דעות

הרחבת סמכויות האחיות כהליך הרסני השם חיץ בין הרופא לחוליו

האם כוונת משרד הבריאות היא לבנות חיץ בין החולים לרופאים ולהוריד את רמת הרפואה הציבורית בישראל לרמת ה"במקום רופא"?

"מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" (ישעיהו, מט' 17)

האם לנגד עינינו מתרחשת נבואת הנביא, כשהנשמות הפועלות הן שר הבריאות, סגנו ומנכ"לו, "קברניטי" מערכת הבריאות הציבורית, אשר בפעילותיהם ובמחדליהם מביאים להרס הנורא של המערכת?

דוגמה מחרידה להליך דורסני-הרסני זה מוצאת לאחרונה ביטויה בחוזר מינהל הסיעוד שכותרתו "אחיות מומחיות בקהילה" (חוזר מס. 136/2017 מ-18/01/2018), המתפרס על תשעה דפים והיקף תפוצתו נרחב ביותר אך אינו כולל את יו"ר הר"י.

חוזר נואל זה הנכתב בראשית המאה ה-21 נועד למסד דמות היסטורית שנעלמה ב"חליפה מודרנית". הדמות של ה"פלדצ'ר (= ה"במקום רופא", שהיה נפוץ בזמנו בקהילות היהודיות של מזרח אירופה עקב המחסור ברופאים יהודים, שנבע ממדיניות האפליה, הנומרוס קלאוזוז -Numerus Clausus של האוניברסיטאות שם, שהגבילה ביותר קבלת סטודנטים יהודים  ללימודי רפואה).

האם כוונת ה"קברניטים" להוריד את רמת הרפואה הציבורית בישראל לרמת ה-"במקום רופא"? הייתכן כי בורותם בענייני הרפואה המודרנית כה מחרידה עד כי אינם מבינים את השלכותיו של החוזר הנואל?

חוזר זה של מינהל הסיעוד מפרט סמכויות שאושרו לאחיות על ידי משרד הבריאות (על ידי מי שאינו רופא?), הגדרת תפקידן ופעילותן המותאמת לסמכויותיהן.

חוזר המינהל היה מעוגן לכאורה בדו"ח הוועדה "לבחינת תפקיד אחות מומחית בקהילה" (ראו מסמך משרד בריאות, אוקטובר 2017, בראשותו של פרופ' שלמה מור יוסף, המשתרע על 24 דפים), אך דו"ח זה כלל אינו מוזכר כאסמכתא בחוזר האמור.

בעיון מעמיק של חוזר המינהל (אשר כלל אינו מופיע כאסמכתא בעבורו) בולטת העובדה שדברים הוצאו מהקשרם כך שהפכו את סיכומי החוזר כבלתי סבירים עבור ציבור הרופאים.

מצב עניינים זה גרם, כידוע, להר"י להכריז ב-18.02.2018 על "סכסוך עבודה" (והודעה במקביל לחברי הר"י) בהנמקות הבאות:

"הר"י הבהירה למשרד הבריאות ולמעסיקים כי כוונתם להעביר סמכויות ופעולות רפואיות המצויות בתחום מקצוע הרפואה לסקטור הסיעוד, תרחיק את המטופלים מהרופאים ותפגע פגיעה קשה באיכות שירותי הבריאות, בטיפול הרפואי ובבטיחות המטופלים.

"העברת הסמכויות ומתן הרשאה לצוות הסיעודי לטפל במטופלים באופן עצמאי, ללא קיום פיקוח בקרה והנחיה של הצוות הרפואי, פוגע במודל עבודת הצוות אשר בראשה עומד רופא ומביאה לכרסום ביחסי מטופל-רופא, וכן לפגיעה במקומו ובמעמדו של הרופא בחברה וברפואה כולה באופן מיידי ולאורך הזמן.

"לפיכך בנסיבות האמורות ובשל ההשלכות החמורות שיש למהלך זה על איכות הטיפול הרפואי ועל מעמד וזכויות הרופאים, הכרזנו על סכסוך עבודה ונקיטת צעדים ארגוניים במערכת הבריאות בהתאם להתפתחויות".

כתוצאה מצעד ארגוני חריף זה ולרגל ההתנגדות הנרחבת של ציבור הרופאים, נסוג בו מנכ"ל משרד הבריאות והודיע פומבית לבאי כנס איגוד רופאי המשפחה ב-21.03.2018 כי "אינו מאמץ את חוזר מינהל הסיעוד המגדיר תפקיד 'אחות מומחית'".

בפנייתי בשבוע שעבר (חמישי, 25.4.18) ליו"ר הר"י, פרופ' אידלמן, להבהרת המצב נעניתי: "החוזר לא בוטל. התיקון המוצע אינו מקובל על הר"י".

