דעות

סיכום שנה של רופא משפחה: "זו היתה שנה נוראית"

"אני חושב על המחלות שאני רואה יום-יום במרפאה ותוהה האם גם הן מושפעות מהקורה בחווארה או ברחוב קפלן ואיך השיבוש משפיע על המקצוע שלי, על הרפואה עצמה". ד"ר דורון עמוסי מסכם שנה

מפגינים בקפלן נגד ההפיכה המשטרית. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

זו היתה שנה נוראית. נקודה. שנה נוראית שבאה אחרי שלוש שנים נוראיות לא פחות. שלוש שנים עם כותרת של מגפה עולמית שהורגשה בכל בית. לא המגיפה הורגשה אלא יותר גזירות ההתמודדות עימה, תוך ביטול והשתקה של כל דעה השונה מהנמסר במסיבות העיתונאים במשרד ראש הממשלה. חרדה קיומית של כלל הציבור, בארץ ובעולם, שהובילה להכרזה על תקנות שעת חירום שאפשרו מעקבים, סגרים וכפיית חיסונים על כלל האוכלוסיה.

לפני כתשעה חודשים, כשדעכה המגיפה, התעורר מצב חירום חדש - רפורמה במערכת המשפט או הפיכה משטרית, נקרא לזה איך שנרצה, אבל שוב אנו בסערה המזכירה את מגיפת הקורונה. לא ברור מה באמת עומד לקרות, אבל זה משפיע על כל בית, עסק או מרפאה בישראל.

אני פותח עיתון כל בוקר ומתקשה להאמין. שוטרים, מורים, רופאים, מתנחלים, קציני צבא, שופטים, שרים וראש הממשלה. אין יותר פרות קדושות. כולם שוחטים את כולם באולפנים, ברשתות ומעל במת הכנסת. אלה צועקים יהודית ודמוקרטית (על כל אירוע) ואלה צועקים חוזה חדש (גם כן על כל אירוע).

במשבר הנוכחי ההסתדרות הרפואית השמיעה את קולה בצורה ברורה, וזו בהחלט נקודת אור. הרפואה היא חלק משמעותי, המושפע ומשפיע על החברה בה היא פועלת וככזו היא חייבת לנקוט עמדה

ובתוך המהומה הזו אני מנסה לחשוב איך השיבוש משפיע על המקצוע שלי, על הרפואה עצמה. מערכת היחסים בין המטפל למטופל השתנתה כמו גם חדר הבדיקה. האם הוא נשאר מרחב סטרילי או שהוא משקף את הקורה בחוץ?

הרפואה חייבת לנקוט עמדה

בימי מגיפת הקורונה היתה לי ביקורת על תפקוד ראשי מערכת הבריאות בשיקוף המציאות למנהיגים. היה לי הרושם שהם מציגים מציאות השונה לחלוטין מזו שראיתי בשטח, ולא יוצאים נגד מהלכים קיצוניים דוגמת כפיית חיסונים וחשיפת צנעת המטופל בצורת דרכון ירוק. הרגשתי שהארגון המקצועי נשאר דומם אל מול החלטות שלטוניות דורסניות.

במשבר הנוכחי ההסתדרות הרפואית השמיעה את קולה בצורה ברורה, וזו בהחלט נקודת אור. הרפואה היא חלק משמעותי, המושפע ומשפיע על החברה בה היא פועלת וככזו היא חייבת לנקוט עמדה. לא ניתן לעבוד בחלל סטרילי המתעלם מהקורה מחוץ לבית החולים או המרפאות.

האם השתנה משהו ברשימות האבחנות בתקופה זו? המחלות השתנו? בשל הקשר המוכר והברור בין גוף לנפש, כל אבחנה כמעט ניתן לייחס למתח וחרדה ומעניין יהיה אם אנשי בריאות הציבור יחקרו את השתנות האבחנות בימי משבר

אני חושב על המחלות שאני רואה יום-יום במרפאה ותוהה האם גם הן מושפעות מהקורה בחווארה או ברחוב קפלן. האם התא שהפך ממאיר בשד של יערה כ', העורק הכלילי שנסתם בבית החזה של עמי ד', חיידק הסרטרפטוקוק בלוע של איתי י' או ההפלה של עינת ק', האם הם מושפעים מתקנות שעת החירום או המתח שבו אנו שרויים? האם השתנה משהו ברשימות האבחנות בתקופה זו? המחלות השתנו? בשל הקשר המוכר והברור בין גוף לנפש, כל אבחנה כמעט ניתן לייחס למתח וחרדה, ומעניין יהיה אם אנשי בריאות הציבור יחקרו את השתנות האבחנות בימי משבר.

