• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ועדת הבריאות אישרה את הרפורמה לצמצום כפל ביטוחי

האישור ניתן מול התחייבות האוצר להעביר 260 מיליון שקל לחיזוק המערכת הציבורית | המטרה: להסיט כספים מחברות הביטוח אל הקופות ולהוזיל את עלויות השב"ן, המכסים 80% מתושבי ישראל | ארגון ארצ"י: החוק יביא למצב של רפואה לעשירים ורפואה לעניים

"פתיחת ביה"ס לרפואה באוניברסיטה פרטית היא למעשה קנייה בכסף רב של שדות קליניים ציבוריים, שהם הרכוש של כולנו, והעברתם לידי מי שמסוגל לשלם כ-100 אלף שקל בשנה - לימודים לעשירים בלבד". צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/ פלאש 90

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה אתמול (א') את הרפורמה לצמצום כפל הביטוחים לקראת קריאה שנייה ושלישית. האישור ניתן על סמך התחייבות האוצר להעביר 260 מיליון שקל לחיזוק המערכת הציבורית, שמשרתת גם כ-20% מתושבי ישראל שאין להם ביטוח שב"ן או ביטוח בחברת ביטוח שאינה קופת חולים.

הגדלת תקציב המערכת הציבורית, שהיתה תנאי לאישור הרפורמה, תוסיף 135 מיליון שקל לפיתוח ומיגון בתי חולים, 15 מיליון להתמחויות רופאים בשירות הציבורי, 75 מיליון לקיצור תורים בבתי החולים, 10 מיליון לגיוס מתורגמנים בבתי חולים לסיוע לאוכלוסיית עולים חדשים, 4 מיליון למרכזי חוסן בעוטף עזה, 10 מיליון לאשפוזי בית ו-11 מיליון לשיפוצי מחלקות פנימיות בבתי חולים עצמאיים.

האוצר התחייב בנוסף להעביר 50 מיליון שקל נוספים לקיצור התורים לניתוחים ברפואה הציבורית במסגרת הדרישות של הוועדה לצורך מימוש הצעת החוק. רכז הבריאות באגף התקציבים, רועי רייכר, הדגיש כי התקציב שיופנה לצורך מימוש הצעת החוק אינו מוגבל במקסימום: "כל ניתוח שיעבור מחברות הביטוח – יתוקצב".

החוק "צמצום כפל ביטוח", שהוביל אגף התקציבים עם משרד הבריאות, נועד למנוע את הכפל הביטוחי, המסתכם בכ-1,300 שקל לשנה – כ-30% מעלויות הביטוח למשק בית על פי הערכת האוצר. כפל ביטוחי נוצר למי שרוכשים שירותי בריאות נוספים (שב"ן) וביטוחי בריאות בחברות הביטוח, המהווים 70% מעלות הביטוח המסחרי.

הרפורמה נועדה להסיט את הכספים מהביטוחים המסחריים למערכת הציבורית ולכן יש לה מתנגדים רבים ובהם חברות הביטוח, איגודי רופאים, לשכת סוכני הביטוח ועוד. החוק צפוי להיכלל בחוק ההסדרים אך הוא אושר תחת רביזיה, שתאפשר לוועדה לערוך שינויים או לבטל אותו בהמשך אם התנאים המבטיחים את קיומו לא יקוימו.

יו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ח"כ אוריאל בוסו, אמר בתום הדיונים הארוכים עד לאישור הרפורמה: "זוהי בשורה אמיתית וחברתית ממדרגה ראשונה. השגנו רפורמה משמעותית, יחד עם תקציבים נלווים נוספים שיחזקו את מערכת הרפואה הציבורית".

בין החלטות הועדה: אם מבוטח מימש את זכאותו לניתוח במסגרת השב"ן ויש לו גם תכנית שב"ן וגם פוליסת ביטוח פרטית מסוג "השקל הראשון", חברת הביטוח תעביר לקופת החולים תשלום עבור הניתוח.

