• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

יותר מ-3 מיליון מקרי מוות בשנה עקב שימוש בסמים ואלכוהול

דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי: מספר מקרי המוות, רובם של גברים, כתוצאה מצריכת אלכוהול נותר גבוה, ולעומת זאת כיסוי הטיפול נמוך משמעותית | מספרים גבוהים ביותר באירופה ובאפריקה

השיעור הגבוה ביותר של מקרי מוות המיוחסים לאלכוהול ב-2019 היה בקרב בני 20-39. צילום: אילוסטרציה

יותר משלושה מיליון מקרי מוות נגרמים בעולם מדי שנה עקב שימוש באלכוהול וסמים, רובם בקרב גברים. כך עולה מדו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי (WHO). על פי הדו"ח, 2.6 מיליון מקרי מוות בשנה, שהם 4.7% מכלל מקרי המוות, ניתן לייחס לצריכת אלכוהול, ו-0.6 מיליון מקרי מוות נגרמים כתוצאה משימוש בסמים פסיכואקטיביים.

הדו"ח, המבוסס על נתוני שנת 2019, עוסק בהשפעה של שימוש באלכוהול וסמים על בריאות הציבור ועל הטיפול בהם ברחבי העולם. הדו"ח מראה כי כ-400 מיליון איש חיו עם הפרעות שימוש באלכוהול וסמים, מתוכם, 209 מיליון איש חיו עם תלות באלכוהול.

מתוך כלל מקרי המוות שיוחסו לאלכוהול ב-2019, כ-1.6 מיליון מקרי מוות היו ממחלות לא מידבקות, כולל 474 אלף מקרי מוות ממחלות קרדיווסקולריות ו-401 אלף מסרטן. כ-724 אלף מקרי מוות נבעו מפציעות, כגון אלה מתאונות דרכים, פגיעה עצמית ואלימות בינאישית. עוד 284 אלף מקרי מוות היו קשורים למחלות מידבקות. לדוגמה, צריכת אלכוהול הוכחה כמגבירה את הסיכון להעברת נגיף HIV כתוצאה מסיכון מוגבר למין לא מוגן ועל ידי הגברת הסיכון לזיהום ותמותה בשחפת על ידי דיכוי מגוון רחב של תגובות חיסוניות. השיעור הגבוה ביותר (13%) של מקרי מוות המיוחסים לאלכוהול ב-2019 היה בקרב צעירים בגילאי 20-39 שנים.

הדו"ח מדגיש שלמרות ירידה מסוימת בשיעורי התמותה הקשורים לאלכוהול מאז 2010, המספר הכולל של מקרי מוות כתוצאה מצריכת אלכוהול נותר גבוה, עם המספרים הגבוהים ביותר באירופה ובאזור אפריקה. שיעורי התמותה כתוצאה מצריכת אלכוהול לליטר אלכוהול שנצרכו הם הגבוהים ביותר במדינות בעלות הכנסה נמוכה, והנמוכים ביותר במדינות בעלות הכנסה גבוהה.

בפרק העוסק במגמות צריכת אלכוהול מצוין כי צריכת האלכוהול הגולמי הכוללת לנפש באוכלוסיית העולם ירדה מעט מ-5.7 ליטרים בשנת 2010 ל-5.5 ליטרים בשנת 2019. הרמות הגבוהות ביותר של צריכה לנפש בשנת 2019 נצפו באזורי אירופה (9.2 ליטרים) ובאזור אמריקה (7.5 ליטרים).

רמת צריכת האלכוהול לנפש בקרב שותים מסתכמת בממוצע ל-27 גרם אלכוהול טהור ליום, שווה ערך לשתי כוסות יין, שני בקבוקי בירה (33 קל"ל) או שתי מנות אלכוהול (4 קל"ל). רמה ותדירות זו של השתייה קשורה בסיכון מוגבר למחלות בריאותיות רבות ותמותה ונכות נלווים.

בהתייחסות לנוער נכתב כי בעולם 23.5% מכלל בני 15-19 שותים אלכוהול. שיעורי השתייה הנוכחיים הגבוהים ביותר בקרב בני 15-19 באזור אירופה (45.9%) ואחריהם באמריקה (43.9%).

עוד נכתב כי קיימות אפשרויות טיפול יעילות אך כיסוי הטיפול נותר נמוך משמעותית. שיעור האנשים שהיו בקשר עם שירותי טיפול בקשר לשימוש באלכוהול ובסמים נע בין פחות מ-1% לבין לא יותר מ-35% ב-2019, במדינות שסיפקו נתונים אלה.

כדי להאיץ את ההתקדמות לקראת השגת יעד 3.5 של ה-SDGי- Sustainable Development Goals (מדד האו"ם ליעדים לפיתוח בר-קיימא) ולהפחית את הנטל הבריאותי והחברתי המיוחס לשימוש בסמים ובאלכוהול, ארגון הבריאות קורא לממשלות ולארגונים העוסקים בבריאות הציבור  להגביר מודעות באמצעות קמפיינים, לחזק את יכולות המניעה והטיפול של מערכות הבריאות והרווחה ולהרחיב את ההכשרה של אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

נושאים קשורים:  אלכוהול,  סמים,  תמותה,  טיפולי גמילה,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות
תגובות