הטיוטא המוצעת של מנכ"ל משרד הבריאות, דלפה לעיתונות ("מעריב", 24.4.18) תחת הכתבה: "מהפכת האחיות של משרד הבריאות: הכל נשאר במשפחה, חוץ מהרופא".

קטע  לדוגמה: "מטופל שירצה לפגוש בעתיד את רופא המשפחה שלו בקהילה, לא יוכל לעשות זאת בקביעת תור רגיל לקבלה ראשונית, אלא קודם לכן יופנה לאחות. בידה תינתן סמכות לאבחן את מצבו הרפואי או אף להחליט על התרופות".

כלומר, הרופאים ינושלו ממגעם הישיר עם מטופליהם בעקבות היווצרותו של חיץ ה"אחות המומחית". דהיינו, ייווצר מעמד ה"במקום רופא" = "הפלדצ'ר המודרני" של המאה ה-21.

לאחר 60  שנות עבודתי במערכת הרפואה הציבורית איני מאמין למה שקוראות עיניי – איני מאמין ואיני מוכן לקבל מצב נואל זה: שחולה לא יוכל להתקבל אצל רופאו לכשירצה בכך; שחולה יצטרך לעבור "סינון" על ידי "אחות מומחית" שתמנע זאת ממנו.

לכן, צודקת קביעתו של יו'ר הר"י: "התיקון המוצע אינו מקובל על הר"י" (לעיל).

ומעבר לכך, האם יסכימו החולים לכך? האם שאלו את פיהם? ה"סינון" הזה שולל באופן הדורסני ביותר את זכותו האלמנטרית של החולה להיוועץ ברופאו, לשם קבלת טיפול ברמה ובאיכות המקצועית-רפואית הנאותה.

הרופאים הם הליבה של המערכת, הדואגים לקידומה והתחדשותה המתמדת למען החולים, כנאמר בשבועת הרופא (קטעים): "על משמרתכם הופקדתם יומם ולילה לעמוד לימין החולה במצוקתו בכל עת ובכל שעה. ושמרתם עד מאוד חיי האדם מרחם אמו והיה שלומו ראש חרדתכם כל הימים. ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה אם גר אם נכרי ואם אזרח אם נקלה ואם נכבד. והשכלתם להבין לנפש החולה לשובב את רוחו בדרכי תבונות ובאהבת אנוש".

ה"קברניטים" מנסים לבנות חיץ סביב שליחות אנושית מקודשת זו, שאין נעלה ממנה, וישנם הטוענים: "זה נעשה מתוך כוונה לחסוך כסף".

מול נסיון נואל זה יש להפגין אחדות פעולה מקיר לקיר, לגבש דרכי פעולה, כשכל האמצעים כשרים. על הר"י להתעשת ולהגיב בשום שכל. זה קשה, זה אפשרי. אך אל לנו לפגוע בחולינו – מטופלינו. אנו מגינכם בפני כל מהרסייך ומחריבייך. אנו מגינכם הבלעדי!

נושאים קשורים:  דעות,  "אחות מומחית",  הר"י
תגובות
אנונימי/ת
29.04.2018, 17:26

דווקא הרחבת סמכויות האחיות והגדלת תקני עוזרי רופא יועילו למערכת הבריאות
הקורסת מאוד .
על כולם לשתף פעולה בלא משחקי אגו מטופשים ומיותרים .
אתה טועה הפעם תיאו ידידי.

אנונימי/ת
30.04.2018, 19:25

אני תוהה אם הכותב רופא. הרחבת סמכויות תועיל ?? למה ??? לחסוך כסף ??
מדובר במשחקי אגו מטופשים ומיותרים ?? האם האחיות תהינה ברות תביעה במקרה של רשלנות רפואית ?? מה אומר הסטנדרד של האחות הסבירה ?? היא תטען שהידע שלה שטחי במקור ולכן אין רשלנות ? איך אחות תאבחן אם לא למדה רפואה ??
כדאי ללמוד ממה שקרה בצבא כאשר החובש הפך למחסום בפני החייל בדרך לרופא.

אנונימי/ת
30.04.2018, 14:08

זו החלפת רופא
ולא שום דבר אחר.
משרד הבריאות וקברניטיו במחשבה אחת בלבד-לחסוך בעלויות.
את הנזק,של מהלך זה רואים כבר בשטח.
נשבר האימון בין הרופא לאחות
ואם המהלך לא ייעצר ומהר
יפגעו המטופלים.

