• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

תקנות חדשות מאיימות על ביטוחי הבריאות של מבקשי מקלט ופליטים

המדינה מבקשת להכליל בחוק בריאות ממלכתי אזרחים זרים השוהים בישראל, אך מחריגה את כל מי שבין גיל 18 ל-65 שנה ומעמידה אותם בסכנה בריאותית

טיפול רפואי בפליטים בישראל. צילום: אורי לנץ/ פלאש 90

המדינה מבקשת להכליל בחוק בריאות ממלכתי אזרחים זרים השוהים בישראל, אך מחריגה את מרביתם בנימוק שהם יכולים להיכלל בביטוחי מעסיק. בארגונים חברתיים טוענים כי להחרגה יש השלכות בריאותיות וכלכליות.

טיוטת תקנות ביטוח בריאות ממלכתי שפורסמה בשבוע שעבר מלמדת כי ההצעה כולל רק מבוגרים בני יותר מ-65 וקטינים שכלפיהן מיושמת מדיניות אי הרחקה מישראל או הגנה קבוצתית. כלומר, אוקראינים, סודנים ואריתראים.

פרסום התקנות נעשה בעקבות החלטת הממשלה 1212 המטילה על שר הבריאות ועל שר האוצר להתקין עד לסוף חודש מרץ תקנות לקביעת הסדר ביטוחי למתן שירותי בריאות עבור כלל הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל ושנכנסו לישראל עד ליום 7.1.2024.

מהארגונים רופאים לזכויות אדם, א.ס.ף, המוקד לפליטים ומהגרים והיאס (ארגון הסיוע לפליטים, HIAS - Hebrew Immigrants Aid Society), נמסר כי התקנות אינן עומדות בהחלטת הממשלה שנועדה להנגיש ביטוח בריאות לאוכלוסיות המוחלשות ביותר, שרובן חיות בישראל כדין מעל לעשור.

"מלבד הנימוק המוסרי, כיבוד הזכות לבריאות, יש כאן החרפה של הנימוק הכלכלי, שכן מטופלים חסרי מעמד ללא כיסוי ביטוחי ימשיכו להגיע לחדרי המיון לטיפולי חירום, ואלה ממומנים ממילא מהקופה הציבורית, חובות אבודים בגובה עשרות מיליוני שקלים. ללא תיקון מיידי, תקנות אלו יובילו להידרדרות בריאותית שלצערנו תהיה מהירה וכואבת", טוענים הארגונים.

בנייר עמדה של עמותת רופאים לזכויות אדם ביחס לתקנות המוצעות נטען כי התקנות לא עולות בקנה אחד עם החלטת הממשלה שקבעה להסדיר את שירותי הבריאות עבור כלל הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל. "בניגוד להחלטת הממשלה, לחוק הבינלאומי ולכללי האתיקה הרפואית, טיוטת תקנות בריאות לפליטים מחריגות את כל מי שבין גיל 18-65", נכתב.

העמותה מתריעה כי חולים במחלות כרוניות, מי שמחלתם אינה מאפשרת להם לעבוד, אנשים עם מוגבלויות וחולים שנמצאים בטיפולים, ייפגעו תוך הפרה בוטה של האתיקה הרפואית והמוסר הבסיסי. "מבקשי מקלט בישראל שאינם בגילאי הזכאות אך חולים במחלות כרוניות קשות, מטופלים המתמודדים עם מוגבלויות ושאינם יכולים לעבוד ולהתפרנס, כולל משפחות חד הוריות, לא כלולות בהסדר. אלפי פליטים אוקראינים יאבדו שוב, בלי התרעה, את נגישותם לשירותי בריאות, טיפולים אונקולוגיים יופסקו, ניתוחים יבוטלו, מטופלים לא יקבלו חידושי תרופות", צוין.

בעמותת רופאים לזכויות אדם טוענים כי "בפועל, אלפי פליטים אוקראינים ינותקו משירותי בריאות, שוב. עד כה הם זכו לשירותים בעקבות התחייבות המדינה לאחר פרוץ המלחמה בפברואר 2022, באמצעות מנהלת צו השעה – בני 60+ במסגרת הסדר לאומית-מנורה, ולמי שמתחת לגיל 60, דרך מרפאות טרם. בעקבות התקנות הללו, מי שבין גיל 18-65 יאבד את נגישותו לשירותי בריאות, כמעט ללא כל התראה". לדוגמה, אישה בת 60 עם סוכרת תאבד את זכאותה לתרופות. גבר בן 62 במהלך טיפול אונקולוגי ינותק מכימותרפיה. אדם שקבע לו ניתוח חיוני, יתבטל לו הניתוח.

"ככל הידוע לנו", מציינים בעמותה, "אין למדינה פתרון או מענה למי שכבר נמצא במהלך טיפולים רפואיים חיוניים ולא כלולים בהסדר החדש, וזו הפרה בוטה של כללי האתיקה הרפואית".

נושאים קשורים:  מבקשי מקלט,  פליטים,  ביטוח בריאות,  "רופאים לזכויות אדם",  חדשות
תגובות