• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
מחקרים

האם מותגי ניקוטין סינתטי מפרסמים באינסטגרם בהתאם להנחיות ה-FDA?

החוקרים ביקשו לנתח את המידה בה מותגי סיגריות אלקטרוניות יישמו את דרישות ה-FDA ולהעריך את הקשר בין אזהרות בריאותיות למעורבות משתמשים באינסטגרם

18.06.2025, 14:27

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Network Open נמצא כי רק 13% מהפוסטים בפרסומות ניקוטין סינתטי באינסטגרם עמדו בדרישות הרשות למזון ותרופות האמריקנית (FDA) לאזהרות בריאותיות. המחקר כלל ניתוח של 2,071 פוסטים של 25 מותגי ניקוטין סינתטי, וממצאיו הראו כי פוסטים המפרסמים מוצרי ניקוטין בטעמים כמו פירות, תבלינים, מנטול, שוקולד או אלכוהול זכו ליותר לייקים ותגובות, בעוד שפוסטים עם אזהרות בריאות קיבלו פחות תגובות, מה שמעיד על כך שעמידה בדרישות ה-FDA מפחיתה את מעורבות המשתמשים.

זהו מחקר חתך שבו נותחו פוסטים של 25 מותגים על פני תקופה של 14 חודשים (מאוגוסט 2021 עד אוקטובר 2022). החוקרים ביצעו ניתוח תוכן יחד עם אלגוריתם ראייה ממוחשבת שתוכנן לזהות נוכחות של אזהרות בריאותיות ולבדוק אם האזהרה המזוהה עמדה בהנחיות FDA על ידי הופעה בחלק העליון של הפרסומת וכיסוי של לפחות 20% משטח הפרסומת.

המחקר כלל 2,071 פוסטים, מתוכם רק 263 (13%) עמדו בשתי דרישות אזהרות הבריאות של FDA. מבין 924 פוסטים עם אזהרות בריאותיות, 732 (79%) הציגו אזהרות בחלק העליון של התמונה ו-270 (29%) הכילו אזהרה שכיסתה לפחות 20% משטח הפיקסלים. פוסטים עם אזהרות קיבלו פחות תגובות מפוסטים ללא אזהרות - ממוצע של 1.8 (סטיית תקן 2.5) לעומת 5.4 (סטיית תקן 11.7) תגובות עם יחס שכיחות מותאם של 0.70 (רווח בר-סמך 95%: 0.57-0.86, P<0.001).

עבור פוסטים המכילים אזהרות, אחוז גדול יותר של שטח הפיקסלים של תווית האזהרה היה קשור לפחות תגובות עם יחס שכיחות מותאם של 0.96 (רווח בר-סמך 95%: 0.93-0.99, P=0.003). פוסטים בעלי טעם עם אזהרות בריאותיות שהוצבו בחלק העליון של התמונה קיבלו יותר לייקים מפוסטים עם אזהרות בחלק התחתון - ממוצע של 34.6 (סטיית תקן 35.2) לעומת 19.9 (סטיית תקן 19.2) לייקים עם יחס שכיחות מותאם של 1.48 (רווח בר-סמך 95%: 1.07-2.06, P=0.02).

ממצאים נוספים הראו כי 76% מהמותגים כללו אזהרות בריאותיות בפוסטים שלהם, אך רק 16% הציגו אזהרת בריאות בפרופיל החשבון. בנוסף, 74% מהפוסטים קידמו לפחות טעם אחד, כאשר 64% קידמו מוצרי טעם מתוק כמו פירות, שוקולד או אלכוהול. רק 52% מהחשבונות לא יכלו להיצפות על ידי משתמשים מתחת לגיל 21.

המחקר מסכם כי 87% מהפוסטים במדגם לא עמדו בדרישות אזהרות הבריאות של FDA בקידום טבק. אכיפת אזהרות בריאותיות התואמות ל-FDA ברשתות חברתיות עשויה להפחית מעורבות בני נוער בשיווק טבק. החוקרים מדגישים שיש צורך בפיקוח רגולטורי טוב יותר על פרסום מוצרי ניקוטין ברשתות חברתיות כדי להגן על בני נוער מחשיפה לשיווק טבק.

מקור:

Wu J, Trifiro BM, Ranker LR, et al. Health Warnings on Instagram Advertisements for Synthetic Nicotine E-Cigarettes and Engagement. JAMA Netw Open. 2024;7(9):e2434434. doi:10.1001/jamanetworkopen.2024.34434

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיגריות אלקטרוניות,  ניקוטין,  FDA,  שיווק סיגריות,  רשתות חברתיות
תגובות