• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

"המלחמה לא השפיעה על היקף הניסויים הקליניים בישראל"

בשונה מדיווחים על ירידה במספר המחקרים ושיתופי הפעולה עם חוקרים בישראל, ד"ר קתרין אלה, מנהלת המחלקה לניסויים קליניים במשרד הבריאות, טוענת: "עסקים כרגיל"

ד"ר קתרין אלה, מנהלת המחלקה לניסויים קליניים במשרד הבריאות. צילום: רועי פריטל

במרבית תחומי המחקר, מספר הניסויים הקליניים הנערכים בארץ לא ירד בעקבות המלחמה ובחלק מהמקרים אף גדל. כך אומרת ד"ר קתרין אלה, מנהלת המחלקה לניסויים קליניים במשרד הבריאות.

לאחרונה הפיצה ד"ר אלה המחלקה מכתב לשותפים למחקרים ולחברות תרופות בחו"ל שכותרתו "חוסן בריאות וניסויים קליניים בישראל". המסר במכתב הוא שמערכת הבריאות הפגינה חוסן וכושר הסתגלות יוצאי דופן לצורכי המלחמה ולהשלכותיה.

התמונה שמציגה ד"ר אלה שונה מדיווח של החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית, שקיבלה הודעות על הפסקת המחקר בישראל מארבעה מחקרים קליניים שונים, בנימוק של "חשש מאספקת תרופות", כפי שדווח בחודש שעבר בדוקטורס אונלי. קודם לכן, כפי שפורסם, נמצאה בבדיקה שערך פרופ' מאיר פוגטש מאוניברסיטת חיפה ירידה של 70% בהתחלות של ניסויים קליניים חדשים באוקטובר ובנובמבר 2023 - 18 מחקרים בלבד בהשוואה ל-42 מחקרים בתקופה המקבילה בשנת 2022.

במייל שהפיצה ד"ר אלה אל חברות התרופות מעבר לים צוין כי "כמו שבמהלך מגיפת הקורונה, מחויבותה של ישראל למחקר הקליני המשיכה בשגרת ניסויים תוך שימוש בשיטות מבוזרות העומדות בתקנות המקומיות, כך גם כיום. ברצוננו להדגיש כי משרד הבריאות וארגוני הבריאות בישראל מחויבים לתמוך בניסויים מתמשכים כמו גם לשפר את תהליך ההרשאה ולוחות זמנים של ניסויים חדשים, על ידי מתן החלטות מרוכזות והתחלת היכרות הדדיות בין ועדות הביקורת המוסדיות, בנוסף להתרת השימוש בשיטות מבוזרות".

לדוקטורס אונלי אמרה ד"ר אלה כי המצב בישראל כיום בתחום המחקרים הקליניים די דומה למצב בזמן הקורונה וכי משרד הבריאות מתאים את הרגולציה כדי לשמור על המחקר בארץ. "שלחתי את המכתב עם מסר כללי שמבקש להבהיר שיש התגייסות מאומצת של משרד הבריאות על מנת לשמור על מהלך תקין של מחקרים", הסבירה.

ד"ר אלה מציינת כי בעוד שבעולם ירד מספר המחקרים הרפואיים בתקופת הקורונה, בישראל היתה אינפלציה של מחקרים וזאת בזכות התוצאות. "אני מבינה שיש חברות שמפחדות שבעת מלחמה העניינים ישתבשו אבל המסר שאנחנו מעבירים הוא שמשרד הבריאות תומך ומתאים את עצמו לזמן המלחמה, בדיוק כפי שהיה בקורונה, על מנת להמשיך ולקדם את תחום המחקר הקליני בישראל.

"המצב הוא של עסקים כרגיל עם מספר מרשים מאוד של מחקרים שנפתחו לאחרונה", היא אומרת ומוסיפה כי "כדי להבטיח שאין פגיעה במחקר, פנינו גם ליו"רים של ועדות הלסינקי וגם שם לא דיווחו על ירידה במספר המחקרים. להפך, מדברים על התנהלות רגילה".

עם זאת, ד"ר אלה מציינת כי נרשמה ירידה קלה של כ-12% במחקרים בתחום המחשוב הרפואי. "זיהינו השנה ירידה קטנה בחלק מהמחקרים ומדובר במחקרים מאוד חדשניים, מחקרים עם מספר קטן מאוד של מטופלים מסוג first in human. משרד הבריאות קורא לחברות להמשיך לקדם ולפתח את המחקרים".

נושאים קשורים:  מחקרים קליניים,  חדשות,  ד"ר קתרין אלה,  מלחמה בישראל
תגובות