אני מקווה שנמצה את המשבר הזה, שנראה שהיה צפוי, עד תום; שלא נסיים אותו עם עוד תעלול פוליטי מביך כמו הסכמי סוף הקיץ עם המורים. מונח פה משהו גדול להכרעה חברתית חשובה, שלא ניתן להתעלם ממנו או להחריש מולו. אני מקווה שהמשבר הנוכחי, עם כל הכאב שנלווה לו, יוציא אותנו לדרך חדשה.

שנה טובה ובריאה לכולנו.

(הטור התפרסם לראשונה ב"מנטה", ידיעות אחרונות)

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר דורון עמוסי,  חדשות,  מהפכה משפטית,  הפיכה משטרית,  רפואת משפחה
תגובות
אנונימי/ת
22.09.2023, 09:34

מטריד לקרוא עד כמה פוזיציה פוליטית משפיעה על תפיסת החולי.
אנא הפסיקו לזהם את המרחב הרפואי היקר לנו כל כך כרופאים וכבני אדם. תוחזר לאלתר הסטריליות היחסית שבה חיינו עד לא מזמן, נקייה עד כמה שניתן מפוליטיקה ומרעשי רקע אחרים.
תודה.

אנונימי/ת
22.09.2023, 09:36

כתב כנראה אחד מתומכי המזהמים הגדולים של המרחב הציבורי.
אלה ששברו את הכלים זה לא אנחנו, ואל תצפה להתעלמות והבלגה מבריונות פוליטית עם כרסום מזדחל בדמוקרטיה

22.09.2023, 09:38

לדעתי הופעת המחלה שלוריאה - הפרשת ריר מהפה באופן חרוני ויריקה אל כל אחר ללא אבחנה במיוחד - מביעי דיעות , עיתונאים , פוליטיקאים , דוברים ושאר חכמולוגים וידענים . אחד יורק על השני את עודף הריר בפה ללא אבחנה . צריך לעשות מחקר כפול סמויות האם זוהי מחלה שחוזרת בעוצמה !!!!!!!!!!!!!!!!

אנונימי/ת
22.09.2023, 09:39

שלום דר עמוסי היקר.
בא נתרכז בהיבט המקצועי.
האם יש עוד אפשרויות כגורמים ל
האם התא שהפך ממאיר בשד של יערה כ', העורק הכלילי שנסתם בבית החזה של עמי ד', חיידק הסרטרפטוקוק בלוע של איתי י' או ההפלה של עינת ק', האם הם מושפעים

מציע שתשקול אופציה שאולי החומר שהוזרק לכלכך הרבה אחראי לכך.
שנה טובה

ד"ר דורון עמוסי - יישר כוח.

אנונימי/ת
22.09.2023, 10:14

למגיב/ה משעה 9:36:
במידה ומתרחש עוול לתפיסתך, ראוי להפגין ולמחות כאזרח/ית. מה שחורה לי זה השימוש במעמדך כרופא/ה, לכאורה בשם המקצוע, כאשר גם בקרב הרופאים הדעות חלוקות מאוד. על זה אני מדבר כשאני מגדיר עשייה פוליטית במערכת הרפואית הכללית כמזהמת את המערכת.
כעדות מגורם ראשון אני מכיר מקרים בהם המעורבות הפוליטית פגעה הן בטיפול בחולים והן בהכשרת רופאים.
מאחל לך כל טוב.

אנונימי/ת
22.09.2023, 10:41

יש אנשים שקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית מציקה להם. חווארה (בה נרצחו 6 יהודים לאחרונה ) קודמת לבית אל. בית אל, בה היה וחלם יעקב. קפלן ויוצרי האנרכיה גורמים לדאגה מלאכותית וזדונית.במקום אחווה, הידברות, אהבת חינם. מטיפים האספסוף ומנהיגיו לשנאת האחר בתנאי שהוא לא ערבי או מסתנן. בוז להם. שנה טובה

