• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בעקבות תקלה עולמית, משרד הבריאות הורה להחליף הבדיקות לעגבת בתרומות דם

המשרד דיווח, כי החברה המייצרת את הערכות הקיימות הודיעה על בעיה באבחון עגבת בשלב מוקדם של המחלה; המשרד הורה להחליף את ערכות הבדיקה והעריך כי הסיכוי להידבק בעגבת בעקבות התקלה הוא קלוש

תרומת דם. צילום: אילוסטרציה

משרד הבריאות הודיע אתמול (יום ד'), כי קיבל הודעה מהחברה המייצרת את ערכות הבדיקה לזיהוי עגבת בתרומות דם לפיה ישנה תקלה חלקית בבדיקות. המשרד הודיע כי יחל להשתמש בבדיקות אחרות לצורך איתור עגבת, בכל תרומות הדם שנאספות בישראל.

המשרד מסר, כי בערב ראש השנה התקבלה הודעה מהחברה המייצרת את ערכות הבדיקה, שמסרה כי בבקרה שערכה הרשות האירופית לתרופות על ערכותיה נמצאה ירידה ברגישות הבדיקות באצוות מסוימות. כך למשל, לא זוהו 2 מתוך 3 דגימות שנלקחו מאנשים שהיו בשלב מאוד מוקדם של הדבקה בחיידק העגבת (שלב ה-seroconversion). לעומת זאת, דגימות בהן חלף זמן רב ממועד ההדבקה - זוהו על-ידי הערכות כחיוביות.

החיידק הגורם לעגבת רגיש מאוד לקור ולכן הסיכון להעברתו במנות ובמרכיבי דם שהיו בקירור או בהקפאה הוא מזערי

לפי ההודעה, מדובר בערכות שהיו בשימוש החל מ-6.6.2016 ועד היום. לפיכך, המשרד מסר כי החל מאתמול (יום ד'), שירותי הדם בישראל שבהם מבצעים כשגרה בדיקות לכלל תרומות הדם הנאספות בארץ לשם זיהוי מספר מחלות שעלולות לעבור בעירוי - בין היתר עגבת, איידס, דלקת כבד נגיפית - יעברו לבצע בדיקות לעגבת בערכות מיצרן אחר.

מחלת העגבת מועברת לרוב ביחסי מין ונגרמת על-ידי החיידק טרפונמה פאלידום, המגיב לטיפול בפניצילין שנחשב יעיל ביותר. החיידק רגיש מאוד לקור ולכן הסיכון להעברתו במנות ובמרכיבי דם שהיו בקירור או בהקפאה הוא מזערי, הדגישה דוברות משרד הבריאות.

עם זאת, קיים בכל זאת סיכון נמוך מאוד בקרב מקבלי עירויי טסיות, היות שמרכיב זה נשמר בטמפרטורת החדר.

שכיחות גילוי מקרי עגבת חדשים (incidence) בקרב תורמי הדם המתנדבים בישראל נמוכה מאוד (8 מקרים ל-100,000 תרומות). המחלה מתגלית בדרך כלל בתרומת דם ראשונה, ורק 15% מתורמי הדם בארץ הם תורמים ראשונים. בשני-שלישים מהתורמים המאובחנים מדובר בהדבקה שלא קרתה בסמוך למועד תרומת הדם. הבדיקות מבוצעות בנוסף לתשאול קפדני, הנערך לתורמים לפני התרומה.

מאחר ששירותי הדם של מד"א משתמשים באצוות של החברה שהערכות שלה נמצאו פגומות, הוחלט על הצעדים הבאים: שירותי הדם יעברו מעתה לבצע בדיקות עגבת בערכות של יצרן אחר (החל מ-5 באוקטובר). דגימות מתרומות דם שסופקו לבתי החולים, שנמצאות בארכיב שירותי הדם, ייבדקו מחדש במהלך הימים הקרובים (מוקדם ככל שניתן) בערכות החלופיות, כדי לאשרר את תקינותן. במקרה שתתגלה תוצאה חיובית, יאותר מקבל הדם ויוזמן לבדיקות נוספות ולהערכה רפואית בדבר הצורך בקבלת טיפול.

המשרד מסר, כי לאור כלל הליכי הבטיחות ומאפייני החיידק, הסיכון לאירוע הדבקה הוא מזערי.

נושאים קשורים:  חדשות,  תרומת דם,  עגבת,  משרד הבריאות,  תקלה,  הרשות האירופית לתרופות
תגובות