• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רופאי האלרגיה: "אין לאסור על הכנסת מזונות אלרגניים לבתיה"ס"

האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה ממליץ לאמץ את הגישה הבינלאומית וטוען כי ההנחות שהובילו לאיסור התגלו כמוטעות | הורים לילדים אלרגים למזון: "דעתם של הרופאים איך להתנהל בבית הספר לא רלוונטית"

הפסקת אוכל, תלמידים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האיסור להכניס מזונות אלרגניים למוסדות הלימוד – גנים ובתי ספר אינו חיוני, כך על פי גילוי דעת של האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה שהתפרסם אמש (ג'), כשבוע לפני תחילת שנת הלימודים.

האיגוד ממליץ לאמץ את הגישה הבינלאומית וקורא שלא לאסור באופן גורף על הכנסת מזונות אלרגניים לבתי הספר. בעמותת יה"ל, המייצגת הורים לילדים אלרגיים למזון, זועמים: "אם מישהו חושב שנפקיר את הילדים שלנו בג'ונגל שמכונה גן או בית ספר, במערכת החינוך הישראלית, הוא או תמים מאוד או מנותק באופן מסוכן".

על פי גילוי הדעת של רופאי האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה, שתי ההנחות שהובילו את האיסור להכנסת מזונות אלרגניים למוסדות הלימוד, האחת על פיה ייתכנו תגובות קשות של ילדים עם אלרגיה למזון בעקבות מגע או הרחה של מזון אלרגני, והשנייה שאיסור כזה יפחית את הסיכון לתגובות אלרגיות מסוכנות בבית הספר – התבררו בשנים האחרונות בעולם כמוטעות.

עוד מוסבר בנייר העמדה כי האיגודים הבינלאומיים לאלרגיה (האמריקאי, האירופאי והאוסטרלי) פרסמו בשנים האחרונות ניירות עמדה שממליצים לא לאסור על הכנסת מזונות אלרגניים לגנים ולבתי ספר (למעט בתינוקות ובילדים קטנים, או בילדים עם עיכוב התפתחותי).

פרופ' ארנון אליצור, יו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ומנהל המכון לאלרגיה, אימונולוגיה וריאות ילדים במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), בעצמו הורה לשני ילדים עם אלרגיה למזון, מסביר כי ילדים עם אלרגיה למזון לא נמצאים בסיכון לתגובות רב מערכתיות או קשות בשל מגע או הרחה של מזונות אלרגניים, למעט במקרים של אלרגיה לדגים.

פרופ' ארנון אליצור, יו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית. "הילד האלרגי תלוי בעיקר בעצמו, יש לו כוח ושליטה באלרגיה". צילום: דוברות "שמיר"

לדבריו, העובדה שילדים אחרים סביבו אוכלים את המזון אליו הוא אלרגי אינה מסכנת את הילד האלרגי, כל עוד הוא מבין שעליו להקפיד לאכול את המזון שלו. "המשמעות היא, שהילד האלרגי תלוי בעיקר בעצמו, יש לו כוח ושליטה באלרגיה, והידיעה הזו יכולה לסייע בהפחתת חששות", הסביר פרופ' אליצור.

הורים לילדים אלרגים למזון: "לא נפקיר את ילדינו"

מעמותת יה"ל, העמותה לאלרגיות מזון, המייצגת את ההורים לילדים אלרגים למזון, הגיבו בזעם לדברים: "שוב אצה לאיגוד הרופאים הדרך לספר כמה אנחנו היסטריים במקום לדאוג לביטחון ולחיים של הילדים שלנו. אם מישהו חושב שנפקיר את הילדים שלנו בג'ונגל שמכונה גן או בית ספר, במערכת החינוך הישראלית, הוא או תמים מאוד או מנותק באופן מסוכן.

"הרופאים טועים לחשוב שהתמודדות עם אלרגיה למזון נגמרת כשהילד יוצא מהמרפאה שלהם, אחרי ביקור של שבע דקות מתחת לניאון, בעוד ההתמודדות האמיתית רק מתחילה שם. ההשוואה לנעשה בעולם מנותקת לחלוטין מהמציאות. ואם כבר משווים, אז גם ביחס של ילדים-אנשי צוות, בעובדה שבבתי הספר בעולם יש איזורי אכילה מוגדרים ומופרדים, יש חוקים ואחריות של צוותי חינוך.

"לילדים שלנו", טוענים ביה"ל, "מגיע ללכת לבית הספר ולחזור הביתה בשלום. במקום לדאוג לכל אלה וגם לתקנות סימון מזון, להעלאת המודעות, לפיקוח על הכשרות והדרכות של צוותי חינוך וצוותים רפואיים, עסוקים הרופאים בנסיונות מוזרים ללמד אותנו איך לגדל את הילדים שלנו. עם כל הכבוד, ויש הרבה, דעתם של הרופאים על איך נכון להתנהל בבית הספר, לא רלוונטית ולא בתחום עיסוקם. ככלל, אנחנו ממליצים שרופאים יעסקו ברפואה וישאירו לנו את ההתנהלות היומיומית המורכבת, שאינה מעניינם".