אנונימי/ת
30.04.2018, 14:08

זו החלפת רופא
ולא שום דבר אחר.
משרד הבריאות וקברניטיו במחשבה אחת בלבד-לחסוך בעלויות.
את הנזק,של מהלך זה רואים כבר בשטח.
נשבר האימון בין הרופא לאחות
ואם המהלך לא ייעצר ומהר
יפגעו המטופלים.

לאנונימי החושב שטעיתי -
האם גם היו'ר של הסתדרות הרופאים טעה ?
האם גם ההכרזה על סכסוך עבודה שגויה?
(הערה: איני חושב שיש להגיע לכלל שביתה - שביתה שבראש וראשונה תפגע בחולינו שעליהם אנו מתכוונים להגן !
ישנן דרכים אחרות ומתוחכמות כדי ל"הפחיד את ה"קברניטים" - אך אין זה המקום לפרטן ! )
פרופ' תיאו דב גולן.

30.04.2018, 19:33

אכן יש לפתוח במאבק ללא פשרות ובאופן מיידי ! כמי שמקבל שירות מאחות מצוינת במרפאה אני יכול לציין מניסיוני האישי שאין לה מושג וחצי מושג ברפואה ! היא מכירה נהלים והנחיות אך כשאני מסביר לה את מצבי הרפואי היא לא מבינה על מה אני מדבר. מי שמוכן לקבל אבחנה וטיפול מאחות שיקום ויצהיר על כך עם שמו.

אנונימי/ת
30.04.2018, 19:33

הבהלה של הר״י אינה ברורה. אחרי שהייה של שנים ארוכות בארה״ב - המודל הזה קיים שם שנים ארוכות, ושירותי הבריאות הם מהטובים בעולם.
אחות מומחית - PN, היא מומחית, מדופלמת, מנוסה, ובעלת ידע מעמיק. יש שם גם אחות מרדימה. ואחיות שמנתחות ניתוחים קטנים (עוריים וכד׳). מה הבעיה ? מה החשש ? קיים בארה״ב בהצלחה רבה ולא יכול להתקיים בישראל.
הר"י כהרגלה עוסקת במשחקי אגו. לא בטובת אף חולה.
טובת החולים היא להפחית עומסים, ולהכניס אחים מומחים.

אנונימי/ת
30.04.2018, 22:54

הייתי צריך לשפשף את עיני, ולהיטיב את משקפי.
מערכת הבריאות הציבורית בארהב היא מהטובות בעולם?

אנונימי/ת
30.04.2018, 19:44

צודק בכל מילה, חוזר נואל שיפגע אנושות בבריאות הציבור.
ישראל שהרפואה הראדונית בה טובה ובמיקום גבוה מבין מדינות ה oecd, תצלל למקום נמוך בדומה לארצות הברית.
חבל על בריאות העם.
הפגיעה בשכבות החלשות תהיה אף גדולה יותר כי שם יקבלו 'אחות מומחית', שאינה רופאה.
ואילו במרכז, גם המנכ"ל וחבריו, יפנו באופן פרטי לרופאת משפחה אמיתית.
*ניסוי בבני אדם*
פגיעה בבריאות האדם
פגיעה בפריפריה

ורק כדי לחסוך כסף בקדנציה הנוכחית..כדלטווח הארוך העלייות יהיו גדולות אף יותר.

אנונימי/ת
30.04.2018, 20:27

הבהלה מיותרת, מה גם שהפקיד המנכ"ל כבר חזר בו. ממילא אחות לא תעשה מה שמנהל המרפאה או המחלקה אוסר עליה לעשות.

אנונימי/ת
30.04.2018, 20:50

האמת היא באמצע. מערכת הרפואה בקהילה קורסת. רופאים בקהילה היום מתבקשים לעבוד עד גיל 80 !!! אין מחליפים. בשירותי בריאות כללית רופאים לא מסוגלים כמעט לצאת לחופשות. הרופאים העצמאיים מוצאים את עצמם נאלצים לשרת כמה קופות במקביל כדי להתפרנס. בקופת חולים מאוחדת התור לרופאי משפחה מגיע לשבועיים. וקופת חולים לאומית המתפוררת איבדה כבר את רצון החיים והזליגה הפכה לנטישה המונית. בכל הכאוס הזה מישהוא צריך לקבל החלטות. אני לא רואה את מאות האחיות שהופכות ל" מומחיות קהילה". התחזית היא שלכל היותר 200 אחיות יסיימו את התואר ב5 השנים הקרובות. אבל הר"י צריכה לעשות דמונסטרציות... פוליטיקה פנימית... זה כן יוצר לחץ על רופאים שמשתכרים שכר מטורף שאולי השכר הזה יום אחד יחזור להיות נורמלי

אנונימי/ת
30.04.2018, 22:57

אני לא יודע על מה מתבססת התחזית הזו
.. שום דבר לא ימנע בארץ כמו גם בארהב הכשרה של מאות רבות של אחיות שיחליפו רופאים. זה המצב בארהב שם יש Diploma Mills שמוציאות לשוק עשרות אלפי אחיות, שתופסות את מקום הרופאים.
מציע שהאחיות שמגיבות כאן תיתנה גילוי נאות.