22.09.2023, 12:15

עמוס שלום. אומץ לבך ראוי לציון. אני מזדהה לחלוטין עם קביעתך: "הרפואה היא חלק משמעותי, המושפע ומשפיע על החברה בה היא פועלת וככזו היא חייבת לנקוט עמדה". בימים של מחלוקת, פילוג ותנועת מחאה נרחבת, אין כמעט ספק שהנושאים הללו מחלחלים לתוך הקשר שלנו עם המטופלים. רבים ממהמטופלים שלי שואלים אותי בדאגה: "דוקטור, מה יהיה"? כאילו שיש בידי תשובה..ברור שהמתח הפוליטי והחברתי משפיע גם על מדדי בריאות ואיכות חיים. אבל המדאיג ביותר הוא המתקפה הגלוי של פוליטיקאים על אימון הציבור באנשי מקצוע. יש ניסיון בוטה לערער על האמת המדעית,הידע והסמכות המקצועית. אם זה שומרי סף, שופטים, פקידי רשות ואפילו רופאים בתחומי עיסוקם. לכן הדיון כאן הוא חשוב ביותר ומוכיח שיש עדיין רופאים מצפוניים שאכפת להם.

22.09.2023, 12:17

סליחה על שיבוש השם: ד"ר דורון עמוסי

אנונימי/ת
22.09.2023, 13:01

אכן השתיקה של ארגוני הרופאים ואף תמיכת המובילים שלהם בזוועות של השנים האחרונות , עדיין מהדהדת
במיוחד לנוכח הזיהום שלהם את המרחב הרפואי הציבורי עם נקיטת עמדה פוליטית מובהקת בחודשים האחרונים, כולל לגרום למטופלים אומללים וחלשים פגיעה וביטול תורים ובדיקות שחיכו להם חודשים, הכל בשם מחאה פוליטית מובהקת.
לכאורה "דואגים למטופלים" (אלו שהזניחו) הם לא דאגו למטופלים האלה בזמן סגרים קשים , כפיית טיפול רפואי חדשני והסתה ןהםחדה בלתי פוסקת של הציבור

אנונימי/ת
22.09.2023, 14:08

"ההסתדרות הרפואית השמיעה את דעתי, שהיא כמובן הנכונה, וזו בהחלט נקודת אור"

22.09.2023, 15:01

הפרדת הדת מהמדינה והלאומנות מהלאומיות. לצערי הרב זה לא יקרה והמצב עלול רק להחמיר.
הדג מסריח מהראש.

אנונימי/ת
22.09.2023, 16:15

איש קטן אתה הכותב.
הצלחת לקשר את דעתך האישית מאד לרפואה....כל הכבוד.
אתה לא חושב שיש רופאים לא פחות טובים ממך שחושבים אחרת?
אתה לא דמוקרט. צר לי

אנונימי/ת
22.09.2023, 16:59

הדג מסריח מהראש

24.09.2023, 14:58

לקרוא את התגובות, ומחלקן כמעט להקיא. כמה עצוב.
כל הכבוד ד"ר עמוסי. גם על מה שכתבת וגם על הפרסום במנטה וכאן. אתה משמיע גם את קולי. תודה.

אנונימי/ת
25.09.2023, 18:43

למה הגענו! כל אחד שכותב פה דיעה שונה משמאלנית המפורסמת בבמה הזאת הוא אנונימי, וספורים שבעד האבסורד הזה כולם בשמם! מה זה אומר? שיש הפליה של מעוט כלפי רוב - המצב שמזכיר דיקטטורה של ק.ג.ב.
אז רוצה להגיד לכם: אתם לא תנצחו למרות כל הבלגן שאתם עושים במדינה ובמערכת הרפואה בפרט. כנלך שוב לבחירות ושוב תפסידו. בינתיים אנחנו אנונימיים הנמנעים משבירת הקריירה, אבל זה לא לצמיתות.

26.09.2023, 14:35

על מה אתה נזעק דוקטור אנונימי? עד שלא יסגרו לנו את הפה אנחנו מנהלים שיח חופשי ואין סיבה שלא תזדהה בשמך. להזכירך, מאות אלפי "השמאלנים" שעושים "בלגן" מתחילת מבצע ההחלשה (ההכחדה!) של מערכת המשפט והצדק הם גם שומרי הסף של החופש המקצועי שלך, השיוויוניות של שרותי הבריאות והאופי הדמוקרטי של המדינה.

28.09.2023, 18:59

ועל זה אמר מארק טווין : עברתי דברים נוראיים בחיי , חלקם אפילו קרו במציאות.
ובנוסף :
אותי לימדו שכשחושבים ואומרים ״שנה נוראית״ מרגישים נורא , ואז גם מעבירים תחושה זו למטופלים.
זה כמו שהמטופל אומר: יש לי כאב ראש איוםםםם ונוראאאא !!!
אני מציע לו לחשוב אחרת , לנסות דיבור עצמי אחר,וזה גם משנה את ההרגשה ומשפר את הבריאות.