מחקרים

האם ניתן לטפל במחלת שתל מול מאחסן עם אבאטספט?

נמצא כי טיפול עם אבאטספט מניב תגובה טובה עבור מטופלים עם מחלת שתל מול מאחסן כרונית עמידה לטיפול עם סטרואידים

06.08.2023, 13:09
מח עצם (צילום: אילוסטרציה)

מחלת שתל מול מאחסן כרונית (chronic Graft Versus Host Disease - cGVHD) עמידה לטיפול עם סטרואידים לאחר השתלת מח עצם אלוגנאית מהווה גורם לתחלואה ותמותה משמעותיים. אבאטספט הינו מווסת סלקטיבי המשמש לטיפול במחלות ראומטיות , והתרופה הראשונה שאושרה לאחרונה על ידי ה-FDA האמריקאי לטיפול מניעתי כנגד GVHD.

במחקר פאזה 2 זה החוקרים בחנו את היעילות של אבאטספט ב-cGVDH עמיד לטיפול עם סטרואידים.

תוצאות המחקר הדגימו כי שיעור התגובה עמד על 58%, ונצפה עבור 21 מתוך 38 נבדקים שהשתתפו במחקר. כלל הנבדקים שהדגימו תגובה לטיפול הדגימו תגובה חלקית בלבד. הטיפול עם אבאטספט נסבל היטב על ידי הנבדקים עם מיעוט אירועים של זיהומים חמורים. מחקרי מתאם אימונולוגיים הדגימו כי ירידה בריכוז אינטרלוקאין 1αי(Interleukin 1α- IL-1α), IL-21 ו-TNF-αי(Tumor Necrosis Factor α) יחד עם ירידה בביטוי של PD-1י(Programmed Death Protein 1) על גבי תאי T מסוג CD4+ בכלל הנבדקים לאחר טיפול עם אבאטספט, אשר שמדגים את ההשפעה של התרופה על הסביבה החיסונית.

מסקנת החוקרים הייתה כי ייתכן וניתן לטפל ב-cGVHD עם אבאטספט.

מקור:

Anita G. KoshyHaesook T. KimJessica LiegelJon ArnasonVincent T. HoJoseph H. AntinRobin JoyceCorey CutlerMahasweta GooptuSarah NikiforowEmma K. LoganPavania ElavalakanarMichele NarcisDina StroopinskyZachary M. AviganLeora BoussiSusan StephensonHassan El BannaPoorva BindalGiulia CheloniDavid E. AviganRobert J. SoifferJacalyn Rosenblatt; Phase 2 clinical trial evaluating abatacept in patients with steroid-refractory chronic graft-versus-host disease. Blood 2023; 141 (24): 2932–2943. doi: https://doi.org/10.1182/blood.2022019107

נושאים קשורים:  מחקרים,  אבטספט,  מחלת השתל נגד המאכסן,  סביבה חיסונית,  סטרואידים,  השתלת מח עצם
תגובות