"מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" (ישעיהו, מט' 17)
עוד בעניין דומה
האם לנגד עינינו מתרחשת נבואת הנביא, כשהנשמות הפועלות הן שר הבריאות, סגנו ומנכ"לו, "קברניטי" מערכת הבריאות הציבורית, אשר בפעילותיהם ובמחדליהם מביאים להרס הנורא של המערכת?
דוגמה מחרידה להליך דורסני-הרסני זה מוצאת לאחרונה ביטויה בחוזר מינהל הסיעוד שכותרתו "אחיות מומחיות בקהילה" (חוזר מס. 136/2017 מ-18/01/2018), המתפרס על תשעה דפים והיקף תפוצתו נרחב ביותר אך אינו כולל את יו"ר הר"י.
חוזר נואל זה הנכתב בראשית המאה ה-21 נועד למסד דמות היסטורית שנעלמה ב"חליפה מודרנית". הדמות של ה"פלדצ'ר (= ה"במקום רופא", שהיה נפוץ בזמנו בקהילות היהודיות של מזרח אירופה עקב המחסור ברופאים יהודים, שנבע ממדיניות האפליה, הנומרוס קלאוזוז -Numerus Clausus של האוניברסיטאות שם, שהגבילה ביותר קבלת סטודנטים יהודים ללימודי רפואה).
האם כוונת ה"קברניטים" להוריד את רמת הרפואה הציבורית בישראל לרמת ה-"במקום רופא"? הייתכן כי בורותם בענייני הרפואה המודרנית כה מחרידה עד כי אינם מבינים את השלכותיו של החוזר הנואל?
חוזר זה של מינהל הסיעוד מפרט סמכויות שאושרו לאחיות על ידי משרד הבריאות (על ידי מי שאינו רופא?), הגדרת תפקידן ופעילותן המותאמת לסמכויותיהן.
חוזר המינהל היה מעוגן לכאורה בדו"ח הוועדה "לבחינת תפקיד אחות מומחית בקהילה" (ראו מסמך משרד בריאות, אוקטובר 2017, בראשותו של פרופ' שלמה מור יוסף, המשתרע על 24 דפים), אך דו"ח זה כלל אינו מוזכר כאסמכתא בחוזר האמור.
בעיון מעמיק של חוזר המינהל (אשר כלל אינו מופיע כאסמכתא בעבורו) בולטת העובדה שדברים הוצאו מהקשרם כך שהפכו את סיכומי החוזר כבלתי סבירים עבור ציבור הרופאים.
מצב עניינים זה גרם, כידוע, להר"י להכריז ב-18.02.2018 על "סכסוך עבודה" (והודעה במקביל לחברי הר"י) בהנמקות הבאות:
"הר"י הבהירה למשרד הבריאות ולמעסיקים כי כוונתם להעביר סמכויות ופעולות רפואיות המצויות בתחום מקצוע הרפואה לסקטור הסיעוד, תרחיק את המטופלים מהרופאים ותפגע פגיעה קשה באיכות שירותי הבריאות, בטיפול הרפואי ובבטיחות המטופלים.
"העברת הסמכויות ומתן הרשאה לצוות הסיעודי לטפל במטופלים באופן עצמאי, ללא קיום פיקוח בקרה והנחיה של הצוות הרפואי, פוגע במודל עבודת הצוות אשר בראשה עומד רופא ומביאה לכרסום ביחסי מטופל-רופא, וכן לפגיעה במקומו ובמעמדו של הרופא בחברה וברפואה כולה באופן מיידי ולאורך הזמן.
"לפיכך בנסיבות האמורות ובשל ההשלכות החמורות שיש למהלך זה על איכות הטיפול הרפואי ועל מעמד וזכויות הרופאים, הכרזנו על סכסוך עבודה ונקיטת צעדים ארגוניים במערכת הבריאות בהתאם להתפתחויות".
כתוצאה מצעד ארגוני חריף זה ולרגל ההתנגדות הנרחבת של ציבור הרופאים, נסוג בו מנכ"ל משרד הבריאות והודיע פומבית לבאי כנס איגוד רופאי המשפחה ב-21.03.2018 כי "אינו מאמץ את חוזר מינהל הסיעוד המגדיר תפקיד 'אחות מומחית'".
בפנייתי בשבוע שעבר (חמישי, 25.4.18) ליו"ר הר"י, פרופ' אידלמן, להבהרת המצב נעניתי: "החוזר לא בוטל. התיקון המוצע אינו מקובל על הר"י".
הטיוטא המוצעת של מנכ"ל משרד הבריאות, דלפה לעיתונות ("מעריב", 24.4.18) תחת הכתבה: "מהפכת האחיות של משרד הבריאות: הכל נשאר במשפחה, חוץ מהרופא".
קטע לדוגמה: "מטופל שירצה לפגוש בעתיד את רופא המשפחה שלו בקהילה, לא יוכל לעשות זאת בקביעת תור רגיל לקבלה ראשונית, אלא קודם לכן יופנה לאחות. בידה תינתן סמכות לאבחן את מצבו הרפואי או אף להחליט על התרופות".
כלומר, הרופאים ינושלו ממגעם הישיר עם מטופליהם בעקבות היווצרותו של חיץ ה"אחות המומחית". דהיינו, ייווצר מעמד ה"במקום רופא" = "הפלדצ'ר המודרני" של המאה ה-21.
לאחר 60 שנות עבודתי במערכת הרפואה הציבורית איני מאמין למה שקוראות עיניי – איני מאמין ואיני מוכן לקבל מצב נואל זה: שחולה לא יוכל להתקבל אצל רופאו לכשירצה בכך; שחולה יצטרך לעבור "סינון" על ידי "אחות מומחית" שתמנע זאת ממנו.
לכן, צודקת קביעתו של יו'ר הר"י: "התיקון המוצע אינו מקובל על הר"י" (לעיל).
ומעבר לכך, האם יסכימו החולים לכך? האם שאלו את פיהם? ה"סינון" הזה שולל באופן הדורסני ביותר את זכותו האלמנטרית של החולה להיוועץ ברופאו, לשם קבלת טיפול ברמה ובאיכות המקצועית-רפואית הנאותה.
הרופאים הם הליבה של המערכת, הדואגים לקידומה והתחדשותה המתמדת למען החולים, כנאמר בשבועת הרופא (קטעים): "על משמרתכם הופקדתם יומם ולילה לעמוד לימין החולה במצוקתו בכל עת ובכל שעה. ושמרתם עד מאוד חיי האדם מרחם אמו והיה שלומו ראש חרדתכם כל הימים. ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה אם גר אם נכרי ואם אזרח אם נקלה ואם נכבד. והשכלתם להבין לנפש החולה לשובב את רוחו בדרכי תבונות ובאהבת אנוש".
ה"קברניטים" מנסים לבנות חיץ סביב שליחות אנושית מקודשת זו, שאין נעלה ממנה, וישנם הטוענים: "זה נעשה מתוך כוונה לחסוך כסף".
מול נסיון נואל זה יש להפגין אחדות פעולה מקיר לקיר, לגבש דרכי פעולה, כשכל האמצעים כשרים. על הר"י להתעשת ולהגיב בשום שכל. זה קשה, זה אפשרי. אך אל לנו לפגוע בחולינו – מטופלינו. אנו מגינכם בפני כל מהרסייך ומחריבייך. אנו מגינכם הבלעדי!