אם למבוטח יש גם תכנית שב"ן וגם פוליסת ביטוח "השקל הראשון", במועד חידוש הפוליסה הפרטית תעביר חברת הביטוח הפרטית את המבוטח לפוליסה פרטית מסוג "כיסוי משלים לשב"ן" (המכסה הוצאות ניתוחים פרטיים בכפוף למיצוי פרק הניתוחים הפרטיים בשב"ן) במקום פוליסת "השקל הראשון" (המכסה הוצאות ניתוחים פרטיים ללא קשר לכיסוי הקיים בשב"ן של קופת החולים).

אם המבוטח יודיע כי אינו מעוניין, הוא יישאר בפוליסה המקורית. בנוסף, מי שהועבר יוכל לחזור לפוליסה המקורית תוך שנה וזאת ללא צורך בחיתום רפואי מחדש וללא תקופת אכשרה.

חברות הביטוח: פגיעה במבוטחים

גיא רוטקופף, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, טען כי "הבסיס של החוק הוא בסיס קשה. המחיר שאני גובה היום ממבוטחים משקף את ההוצאות שלי. אם אני צריך לשלם על ניתוחים שלא שילמתי בעבר, זה ייקר את האקטואריה". הוא הביע חשש נוסף מתביעות ייצוגיות של מבוטחים: "מבוטחים לא יידעו על העברתם ל'משלים שב"ן' ויגלו על זה רק כשיזדקקו, ואם ירצו להישאר בתכנית הביטוח הנוכחית, היא תתייקר והם ייאלצו לשלם יותר".

בלשכת סוכני הביטוח ביקרו את ההעברה האוטומטית למסלול "משלים שב"ן" ואת העובדה שהמהלך רטרואקטיבי וחל על מבוטחים שכבר רכשו ביטוח. נשיא הלשכה שלמה אייזיק שלח מכתב ליו"ר ההסתדרות ודרש ממנו להתערב, זאת בשל פגיעה בעובדים שכירים המבוטחים במסגרת ביטוח קבוצתי מסוג "שקל ראשון", שלא יוכלו, לדבריו, לשמור על זכויותיהם בתום תקופת הביטוח הקבוצתי כפי שהיה נהוג עד כה, ויועברו אוטומטית לביטוח משלים שב"ן.

ארגון הרופאים העצמאיים: בכייה לדורות

גם בארגון הרופאים העצמאים (ארצ"י) ביקרו את המהלך. יו"ר ארצ"י, ד"ר אייל שפירא, מסר כי "אישור החוק הוא בכייה לדורות. החוק יפגע במטופלים ובמבוטחים, יקפיץ את מחירי פוליסות הבריאות המסחריות ובהמשך גם את השב"ן ויביא למצב של רפואה לעשירים ורפואה לעניים".

החוק, אומר ד"ר שפירא, "יגרום לאובדן זכויות עבר ביטוחיות ולפגיעה בזמינות ובאיכות הפעולות הניתוחיות שיוצעו במסגרת השב"ן. הוא יצמצם את ההתפתחות בשירותי בריאות ויגרום לבריחת מוחות".

שפירא הדגיש: "כרופאים עצמאיים שמטפלים בציבור רחב של מטופלים, גם במערכת הציבורית וגם במערכת הפרטית, אין לנו את הזכות להרים ידיים. נעשה הכל כדי לשמור על מערכת הבריאות שלנו גם אל מול הגורמים שמתעקשים בכוח להרוס אותה".

ארגון רופאי המדינה: משוואה חדשה ונכונה

ד״ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיית ילדים ב"שיבא" ויו״ר ארגון רופאי המדינה, אמר בתגובה: ״חוק הסדרים שעניינו בריאות אזרחי ישראל  לא יכול לשמש רק לצינור של האוצר להעברת כספים בין חברות הביטוח לקופות החולים אלא חייב גם להיטיב עם שירותי הבריאות של כלל האוכלוסיה. לכן, נלחמנו להרחבת פעילות חדרי הניתוח בבתי החולים הציבוריים ואנו מברכים את יו״ר הוועדה אוריאל בוסו שהצליח לייצר משוואה חדשה בחוק, הקובעת מעתה כי על כל תקציב שיעבור מהביטוח הפרטי לביטוח המשלים, יעבור תקציב מקביל לקיצור תורים של ניתוחים ברפואה הציבורית".

