חדשות

לקראת פסח: ארבעה בתי חולים הודיעו כי לא ימנעו הכנסת חמץ במהלך החג

"רמב"ם", "איכילוב", "וולפסון" ו"ברזילי" הודיעו אתמול (ב') שלא ינחו את המאבטחים לחפש חמץ בתיקי הבאים בשערי בתי החולים בזמן חג הפסח.

"חיטוט בכליו של אדם כדי לראות אם יש או אין לו חמץ זו פגיעה בפרטיות".(צילום: אילוסטרציה)

ארבעה בתי חולים – "רמב"ם", "איכילוב", "וולפסון" ו"ברזילי" - הודיעו אתמול (ב') שלא ינחו את המאבטחים לחפש חמץ בתיקי הבאים בשערי בתי החולים בזמן חג הפסח. על פי דיווח ב"הארץ", הודעות בתי החולים נמסרו בעקבות עתירה לבג"צ שהגישו "הפורום החילוני", השדולה החילונית בכנסת וכמה ח"כים ממרצ.

העתירה היא נגד משרד הבריאות והרבנות הראשית שפרסמה נוהל "בתי חולים לעניין הכשרות בחג הפסח. הנוהל קובע ש"על הנהלות בתי החולים להורות לשומרים הבודקים בדיקה ביטחונית, כי החל מבוקר ההכשרה ועד סוף ימי החג וסילוק כל כלי הפסח, יש לאסור הכנסת מוצרי חמץ לבית החולים ללא יוצא מן הכלל". בנוסף, חייב הנוהל לתלות שלטים בשערי בתי החולים ובכניסות למחלקות ולמעליות ובהם פניה לציבור שלא להביא מצרכי מזון במשך ימי הפסח.

בתשובת המדינה לעתירה הממתינה להחלטת בית המשפט העליון, נטען שהאיסור להכניס חמץ לבתי חולים בחג הפסח הוא נוהל סביר וראוי, שנועד להבטיח שהמרכזים הרפואיים יישארו "פתוחים ונגישים" לשומרי כשרות בחג ובחול המועד. עוד נאמר בתשובת המדינה כי "מעתה יתודרכו מאבטחי בתי החולים להנחות את המבקרים בדבר איסור הכנסת מזון לבית החולים וככל שיימצא, אגב החיפוש הביטחוני, כי בכליהם של המבקרים נמצא מזון שאיננו פירות או ירקות טריים ושלמים או מזון ארוז הנושא תווית כשרות לפסח מגורם מוסמך, "יופנו המבקרים למקומות נאותים בכניסה, שבהם יוכלו להפקיד את המזון ולקבלו חזרה בצאתם מבית החולים".

בדיווח נמסר, כי בבתי החולים הדסה עין כרם והר הצופים בירושלים, בנהרייה, לניאדו והלל יפה תימנע הכנסת חמץ. בתי החולים הודיעו כי יפעלו על פי ההנחיות הקיימות כל עוד לא נקבע אחרת.

עוד נמסר ב"הארץ", כי בחלק מבתי החולים מסרבות ההנהלות להטיל על המאבטחים את משימת חיפוש החמץ בתיקי המבקרים והמטופלים.

העיתון ציטט את תגובת "רמב"ם" לנושא: "המרכז הרפואי רמב"ם הוא דוגמה ומופת לדו-קיום וסמל לחיים משותפים הלכה למעשה. בבית החולים לא יבוצע בידוק חמץ במהלך החג. אנו מבקשים שהמבקרים יימנעו מהכנסת חמץ במהלך החג ממקום של כבוד והתחשבות הדדית".

בדיווח מצוטט ד"ר מיקי הלברטל, ראש האיגוד הישראלי למנהל רפואי בבתי החולים, חבר באיגוד מנהלי בתי החולים בהסתדרות הרפואית שאמר: "אני לא אדם דתי, אבל יש מטופלים ששמירת כשרות פסח מאוד משמעותית לגביהם. לא מדובר רק בחרדים.

"היות שבתי החולים מספקים מזון ותזונה היא גם חלק חשוב בהחלמה, אני חושב שבנסיבות הנוכחיות זה לא בלתי סביר לבקש להימנע מהכנסת חמץ לבית חולים ולסמוך על התזונה הניתנת בבית החולים.

"עם זאת, אני לא חושב שתפקידן של הנהלות בתי החולים לבצע חיפושים אקטיביים אחר חמץ. זה משהו שצריך לעשות בשיתוף והבנה. אצלנו המאבטחים לא יחפשו חמץ, אבל תהיה פניה בבקשה שלא להכניס חמץ לבית החולים. תפקיד המאבטחים הוא לשמור על הסדר והביטחון ולא להיות משגיחי כשרות".

מבית החולים ברזילי נמסר: "ההנחיה של מנהל בית החולים היא שלא לחפש חמץ בתיקים או בארוניות. עם זאת כמוסד ממשלתי נעמוד על כך שלא יוכנס חמץ לשטח בית החולים בחג".

תגובת וולפסון: "המאבטחים לא יעסקו בחיפוש חמץ. אין ולא הייתה הנחיה המורה למאבטחים שלנו לבדוק בתיקי מטופלים או מבקרים להימצאות חמץ. ייעודם של המאבטחים הוא לשמור על ביטחון כלל הנמצאים בבית החולים. ביעור חמץ איננו מתפקידם".

תגובת איכילוב: "נערכה בדיקה עם מחלקת הביטחון של בית החולים והובהר כי אין הנחיה כזו ומעולם לא הייתה. אנחנו לא משגיחי כשרות".