בתגובה לדברים מסרו באיגוד הישראלי לאלרגיה ולאימונולוגיה כי רופאים עוסקים גם בהיבטים פסיכולוגיים ובריאותיים אחרים: "כמו כלל איגודי רופאי האלרגיה והאימנולוגיה בעולם, גם בישראל, חובתנו המצפונית והמקצועית כרופאים לבטא את עמדנו בנושאי מדיניות ציבורית בתחום עיסוקנו.

"לכל מחלה כרונית - כולל אלרגיה למזון, יש השלכות בריאותיות ופסיכולוגיות המשפיעות על תפקודו והתנהלותו של המטופל. תפקידנו כרופאים לא מסתכם בבדיקה, במתן אבחנה ובטיפול תרופתי. אנו רואים את יעודנו המקצועי גם בהדרכה ובהתייחסות לכלל רבדי החיים של המטופל ולהשלכות מחלתו על חייו.

"ילדים עם אלרגיה למזון לא נמצאים בסיכון לתגובות רב מערכתיות או קשות - בשל מגע או הרחה של מזונות אלרגניים. עובדה זאת מוכחת מעל לכל ספק. אסור שהחשש מנגיעה או הרחה של מזון אלרגני ישמש כבסיס לקביעת מדיניות.

"כשם שלא יעלה על הדעת למנוע או לתקוף רופאי משפחה, ילדים, בריאות הציבור וכך הלאה, על הדרכה בנושאי תזונה ואורח חיים בריא, על הפסקת עישון, על התנהלות נכונה עם מחלת הסוכרת, על שילוב פעילות גופנית לאחר אירועי לב וכך הלאה, לא יעלה על הדעת שמומחי האלרגיה לא ידריכו או יביעו עמדה מבוססת ניסיון ביומיום, מחקר ומדע".

עוד ציינו רופאי האלרגיה כי "קביעת מדיניות רפואית ציבורית נעשית בחזית אחת עם גורמי המקצוע במשרדי הבריאות והחינוך.

"אנו כאיגוד, כמו עמיתנו בארה"ב, באירופה ובשאר העולם קוראים להורים לילדים אלרגים להקפיד על מעקב קבוע אצל רופא מומחה באלרגיה; להביא לבית הספר מכתב המפרט את האלרגיות של הילד וכן תכנית פעולה לטיפול - במקרה של תגובה אלרגית למזון; להדריך את צוות בית הספר על אלרגיה למזון וטיפול בתגובות אלרגיות; האיגוד קורא למנהלי בתי הספר לוודא שיש ברשותם מזרקי אפיפן ובתוקף בהמשך לחוק שעבר לאחרונה על פיו בתי ספר צריכים להיות מצוידים במזרקי אפיפן.

"בד בבד קורא האיגוד להורי הילדים האלרגים לוודא שהם מצוידים תמיד בתיק במזרק אפיפן אישי בתוקף. האיגוד מדגיש כי אם חלילה מתגלה במהלך השנה תגובה אלרגית רב מערכתית אצל ילד – הטיפול היעיל ביותר הוא הזרקת אפיפן. אם יש ספק לגבי חומרת התגובה – יש להזריק אפיפן".

נושאים קשורים:  אלרגיה למזון,  עמותת יהל,  האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית,  פרופ' ארנון אליצור,  חדשות,  ילדים אלרגיים למזון
תגובות
23.08.2023, 16:52

ילד צעיר עלול לחטוף מאכל מתלמיד אחר ולטעום אותו, חבר יכול להציע, בתום לב, 'משהו טעים', שהביא מביתו. למבוגרים קשה לעמוד בפיתויים - זאת יודעים כולם
קל וחומר - ילדים צעירים, עלולים להתפתות, בקלות לטעום ולאכול מאלרגנים. העלולים להיות עבורם סכנת חיים. אין מדובר, אם כך, רק בהרחה/שאיפה/ מגע - שעליו דובר במחקר. הכנסת מזונות עם אלרגנים עלולה להיות סכמת מוות לילדים, במסגרות, שממילא , אין בהן פיקוח מספק.

אני בהלם! מי העלה על דעתו את החוצפה הזו? לדרוש מההורים ללמד את הילד שלהם מה מותר ומה אסור במקום לאסור על כל הילדים האחרים להביא אוכל שהם מכירים מהבית, השתגענו?
ובנימה פחות צינית, כילד עם אלרגיה ידעתי מה מותר ומה אסור ונזהרתי. לא היה צריך להגביל אף ילד אחר. וזה לא היה קשה להזהר כשיודעים ממה.....