עוד אמר ד"ר פלדמן: "כבר בשנה הקרובה יועבר תקציב של 50 מיליון שקל לקיצור תורים של ניתוחים בבתי החולים הציבוריים ובהמשך התקציב יגדל בהתאם לגידול בתקציב שיועבר מחברות הביטוח הפרטיות לביטוח המשלים בקופות החולים.

"כמו כן, העלינו לסדר היום את סוגיית המגבלות שמטילות קופות החולים על הצטרפות רופאים ורופאות לביטוחים המשלימים, מגבלות שגורמות להגדלת זמני ההמתנה למומחים ולניתוחים. נמשיך לפעול יחד עם יו״ר ועדת הבריאות וחה״כ טניה מזרסקי על מנת שרשימות הרופאים והרופאות יורחבו ונראה גידול משמעותי בדיווחי הביקורת שוועדת הבריאות דרשה מקופות החולים. חייבים לקצר לאזרחי ישראל את התורים למומחים ולניתוחים – זה מציל חיים״.

נושאים קשורים:  כפל ביטוח,  שב"ן,  משרד האוצר,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  חברות ביטוח,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר אייל שפירא,  ארצ"י,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2023, 19:18

כל הכבוד. הבעיה לא שכסף רשאי לקנות ביטוח טוב יותר, זה מקובל. הבעיה שכסף ״מהשקל הראשון״ משמש לקבלת שירותים על חשבון כלל הציבור מתוך משאבים (סיבסוד לימודי רפואה, בתי חולים וציוד רפואי) של כלל הציבור.

אנונימי/ת
15.05.2023, 22:07

הכל נשמע מאד יפה כלפי הציבור. רק שאתה מרוויח 40-60 שקל לשעה אחרי 15 שנות עבודה ותלוי בעבודה נוספת כדי להשתכר - איזה אינטרס יש לנו להשאר בבית החולים??

אלא שמשתמשים בביטוח מהשקל הראשון עוברים פעולות בביתי חולים פרטיים ולכן לא משתמשים בציוד או מבנה ציבוריים ולא מעמיסים על הצוות של בית חולים ציבורי. לגבי לימודי רפואה מסובסדים: אז כל לימודי אוניברסיטה בארץ מסובסדים, בוא נחייב כל בוגרי אוניברסיטאות לעבוד רק במגזר ציבורי? ואלא שלמדו לא בארץ, הם ישר לפרטי, לא?

אנונימי/ת
16.05.2023, 20:22

בתי החולים הפרטיים משתמשים במשאב הכי חשוב של מערכת הרפואה: כוח עבודה רפואי

אז רופא שגמר בית ספר לקפואה בארץ חייב עד סוף חייו )או פנסיה) להיות צמית של מערכת ציבורית? מה עם שאר בוגרי האוניברסיטה?
סיפור זה מתאים לממשלה שרוצה להעביר חוק ארנונה: שתושבים משלמי מיסים כדין של עריות עשירות שמתנהלות סביר יממנו גם עיריות כושלות במקום התושבים שם.

אנונימי/ת
15.05.2023, 20:07

מה קשור?

אנונימי/ת
16.05.2023, 09:58

כל עוד בניתוחים בשבן יאלצו אותנו להשתמש בחומרים נחותים וזולים, אני אדאג להנתח בפרטי. עצוב שפוגעים במטופלים. עצוב שפוגעים ברופאים.

אנונימי/ת
16.05.2023, 20:23

מאיפה הוצאת את השטות הזאת?

אנונימי/ת
16.05.2023, 10:21

עוד "רפורמה" פסישטית של הממשלה ההזויה שלנו, שנועדה לפגוע גם במערכת הבריאות