חדשות

ההסתדרות הרפואית: האוצר פועל בבריונות ופוגע בשכר הרופאים

על רקע המחלוקת בין משרדי האוצר והבריאות בנושא קיצור התורנויות, מטיח יו"ר הר"י ביקורת קשה: "לראשונה בתולדות יחסי העבודה של הרופאים בישראל, גורם רשמי מנחה לשנות את מתכונת העבודה והתגמול ללא סיכום כדין במסגרת הסכם קיבוצי"

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. "צעד תקדימי ומסוכן של משרד האוצר, שעוד עלול להיזכר לדיראון עולם"

במכתב ששיגר בסוף השבוע (ה') יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, לשרים, כתב: "נדהמנו לקרוא את מכתבו של הממונה על השכר במשרד האוצר, שהופץ למנהלי בתי החולים בפריפריה ובו שורה של הנחיות שהמשמעות האפקטיבית שלהן היא פגיעה בשכרם של הרופאות והרופאים שמבצעים תורנויות, החל מ-1 בספטמבר הקרוב".

מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה אמור להתחיל בסוף השבוע (ו', 1.9) אך טרם הושגו הסכמות עם האוצר שיאפשרו את שימור הזכויות הסוציאליות של הרופאים שיום עבודתם יקוצר. בעוד בהר"י הכריזו על סכסוך עבודה על רקע אי ההסכמה על שכר המתמחים במתווה התורנויות החדש, מנהלי בתי חולים בפריפריה הונחו על ידי האוצר לא להמתין לפתרון המשבר.

הנחיית האוצר, כפי שכותב פרופ' חגי במכתבו לשרים, היא "הפעם הראשונה בתולדות יחסי העבודה של הרופאים במדינת ישראל, בה גורם רשמי מנחה לשנות את מתכונת העבודה ואת התגמול על העבודה, מבלי שהדבר סוכם כדין במסגרת של הסכם קיבוצי. לכאורה, הדבר מוצג כהכרח 'טכני' לאור כניסתו הצפויה לתוקף של התיקון להיתר הכללי הנוגע לשעות העבודה והמנוחה של הרופאות והרופאים בישראל".

על פי הנטען במכתב, כל זמן שמתנהל מו"מ על הסכם בין הצדדים, שיבטיח ויעגן את תנאי העבודה של הרופאים בהתאם למתווה קיצור התורנויות, אין מקום להנחיות שהן "מעשה חד צדדי ובריוני שיש בו כדי לקבוע עובדות בשטח בניסיון נואל להפעיל מנופי לחץ על ההסתדרות הרפואית".

פרופ' חגי קורא לשרים להתערב, "לפני שיהיה מאוחר מדי", ומזכיר את סכסוך העבודה שעליו הכריזה ההסתדרות הרפואית בעניין. "מי שיבקש לפעול באופן חד צדדי יענה בצעדים קשים לא פחות", כתב והוסיף: "זה המקום להזכיר כי הצעד התקדימי והמסוכן הזה של משרד האוצר, צעד שעוד עלול להיזכר לדיראון עולם, מגיע דווקא באחת מנקודות הזמן הקשות ביותר במערכת הבריאות, שעה שאלפי רופאות ורופאים שוקלים לצערי בכובד ראש את עתידם המקצועי בישראל. במקום להנמיך את הלהבות, במקום לעסוק יום וליל בחתירה להסכמות במערכת הבריאות ובחברה הישראלית בכלל, אנו עדים לתרגילים כוחניים שרק מגדילים את עומק השבר ודוחקים את הרופאות והרופאים לקצה".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  שכר רופאים,  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  משרד האוצר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
28.08.2023, 19:18

צריך כמות גדושה של חוסר מודעות עצמית כדי לזעוק על כוחנות משרד הבריאות אחרי שהשבתת את הרפואה בגחמות הפוליטיות שלך. בצפון גובים דמי פרוטקשן עם איומי אקדח, ואתה כופה את דעתך הפוליטית באיומי חולי ומוות על החולים. כן אני יודע שאתה בטוח שאתה מציל אותנו, ושאין מה להשוות. אני אישית מעדיף דמוקרטיה - בחירות וכזה, על פני פרוטקשן.

28.08.2023, 21:19

מה לדברים שלך אמינות וטעם לולא התחברת להמון הפסיכוטי

אנונימי/ת
28.08.2023, 21:43

אדוני היו״ר, האם לא כך קיווית שינהגו כלפיך כשטחבת את ראשך לזירה הפוליטית?

28.08.2023, 23:13

אני מציע לך להתפטר
אין לי שום אימון בדבריך
אנחנו צריכים מנהיג רפואי שדואג אך ורק לעינינו המקצועיים ויש המון כאלה

אנונימי/ת
29.08.2023, 06:15

מדוע מיהרת לערב את הר"י בעיניינים, שאינם קשורים לעיסוקם של הרופאים, מבלי לצפות את תגובת האוצר ומשרד הבריאות? במקום לדאוג לרווחת הרופאים דאגת לרווחת השופטים המושחתים.