חדשות

נייר עמדה של משרד הבריאות מדרג את הרפורמות בביטוח הסיעודי בישראל

הנייר מציין כי יוזמה שהושקה בכנסת בשבוע שעבר, לצד יוזמת שר האוצר יעקב ליצמן, עדיפות על יוזמות האוצר וההסתדרות, וגם צפויות להיות יקרות יותר

טיפול בקשישים (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות פירסם ביום חמישי האחרון נייר עמדה הממפה את היתרונות והחסרונות של כלל היוזמות שנועדו לפתור את משבר הסיעוד בישראל. נייר העמדה הוגש לשר יעקב ליצמן. הודגש בו, כי יוזמת המשרד והיוזמה שהוגשה על ידי כ-60 חברי כנסת שבראשם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הן הטובות ביותר, בעוד היוזמות של שר הרווחה חיים כץ, ההסתדרות ומשרד האוצר אינן נותנות מענה שלם.

היומון "כלכליסט", שדיווח על כך ציין כי שתי היוזמות של משרד הבריאות ושל ח"כ שמולי צפויות להיות יותר יקרות מהאחרות. שתי היוזמות מוערכות בעלויות של 4-2 מיליארד שקל בשנה. על נייר העמדה חתום סמנכ"ל מנהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, ניר קידר.

יוזמות משרד הבריאות, שר הרווחה וקבוצת החכ"ים קובעת שכלל האוכלוסייה זכאית לביטוח סיעודי ממלכתי, בעוד שהיוזמה של ההסתדרות והאוצר מתמקדת בביטוח רק לבעלי הביטוחים הקבוצתיים.  בשתי היוזמות אין הגבלה בשנות הזכאות - הביטוח הוא לכל החיים - בעוד שביוזמות של שר הרווחה וההסתדרות ואוצר הביטוח הסיעודי לחמש שנים, בדומה למצב הנוכחי שייצר בעיה למבוטח כשהזכאות שלו מסתיימת.

בדיווח נמסר, כי במסגרת היוזמה של משרד הבריאות, קופות החולים והביטוח לאומי יתפעלו את הביטוח הסיעודי הממלכתי בעוד שביוזמת חברי הכנסת רק קופות החולים. ביוזמות שר הרווחה וההסתדרות והאוצר הגורמים המתפעלים הם הביטוחים הפרטיים. במלים אחרות: לא מדובר בגופים ציבוריים שיטפלו בנושא.

ביוזמות משרד הבריאות, שר הרווחה וההסתדרות-אוצר, המוסד לביטוח הלאומי יהיה הגוף שאחראי על אספקה וניהול המטפלים הזרים, בעוד שבתכנית הח"כים – הקופות יטפלו בכך, למרות שנושא זה כיום איננו מוכר להן.

הסמנכ"ל קידר כתב ב"נייר העמדה": "להצעות השונות יש יתרונות וחסרונות אך אף אחת מהן איננה נותנת מענה שלם לקשיש הסיעודי, מבלי לייצר בעיות חדשות במערכת. הצעות שר הרווחה, ההסתדרות ומשרד האוצר אינן נותנות כל מענה לצורך בחיזוק המערך הטיפולי בריאותי לקשישים הסיעודיים ותמיכה בבני המשפחה שהם המטפלים העיקריים הנדרשים לשאת בנטל המימוני ובטיפול היומיומי בהוריהם".

"מבין ההצעות השונות", הוסיף קידר על פי הדיווח, "ההצעה היחידה המתקרבת לתת מענה בסיסי וראוי לציבור הקשישים היא הצעת הח"כים שמולי ושות' המבוססת על תכנית שר הבריאות מ-2010 וכוללת מתן מענה תפקודי-בריאותי לקשישים הסיעודיים. עם זאת, התוכנית בנוסח הנוכחי שלה עשויה להביא לפגיעה במערכת לאור העברת האחרית לטיפול הסיעודי בקהילה, מהביטוח הלאומי לקופות החולים. אנו סבורים שאין בכך צורך".

נושאים קשורים:  חדשות,  ביטוח סיעודי,  רפורמה,  כנסת,  משרד הבריאות
תגובות