28.08.2023, 21:36

לילדים הצעירים יש סייעת. הילדים הגדולים יותר יודעים להימנע מהמזון אליו הוא אלרגי.
היה צריך כבר מזמן להוציא את נייר העמדה הנ"ל. המצב כיום בבתי הספר אינו נסבל.

אנונימי/ת
23.08.2023, 18:42

כל השנים פימפמו להורים שמספיקה הרחה של בוטנים או אגוזים מקצה אחד של החדר לקצהו השני ללא קירבה או מגע והכניסו אותם להיסטריה!
ועכשיו מנסים להגיד שטעו...
אין אמון ברופאים זאת הבעיה

אנונימי/ת
23.08.2023, 18:58

נדהמת עד כמה הורים בועד ההורים גסי רוח וחשים עצמם לוחמים, בעודם פןגעים בילדים. מסכנים ילדיהם שגדךים בכזו בורות ואלימות ולעומתיות ומסכנעם שאר ילדי ישראל שנאלצים לסבול מלסרים בשל הורים של ילדי האלרגיה.

אנונימי/ת
23.08.2023, 22:24

במסגרת ההתלהמות, הגסות, והחרדתיות הישראלית, ההורים מחליטים מה שבא להם, נגד מי שבא להם ואיך שבא להם. יש עדויות מדעיות, תפקיד הבית ספר לפעול בצורה המומלצת ותפקיד הרופאים להמליץ על צעדים לקביעת המדיניות. נסיוני הוא שרוב הילדים האלרגיים לא אלרגיים קשים, או שחלפו.

אנונימי/ת
24.08.2023, 05:57

אותם הורים טסים ילדיהם במטוסים, בהם האנשים אוכלים מזונות אלרגניים לילדיהם, או נכנסים לקולנוע בו הצופים אוכלים מזונות אלרגניים לילדיהם ושום תגובה אלרגית נגרמת. להסיר את מגבלות סוגי המזונות בבתי הספר והגנים לאלתר.

אנונימי/ת
24.08.2023, 07:57

ילדים עם אלרגיה לבוטנים נמצאים בסכנת חיים גם מהריח והיו לא מעט מקרים שגרמו למוות. "המומחים" איבדו את השכל בעקבות שטיפת המוח של הר"י בנוגע לתיקון עיוותים במערכת המשפט.

24.08.2023, 11:25

איך בכלל מתפרסמת תגובה בכזאת בפורום שתיימר לפחות כשנרשמתי להיות לקהל מקצועי.
אין טיעון נגד מנומק אלה הצהרות לא מבוססות
האם החותם/מת גם נמנע/ה מחיסונים "שגורמים לאוטיזם " או " נושאי צ'יפ " ?
בגלל זה האנונימיות מפחד מפני אנשי לטאה ?

24.08.2023, 16:04

כאשר הממשלה בזה לאנשי מקצוע בכלל ולרופאים בפרט, לא פלא שהגישה מחלחלת לציבור.

אנונימי/ת
26.08.2023, 10:58

בדיוק כמו הדתיים בחו"ל ששם יש מסעדות לא כשרות וכו' - הילד נמצא בכל המקומות שאינם ביהס בכל מקרה - לכן זו נראית רק כביריונות וחוסר חינוך של הילד - זו בעיה רק של הילד והוריו בלבד, ובכלל שישנם חוקים והנחיות כגון מזרק האפיפן שיהיה זמין במקומות כגון בתי ספר, ובכלל מזרק אישי. מה יעשה הילד ברחוב אם למשל אלרגי לאיזה עץ? צמחים רבים מפיצים חומרים וחלקם אכן רעילים בדרגות שונות. אם הילד לא יודע לנהוג נכון אז הוא נטל על החברה וביריון כלפי אחרים וימות מהאלרגיה בכל מקרה ברגע שיהיה מבוגר צעיר מחוסר אחריות אם בעודו ילד עדיין כאמור כי הרי למשל הולך לבית קולנוע ושם ישנם חטיפים מכל מיני סוגים או באולינג ששם ישנן פיצות גם. לסיכום, אין מקום למגבלות 'דתיות' שכאלה. כן ניתן להגדיר חדר או אזור שהוא למשל סטרילי או משהו כזה כמו שיכולים להגדיר חדר תפילה למוסלמים או משהו כזה - זה עוד ניתן לקבל תיאורטית... בכל מקרה, לכל אחד ולכל ילד יש בעיה אחת לפחות משלו, אז דיי כבר להפוך אותה באופן בלתי מוסרי וערכי ומעשי עבור כולם, באמת שנמאס כבר לשמוע על זה... בנוסף, המדע ואנשי המקצוע הם המאפשרים חיינו המודרניים, ללא המדע היינו אף לא ככלום (גלעין זית). אנשים היו ממשיכים למות משלשול או חיידק "פשוט".