• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

יוזמה להפחתת הטעויות במתן תרופות ב-50% בחמש השנים הקרובות

את היוזמה מוביל ארגון הבריאות העולמי (WHO), שהעריך כי אדם אחד ל-1.3 מיליון בני אדם בארה"ב מת כתוצאה מנטילת תרופות שגויה מדי יום; הקמפיין יכלול הדרכת מערכות בריאות בנוגע לצעדים הדרושים כדי להפחית את התופעה על ידי פיקוח הדוק על רישום ונטילת תרופות

תרופות לנטילה במקביל במהלך השבוע (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז בשבוע שעבר על מאמץ גלובלי להביא לכך שבעוד חמש שנים מהיום, יפחתו ב-50% הטעויות החמורות והניתנות למניעה רישום ומתן תרופות המזיקות למטופלים.

לדברי הארגון, המיזם נועד להתמודד עם החולשות הקיימות במערכות בריאות ברחבי העולם, המובילות לטעויות חמורות ברישום תרופות על-ידי הרופאים ובהנפקתן על ידי רוקחים ומטפלים למטופלים.

על-פי נתוני ה-WHO, ישנו לפחות מקרה מוות אחד ל-1.3 מיליון בני אדם בארה"ב, מדי יום, כתוצאה מטעות בשימוש בתרופות. במדינות המתפתחות שיעור המוות עקב טעויות הקשורות בהנפקת תרופות דומה לזה שבמדינות המפותחות, אך שיעור הפגיעה בבריאות גבוה פי שניים. עוד מסר הארגון, כי עלות הטעויות הקשורות בתרופות, בארה"ב בלבד, הוערכה ב-42 מיליארד דולר בשנה, כלומר 1% מההוצאה על בריאות.

"כולנו מצפים שרופאים, רוקחים ואנשי צוות רפואי יעזרו לנו כאשר אנחנו חולים, מטופלים או זקוקים לסיוע מקצועי, אבל לא כדי שניפגע בעת שאנחנו מקבלים וצורכים תרופות ותכשירים רפואיים", הדגישה מנכ"לית ה-WHO ד"ר מרגרט צ'אן, בהודעה לתקשורת שפירסם הארגון לרגל השקת המיזם.

"בנוסף למחיר הכבד בבריאות שבני אדם משלמים עקב טעויות כאלו, הן מהוות נטל לא מוצדק ולא הכרחי על תקציבי בריאות. לכן מניעת טעויות תחסוך כסף ותציל חיים", אמרה.

תרופות, לעתים, גורמות לנזק חמור כאשר אין צורכים אותן בדרך נכונה, או ששוגים בצריכה ובשימוש בהן, כאשר הניטור והפיקוח אחר הרישום וההנפקה אינם יעילים או שנטילת התרופות נעשית באופן שגוי או שהיא תוצאה מטעות, בין שמדובר בבעיה בתקשורת, או תקלה.

בין השאר, מדובר על טעויות בהזמנת תרופות מהיצרנים, בהפצה, ברישום, בהכנה או בצריכה, בנטילת התרופה הלא נכונה או במינון שגוי, בזמן הלא נכון. לדברי הארגון, כדי למנוע את הטעויות יש צורך בהפעלת מערכות שונות וביצוע שרשרת של פעולות והליכים מוקפדים, כדי להבטיח שהחולה הנכון אכן יטופל בתרופה הנכונה הדרושה לו, בזמן ובמינון הנכון.

הטעויות יכולות לנבוע מגורמים אנושיים, ביניהם עייפות העובדים המעורבים ברישום, הנפקה ומתן התרופות לחולים, עקב עומסים במחלקות ומרפאות, מחסור בכוח אדם מקצועי שמטפל בתרופות, הכשרה לקויה שלו, מידע שגוי הניתן לצרכני תרופות וסיבות נוספות. לא אחת הטעות נוצרת משילוב של כמה כשלים.

ארגון הבריאות העולמי קרא לכל המדינות החברות בו לנקוט בכל האמצעים הנדרשים, תוך נקיטת חלק מהם כצעדי מנע מוקדמים, במיוחד לגבי תרופות שהשימוש בהן באופן שגוי כרוך בסיכון גבוה. כמו כן, קרא הארגון להנהיג שיטה בטוחה להנפקת תרופות לחולים הצורכים כמה תרופות במקביל. בנוסף, המליץ הארגון להנהיג בקרה קפדנית כשמדובר בחולה העובר ממחלקה אחת לאחרת באותו בית חולים, או בין מוסדות בריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  רשלנות,  תרופות,  טעות,  מינון,  רישום,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO
תגובות