חדשות

"חוק החמץ" אושר בקריאה טרומית: כוונה להשלימו לפני פסח הקרוב

החוק יסמיך מנהלי בתי חולים לאסור הכנסת חמץ בפסח | היועמ"שית: "נוסח ההצעה מעורר קשיים חוקתיים ניכרים" | מגיש הצעת החוק ח"כ גפני: "חולים לא חייבים לאכול מצות - יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח"

בדיקת מאבטח בכניסה לבית חולים. אילוסטרציה

חברי הכנסת אישרו אתמול (ד') בקריאה טרומית את הצעת "חוק החמץ", שהגיש יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. בהצעה תמכו 60 ח"כים ו-49 הצביעו נגדה - בתום דיון סוער שכלל מהומה במליאה.

ההצעה מבקשת להסמיך מנהלי בתי חולים לאסור הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח. לפי הצעת החוק, מאבטחים במוסדות הרפואיים במגזר היהודי יוסמכו לערוך חיפוש בכליהם של הנכנסים בשעריהם ולמנוע הכנסת חמץ.

מגישי ההצעה סיכמו עם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שהתנגדה לנוסח ההצעה, לבחון עריכת תיקונים בה. במסגרת הסיכום, השרים יצביעו שוב על ההצעה לפני קידומה לקריאה ראשונה.

היועמ"שית הבהירה בחוות הדעת שהגישה לשר המשפטים על הצעת החוק כי היא מתנגדת לנוסחה הנוכחי, בטענה שהוא "מעורר קשיים חוקתיים ניכרים". היא התייחסה בחוות הדעת לפסיקת בג"ץ מ-2018, שלפיה איסור גורף על הכנסת חמץ לשטח בתי החולים, כפי שקובעת הצעה זו, פוגע "בזכויות יסוד לאוטונומיה של הפרט ולחופש מדת וכן בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו".

ח"כ גפני אמר לפני ההצבעה כי "אנחנו ערבים אחד לשני וכל הזמן מדברים על ערבות הדדית. גדלנו על 2,000 שנות גלות עם תקופות נוראות וקשות מאוד. האינקוויזיציה, השואה ודברים נוראיים - באותן תקופות כמה הקפידו שלא לאכול חמץ".

גפני טען שלא מדובר בכפייה: "כאן במדינת היהודים, יהודי לא יוכל ללכת לבית חולים לקבל טיפול כי בג"ץ אמר שאפשר להכניס חמץ? לא מכריח אף אחד ולא בא בכפייה. אני מבקש את מה שהיה לפני החלטת בג"ץ. מנהל בית החולים יחליט".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) השיב לגפני: "אל תעשו את זה בכוח," והשר המיועד למשרד המשפטים דוד אמסלם אמר: "כולה שבוע בשנה! טיפת כבוד יהודי אין לכם". בקואליציה מקווים להשלים את החוק בשלוש קריאות עוד לפני חג הפסח הקרוב, והצהירו על היעד הזה כבר עם פרסום ההצעה של גפני.

ההצעה עוררה ביקורת קשה בקרב חברי האופוזיציה שמתנגדים ליוזמה לחפש חמץ בתיקים של מטופלים, מבקרים ואנשי צוות רפואי. גם רופאים ורופאות ביקרו בחריפות את ההצעה וחתמו, כפי שדווח בדוקטורס אונלי, על עצומה נגדה.

בהצעת החוק של גפני נכתב כי "סקרים ומחקרים בישראל הראו שחג הפסח נחשב לחשוב ביותר בקרב כל סוגי האוכלוסיה. בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר, ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר". גפני ציין כי חולים לא חייבים לאכול מצות בפסח, ו"לאור טכנולוגיית המזון יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח לכל סוגי המזון - לחמניות, עוגות, עוגיות וחטיפים, כך שבפועל אין גם כל פגיעה ממשית במי שאינו מעוניין לאכול מצות".

נושאים קשורים:  חוק החמץ,  ח"כ משה גפני,  בתי חולים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.02.2023, 11:57

נפלתם על הראש? אף אחד לא יחפש חמץ בתיקים של אף מבקר בבי"ח. החוק עבר על מנת שהחרדים יראו שהם עושים משהו שישמח את בוחריהם. מאידך, כרופא דתי אני מצפה מהמבקרים בבתי החולים, שבמשך 7 ימים בשנה לא יכניסו חמץ גמור (לחם, פיתה, כעכים וכדומה) לבית החולים, ויתחשבו במאושפזים היהודים הדתיים, שחמץ בפסח מהווה עבורם חומרה יתרה (בל ירָאֶה ובל ימָצֶא). רופא דתי.