בכמה בתי חולים – דוגמת "מאיר" בכפר סבא - מוצבים מאז שנים רבות ארוניות ברזל בכניסה הראשית, עוד לפני עמדת הבידוק הביטחוני, והמבקרים מופנים להפקיד בארוניות מוצרי מזון בשבוע חג הפסח.

נושאים קשורים:  חדשות,  חמץ,  דת,  מאבטחים,  משרד הבריאות,  הרבנות הראשית
תגובות
27.03.2018, 11:46

המשוואה פשוטה מי שירצה להכנס חמץ, יכניס על אף האבטחה, ומי שלא ירצה לא יכניס אף בלא אבטחה, רובם המכריע של אזרחי ישראל רוצה אוירה יהודית במרחב הציבורי, מלבד אותם 'מחפשי כותרות' כפורום החילוני ודומיו שששים על כל הזדמנות לפלג את העם ומקדשים מלחמה על כל דבר בעל זיקה יהודית, אני משוכנע שהישראלי השפוי שלא נמנע מאכילת חמץ בפסח לא יסרב לבקשת המאבטחים להפקיד את חמצו בפתח בית החולים, מלבד אותם מחרחרי ריב שכל מטרתם להתריס ולקנטר, אכן אותם יש להותיר מחוץ לבית החולים יחד עם חמצם 'המקודש', כיום יש שפע עצום של מוצרים כשרים לפסח כך שלא ניתן לומר שאין אלטרנטיבה...
כדאי שנעביר את השיח הציבורי לנושאים בוערים קצת יותר כמו מצוקת כח האדם בבתי החולים אשר באמת עלולה לפגוע במטופלים.

27.03.2018, 17:32

זה לא שאין מה לאכול בפסח... היום גם וופלים לחמניות ביסלי ושאר מיני מאכל כולם כשר לפסח...
למה להפוך את בית החולים למקום מריבה על שנאת האחר.
אני עובר כבר כמה שנים במחלקות עם נוצרים ערבים ויהודים וכולם מכבדים את כולם.. משחררים את הערבים לתפילה במסגד בתוך בית החולים כמו את היהודים הדתיים..
הנוצרים לא מביאים חזיר כי זה פוגע בנינו. ..
ואם מביאים אוכל משותף אז מביאים ממקום
ש-כ-ו-ל-ם אוכלים ממנו כדי שלכולם יהיה טוב

אז יפה במקום שתמיד יש באמת דו קיום בין כולם אז הופכים את זה לזירת שנאת הדת והאחר
בית חולים אמור להיות ניטרלי כך שכולם יכולים להרגיש בו בנוח
ולצערי של חלקנו
גם אלא ששומרים כשרות צריכים להרגיש בו בנוח ושלא יגידו שזה חלק מבוטל
מי שרוצה יכול לאכול מחוץ לבית החולים אני בטוח שבאמת החולים מתחשבים זה רק קוצרי הון פוליטי ששכחו את תפקידם

אנונימי/ת
28.03.2018, 20:39

נראה שהיחס ברמב"ם הוא ההגיוני ביותר, דוגמה לסובלנות התחשבות ודרכי נועם ונראה שבני אדם, מכל הדתות והעדות ילמדו כך לכבד איש את רעהו. אני גאה להיות רופא במקום עם שכל

אנונימי/ת
29.03.2018, 11:58

שטויות. אסור לכפות על אנשים מה יאכלו ומה לא. בבית שלך תשמור על מה שאתה רוצה, במקום ציבורי אין לך זכות להכריח אחרים מה לעשות... מחר המוסלמים ייבקשו שבחודש רמדאן לא תהיה חלוקת אוכל עד הםסקת הצום! הנוצרים יבקשו שבצום שחהם לא יהיה בשר בבית החולים. די נמאס מהשטויות האלו. זה מקום ציבורי ולא בית פרטי.

אנונימי/ת
29.03.2018, 13:23

דבר אחד שכחת לציין שאנחנו במדינה יהודית ! ! ! גם המקום הציבורי הוא יהודי...
נראה אותן אוכל במדינה מוסלמית ברמדאן או מוציא אשוח ממקום נוצרי.
רק מה כשאתה במקום אחר אתה 'מכבד' את הדת שלהם, אבל כשזה מגיע למשהו יהודי במדינה יהודית אתה מתבייש ביהדותך...

אנונימי/ת
29.03.2018, 12:14

המאבטחים הוכשרו לבידוק בטחוני ולא לבדיקת כשרות.
יש להציב את משגיחי הכשרות בכניסות במקום המאבטחים. אז אפשר להיות בטוחים במניעת פעילות עויינת נגד הכשרות לפסח.
נותרה רק סוגיה אחת: האם משגיחי הכשרות הוכשרו לאבטחה השגרתית? האם שרתו בצבא?

אנונימי/ת
29.03.2018, 13:46

סוף סוף מצאו את "הבעיה המכזית" של מערכת הבריאות
מתי הפעם האחרונה שחכי"ם ממרץ ביקרו את מחדלי המערכת הציבורית, נו אולי שיגישו בג"ץ על נושאים יותר מהותיים...
זהו סתם ספין שנועד לתת במה לכמה תאבי רייטינג....

04.04.2018, 19:20

נראה לי שאתה בעצמך יודע שאלו דברי הבל ולכן אתה מגיב באנונימיות
גיבור גדול

אנונימי/ת
29.03.2018, 14:06

אני נמצאת בבית חולים שבו אסור להכניס אוכל כל השנה מטעמי כשרות [מעיני הישועה בבני ברק], ועד כמה שידוע לי לא היה מקרה של תמותה מתת תזונה... :-)