מתאים.

אנונימי/ת
01.02.2019, 23:54

יש לעודד ביקורים, ברור שיש קשר בין מספר הביקורים לבין היארעות דליריום. מעבר לכך, בתנאי כוח האדם הנוכחיים במקרים רבים המלווים משמשים כסניטרים וכוח עזר.