01.05.2018, 03:52

מזעזע. הראה כמו בשישים שנות כבודתו כרופא מעולם לא פגש אחות. בטח לא איות מומחית.
כמה רוח קרב רעה יצאה כאן? כמה רעות האחיות בעיניו. בטוח? האחיות הן האויב?
ממש עצוב.

ליונה סלע למד,
טעית ביותר.
אני תומך בכל לב בהשתלמות האחיות , בהרחבת אופקן הכללי והמקצועי.
אולם תואר שני ושלישי אינו מספק ידע נוסף בתחום הרפואי, ולכן עם כל "הצער" אינו שווה ערך ללימודי הרפואה .
גם הוותק אינו שווה ערך ללימודי הרפואה.
מכאן המסקנה ההגיונית והיחידה - אין לאחות מומחית אפשרות להית "במקום רופא"
אין ספק בלבי שיש לתגמל אחות כזאת מבחינה כספית וארגונית במבנה של מערכת הסיעוד - אך זהו הצעד הנכון ולא יותר מזה !

אנונימי/ת
01.05.2018, 15:25

היי חברים
הסטת נושא הדיון לאזור הפוליטי לא תפתור את הבעיה,
ולגופם של דברים מי מאיתנו לא מכיר את האחות במחלקה שאפשר לסמוך עליה בעיניים עצומות, כשאני רוצה לברר את מצב החולים במחלקה שתחת ניהולי אני מעדיף לעתים לקבל סקירה מהאחות ולא מהרופא התורן, יש בהם מין תמימות כזו שהן לא מערבות את דעתן האישית בדיווח, כמו כן בל נשכח שלפעמים האחות מבוגרת בהרבה מהרופא ונתקלה באותן סיטואציות פעמים רבות ויש לה מה לתרום.
לבוא ולפסול רעיון של מישהו אחר זו לא חכמה, אדרבה אם יש לכם פתרון אחר במשה"ב ישמח לשמוע.

01.05.2018, 16:37

שלום רב
שוב אבקש מכל הקולגות - אנא הפסיקו להסתתר מאחורי האנונימיות - לא ניתן להתיחס ברצינות למי שאיננו יודעים מיהו ומהו.
לנושא עצמו - חיסכון כסף? באמת? המערכות קורסות, תור לרופא משפחה הוא בטווחים לא סבירים, ואנו מתפשרים על קולגות שאיכות עבודתם נפגעת מאוד, ורואים חולים בשיטת ה"סרט-הנע" כ- 5 דקות לחולה (יסבירו לי מה יתרונו של הרופא המלומד ביותר בפרק זמן כזה לחולה , על אחרון הסטאז'רים, או אפילו חובש). באבחון 50 מקרים של חולים ב- upper respiratory tracks infection מפספס הרופא בקלות את המקרה ה- 51 של לאוקמיה חריפה/ אפיגלוטיטיס/ אבצס טונסילארי וכו'. ואנו שמיצרים מאות רופאים חדשים בשנה, מצליחים בקושי להשאיר את חציים בישראל, ומאלה יותר ממחצית נבלעים מיד לעבודת המחלקות התובענית בבתי-החולים.
ולמורי ורבי פרופ' גולן - לא כל פרקטיקה שהייתה נהוגה במזרח-אירופה היא בזויה, הפלצ'ר שלהם - אומץ בארה"ב כ- nurse practitioner, ואפילו ה"קרדיואסטניה" של הרוסים בעבר, הסתברה כאבחנה נכונה , ואנו מתייחסים אליה כיום כ- acute/ sub acute coronary event משהו בין תעוקה לא יציבה ל- STEMI.
לטעמי ה"מה" הוא נכון - יש הגיון להכשיר אחיות ותיקות לשמש בטיפול ישיר בחולים ללא תיווך הרופא (עם כל האחריות הנגזרת מכך גם מבחינה משפטית); ה"איך" לעומת זאת פגום מיסודו - הוצאת מסמך ממשרד-הבריאות בצורה חד צדדית, ללא שיתוף הר"י , נודף ריח רע של אדנות שלטונית, המאפיינת יותר ויותר את משרד הבריאות בשנים האחרונות (כמו את כל הרשות המבצעת במדינתנו), והעובדה שמנכ"ל משרד הבריאות אינו רופא או אפילו מישהו ממקצעות הרפואה - היא הוכחה חיה.