חדשות

הקורונה בעלייה: ה-CDC קורא לקבוצות סיכון לעטות מסיכות

בעקבות התפרצות מחודשת של קורונה בארה"ב וצפי להכפלת מטופלים באשפוז, קריאה גם לעובדי מערכת הבריאות לחזור ולעטות מסיכות | בישראל, עלייה מתונה במספר המאושפזים במצב קל

עטיית מסיכות. צילום ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש 90

מספר גדל והולך של מומחים בארה"ב ממליץ לשוב ולעטות מסיכה במרחבים ציבוריים, בעיקר לאנשים בסיכון גבוה למחלות קשות או למוות מקורונה.

ההמלצה אינה פוסחת גם לנשיא שלהם, ג'ו ביידן, כפי שאמר ל-CNN הקרדיולוג ד"ר ג'ונתן ריינר בהתייחסו לקבוצת הגיל שמייצג הנשיא. "אנשים מעל לגיל 80 (אוקטוגנרים) מהווים את קבוצת הסיכון הגבוהה ביותר לסיבוכים בעקבות זיהום בקוביד. לפחות עד שהמספרים יתחילו לרדת שוב, יהיה זה מתאים שהנשיא ביידן ינקוט אמצעי זהירות ויחבוש מסיכה כשהוא באירועים גדולים", אמר.

בכתבה, שכותרתה "ייתכן שהגיע הזמן להוציא את המסיכות", סוקר את ה-CNN את ההתפרצות המחודשת של קורונה בארה"ב. לצד סקירה של העלייה במספרי החולים, הוריאנטים החדשים, עובדי מערכת הבריאות והחיסונים החדשים, ניתנת התייחסות גם לקבוצות בסיכון גבוה, כולל אנשים עם סוכרת, סרטן, מחלות כבד, כליות או ריאות כרוניות, השתלות איברים או תאי גזע, HIV או מצבים אחרים המדכאים את מערכת החיסון, היסטוריה של מחלות לב או שבץ מוחי, דמנציה או בעיות נפשיות.

"מי שמטפל באנשים בסיכון מוגבר לסיבוך בעקבות זיהום, צריך לדעתי לשקול גם שימוש במסיכה במקומות ציבוריים", אמר ד"ר ריינר, פרופסור בבית הספר לרפואה, מדע ובריאות באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) קורא למי שנמצא בסיכון גבוה "לעטות מסיכה עם ההתאמה, ההגנה והנוחות הטובה ביותר", אבל אינו מרחיב את ההמלצה לכלל הציבור, דבר שעשוי להשתנות אם האשפוזים יגיעו לרמות קריטיות.

ה-CDC ממליץ על שימוש במסיכה באזורים שבהם יש יחס של 20 מאושפזים בקורונה או יותר לכל 100,000 בבתי החולים המקומיים ועל שימוש במסיכה עבור אנשים בסיכון גבוה באזורים בהם יש יחס של עשרה עד 19.9 מאושפזים בשל הנגיף לכל 100,000.

הכתבה מציגה נתונים מארה"ב עד לשבוע שהסתיים ב-12 באוגוסט ועל פיהם היו כארבעה אשפוזים חדשים בבתי חולים לכל 100,000 אנשים ברחבי ארה"ב, אך ב-85 מחוזות, כ-3% מהמדינה, שרבע מהם נמצאו בפלורידה, עמדו המאושפזים על הרף הבינוני.

"אני חושש ממקומות סגורים, צפופים עם מערכות אוורור חלשות ובמיוחד עם העלייה שאנחנו מתחילים לראות עכשיו, שאין לדעת מתי היא תגיע לרמה גבוהה", אמר ד"ר אריק טופול, קרדיולוג במכון המחקר Scripps Translational Research Institute.

הזן החדש שהתגלה לראשונה בארץ ולאחר מכן במקומות נוספים בעולם, BA.2.86, מטריד את  המדענים כיוון שעבר מוטציה גבוהה. עם זאת, הוא זוהה בינתיים רק במספר קטן של מקרים ברחבי העולם. "במונחים של התפתחות הנגיף ללא הפסקה, זה לא נראה טוב", אמר ד"ר טופול. "הנגיף ממשיך למצוא דרכים חדשות לאתגר בני אדם, להדביק אנשים חדשים או אנשים שחלו בעבר וזה בלתי פוסק".