אנונימי/ת
25.02.2023, 10:08

אין שום סיבה להראות למי שבז לנו כבוד , הרי לדעתם אין לנו חינוך ולא ערכים אני מקווה שאנשים יגיעו בכוונת תחילה לטייל סתם להנאה בבתי החולים עם פיתות ובייגל ויפזרו בכוונת תחילה חמץ בבתי החולים. אין לחלאות הללו במה לעסוק? כל הבעיות במדינה נגמרו?

אנונימי/ת
25.02.2023, 18:56

שלום רופא דתי, אני אחות ומאוד לא מסתדר לי עם האמונות הבריאותיות שלי שאנשים נכנסים לבית החולים עם משקאות ממותקים (שעליהם כמובן ביטלו את המס) כי זה מזיק לבריאות אבל אתה יודע, בהשוואה לחמץ אין בכלל מה לדבר. מעבר לכך, כל הכלים החד פעמיים מפלסטיק שהדתיים מאוד אוהבים להשתמש בהם מזהמים את האוקיינוסים ואת העולם וכידוע לך רופא דתי, אנחנו במשבר אקולוגי מאוד גדול שרק מחמיר. מה לגבי האמונות האלה שלי שאני חולקת עם קהילה לא קטנה בכל העולם? אולי אם נעביר חוק שאוסר הכנסת פלסטיק ומשקאות ממותקים? אה וגם בשר- כי תעשיית הבשר גם לא ממש תורמת לאנושות. את זה אני מציינת ממקום של אמונה עמוקה. מה דעתך? לגיטימי? בכל זאת, זה מאוד פוגע בי לראות איך בני האדם מצפצפים על השואה האקולוגית העומדת בפתח.
אבל אולי זה מינורי ולא חשוב כמו להעביר את חוק החמץ. אמשיך להתעסק בזוטות ואתם תמשיכו להעביר חוקים שהם באמת לטובת הכלל.

אנונימי/ת
24.02.2023, 13:09

שלום רופא דתי יקר.
אני רופא לא דתי שמכבד כל אדם ואישה וכל אמונה.
במידה והחוק אגן יעבור בקריאה שלישית, בכוונתי להתחיל להביא עימי חמץ לבית החולים (מה שכמובן לא עשיתי עד היום), לאכול אותו בפומבי ולפזר אותו ברחבי המחלקות. אשמח מאוד לדעת שזה פוגע ברגשותיהם של החולים שומרי הכשרות. אין לי שום כוונה לכבד את מי שלא מכבד אותי וכופה עליי את אמונותיו. שומרי הכשרות מוזמנים להתמודד עם החמץ שלי בדיוק כפי שהיו עושים לו היו מאושפזים במדינה אחרת, וכמו שאכן עושים מיליוני חרדים שחיים בארצות הברית למשל.
בהצלחה

שלום לך רופא הלא דתי. קודם כל אנחנו לא באמריקה ולא ברוסיה. אנחנו בישראל. אני לא שומר כשרות, ולא שבת וגם לא כיפור. אך תגובה שלך לא מתקבלת על הדעת. נשמע כמו חוסר חינוך, תרבות וכבוד כלפי אנשים אחרים. אגב אתה מוזמן להביא חזיר ואלכוהול ברמדאן

אנונימי/ת
25.02.2023, 10:10

זה בדיק מה שקורה , אגב אלכוהול אינו מוצר צריכה בסיסי , מזון רגיל ופשוט כמו לחם לא מותרות ויש קונצזוס על הגבלת צריכה שלו לגיל ושעות וסביבת עבודה הדוגמא שלך מטומטמת ואני מקווה שהאבחנות הרפואיות שלך טובות יותר מאשר היכולת להבדיל בין צורך אלכהולי במקום עבודה במשך היום לסנדביץ או מאפה כלשהו

02.03.2023, 08:24

לכל אילו שהגיבו והתריסו כנגד הרופא הדתי וטיפש אחד עוד הגדיל לעשות והבטיח לפזר חמץ בפסח בבתי חולים !!! , תשובתי לכם חג הפסח הוא אחד מהחגים שמגדירים את העם היהודי. חג מקסים מלא משמעויות אוניברסליות . הנה חבורת אנרכיסטים החליטו לפגוע באושיות היהדות בארץ ישראל ויש להם את העוז גם להסביר מדוע. בושו והיכלמו. אני אדם חילוני ולא אדם דתי אבל משתדל ללמוד לימודי יהדות ולהבין את העומק שקיים בכל ציווי. כמו שהציע אחד החברים תביאו אלכוהול וחזיר לבית חולים במדינה מוסלמית. לא, את זה לא תעשו כי אתם מכבדים אותם. אבל יהודים, אותם מותר לגנות , לפזר חמץ בפסח , גם מותר לרצוח כי זה טיבו של היהודי להשפיל עצמו ולהתבייש. אני מקווה שמנהלי בתי החולים אכן יאכפו את החוק שהתקבל בהכרעה דמוקרטית . מי שלא טוב לו - יש עוד עשרות מדינות בהן אין חוק חמץ. תלכו לשם .