• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שיעור חולי האסתמה הגבוה במדינה באזור נצרת וסביבתה

גם באזור נס ציונה נמצא שיעור דומה של חולי אסתמה | נתוני מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM: ב-20 ישובים עם זיהום אוויר גבוה ובינוני נמצא קשר מובהק בין מספר החולים באסתמה לזיהום אוויר

חולת אסתמה. אילוסטרציה

כ-15% מתושבי אזור נצרת וסביבתה מאובחנים עם אסתמה, וזיהום האוויר באזור מוגדר כגבוה ועומד על 18 PM2.5. כך עולה מנתוני מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM. כמו באזור נצרת, גם באזור נס ציונה נמצאו ערכים דומים של חולי האסתמה (14.41%), שם מוגדר זיהום אוויר גבוה ועומד על 19.7 PM2.5.

האזור ממזרח לחיפה הוא האזור שבו השיעור הגבוה ביותר של החולים במחלה, אולם הוא אינו האזור היחיד בארץ שבו יש קשר בין זיהום אוויר למאובחנים עם אסתמה. על פי הנתונים שעולים מהבדיקה שערכו בקרב מבוטחי "מכבי", קיים קשר מובהק בין אסתמה לאזורים המוגדרים כבעלי זיהום אוויר גבוה ובינוני.

הנתונים שרוכזו לרגל היום העולמי למודעות לאסתמה שחל אתמול (ג'), מעלים כי ב-20 ישובים ברחבי הארץ עם זיהום אוויר גבוה ובינוני נמצא קשר בין מספר החולים באסתמה לזיהום אוויר.

מקור: מכון המחקר והחדשנות מכבי KSM

מכון המחקר בדק את זיהום האוויר ביחידות של PM2.5, קרי, כמות החומר החלקיקי (Particulate matter) שקוטרו האירודינמי קטן מ-2.5 מיקרומטר והשווה את האזורים שבהם הזיהום הוגדר כגבוה או בינוני למספר חולי האסתמה מגיל 6 ויותר מקרב מבוטחי הקופה.

זהום אוויר הגבוה ביותר נמצא באזור אור יהודה–יהוד עם ציון של כ-23 PM2.5 ושיעור החולים ביישובים אלה עומד על כ-10%. שיעור דומה של חולים באסתמה נמצא גם באזור תל אביב עם זיהום אוויר גבוה העומד על 17.4 PM2.5. בירושלים וברמת הגולן נמצא שיעור נמוך של חולי אסתמה ושיעור נמוך של זיהום אוויר.

ד"ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, מסרה: "יום האסתמה הבינלאומי הוא הזדמנות לעלות מודעות לאבחון וטיפול מוקדם במחלה. אסתמה מושפעת מגורמים רבים, וביניהם תורשה, אורח חיים וסביבה. איכות האוויר ושינויי האקלים משפיעים על כולנו ולכן עליהם להוות חלק אינטגרלי מאסטרטגיית קידום הבריאות בארץ ובעולם".

נושאים קשורים:  אסתמה,  זיהום אוויר,  מכון המחקר והחדשנות מכבי KSM,  חדשות
תגובות
05.05.2023, 13:44

שלום. אפשר לקבל רפרנס למאמר?