בעוד שארגונים ברחבי העולם הפסיקו לדווח על שיעורי המקרים החדשים, מספר גדל והולך של אשפוזים בארה"ב מעורר דאגה בקרב העוקבים אחרי התפשטות הנגיף. רמות הנגיף בשפכי הביוב, שמהוות אינדיקציה מוקדמת לעליית קוביד בקהילה, הוכפלו, ציין ד"ר רוברט וכטר, פרופסור ויו"ר המחלקה לרפואה באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו. לדבריו, למרות שמספר האשפוזים עדיין לא הוכפל, להערכתו זה כנראה יקרה והמספרים מדווחים בפיגור של שבועיים. "ללא ספק, הידבקות בנגיף עכשיו מסוכנת יותר מהידבקות לפני  חודש או חודשיים. מי שרוצה להיזהר ייאלץ לחזור ולעטות מסיכה".

מספר מוסדות בארה"ב כבר מגיבים לעלייה במספר הנדבקים. כך למשל מדווח ה-CNN על מכללת מוריס בראון באטלנטה שהודיעה על חזרה לריחוק פיזי וחובת עטיית מסיכות שבוע בלבד לאחר תחילת הלימודים באוגוסט.

רופאי ילדים ערוכים לעלייה הטיפוסית בעקבות החזרה ללימודים של מחלות בדרכי הנשימה, בין אם הצטננות, שפעת או קורונה. "אנו רואים עלייה במקרי קורונה, ובאופן כללי האחוז הכולל של הבדיקות בבית נמוך, כך שייתכן שישנם יותר מקרים ממה שאנו יודעים עליהם, במיוחד כיוון שלרוב המוחלט של הילדים אין תסמינים או שהתסמינים שלהם קלים", אמרה רופאת הילדים ד"ר שרה בודה, המנהלת הרפואית של בתי ספר לבריאות ומרפאות ניידות בבית החולים הלאומי לילדים בקולומבוס, אוהיו, ויו"ר מועצת האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים לבריאות בית הספר.

לאחר שחלק ממשרדי בריאות ובתי חולים הפחיתו בהדרגה את דרישות השימוש במסיכות, קבוצה של רופאים במדינת וושינגטון פרסמה מאמר מערכת ביום ג' האחרון ובו היא קוראת לעובדים במערכות הבריאות לעטות מסיכות, גם אם האוכלוסיה הרחבה לא עושה זאת. "מסיכה נותרה אמצעי הגנה חשוב נוסף כדי להגן על בריאות כוח העבודה שלנו בתחום הבריאות, כולל אלה שנמצאים בסיכון גבוה למחלה קשה", כתבו הרופאים ב-Annals of Internal Medicine.

משרד הבריאות: אין שינוי במדיניות

ובישראל, נתוני קורונה עדכניים נכון לשבוע האחרון (20 באוגוסט): מתוך 3,295 נבדקים, כ-20.6% נמצאו חיוביים לקורונה. 835 נחשבים לחולים פעילים ו-169 מהם נמצאים בבתי חולים. מספר החולים המאושפזים שנמצאים במצב קשה עומד על 29, 13 במצב בינוני ו-50 במצב קל. ממוצע המאומתים החדשים היומי עומד על 96.

ממשרד הבריאות נמסר כי "נכון להיום, אין שינוי במדיניות משרד הבריאות בנוגע לקורונה. המשרד עוקב כל העת אחרי מגמות התחלואה ווריאנטים של הקורונה, ונכון לרגע זה ניכרת בישראל עלייה מתונה במספר המאושפזים במצב קל, כאשר מספר החולים הקשים נותר יציב ונמוך".

נושאים קשורים:  עטיית מסיכות,  קורונה,  חדשות,  19-COVID,  CDC,  עובדי מערכת הבריאות,  נגיף הקורונה