• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דרישה להקמת תכנית לאומית למניעת עישון בקרב ילדים ובני נוער

70 ראשי ארגוני בריאות ורפואה דורשים מהממשלה תכנית לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בילדים ונוער | דורשים להשוות מיידית את המס על הסיגריות האלקטרוניות למס על הסיגריות הרגילות

יותר מ-25% מבני הנוער התנסו בסיגריה אלקטרונית. אילוסטרציה

בעקבות מותו בסוף השבוע בבית החולים לילדים שניידר של נער בן 16, שחלה ב-EVALIי- E-Cigarette or Vaping product use–Associated Lung Injury, לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות, פנו הבוקר (א') 70 ראשי ארגוני בריאות ורפואה לחברי כנסת בדרישה ליצירת תכנית לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער. התכנית, כך נדרש, תלווה במנגנונים לאכיפת החוק לאיסור פרסום והגבלת שיווק של מוצרי טבק ועישון ובפרט איסור מכירתם לקטינים.

כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי, הנער הגיע לבית החולים שניידר לפני כעשרה ימים עם קריסת ריאות וביום ו' האחרון, כשעה לפני חצות, התנתק ממכשיר האקמו אליו היה מחובר. המקרה נבדק במשרד הבריאות.

הבוקר שוגרה קריאה דחופה לכינוס דיון חירום משותף לוועדות הבריאות, הכספים, הוועדה המיוחדת לזכויות הילד והוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול, שבה יידרש משרד הבריאות, בשיתוף עם משרדי האוצר והחינוך, להציג תכנית פעולה לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער.

החתומים על הפנייה דורשים להשוות מיידית את המס על הסיגריות האלקטרוניות למס על הסיגריות הרגילות, בהתאם להמלצת משרד הבריאות וארגוני הבריאות, "שכן מיסוי הוכח כאסטרטגיה היעילה ביותר למאבק בעישון".

הפונים, ובהם ארגונים למניעת עישון, איגודי רופאים, מקדמי ומחנכי בריאות ועוד, מצטטים נתונים עדכניים על פיהם חלה ירידה בגיל העישון ועלייה בשיעור העישון היומיומי בקרב בני נוער: 13.7% בני 12-14 התחילו לעשן בשנת 2022 (אל מול 3.4% בשנת 2021). 9.8% בני 15-17 מעשנים מדי יום (יחסית ל-4.7% בשנת 2021). הכותבים מייחסים זאת להתפשטות הסיגריות האלקטרוניות, "ללא כל רגולציה ופיקוח על התופעה" ודורשים "לעצור את המגמה ולהגן על בריאות ילדינו".

בפנייה הממוענת אל יו״ר ועדת הבריאות וסגן יו״ר הכנסת ח״כ אריאל בוסו, יו״ר ועדת הכספים, ח״כ משה גפני, יו"ר הוועדה המיוחדת לענייני הצעירים, ח"כ נעמה לזימי, יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, ח"כ אלי דלל, ויו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול, ח"כ בועז ביסמוט, נכתב: "לצערנו הרב, נער בן 16 נפטר בבית חולים שניידר. הנסיבות המדויקות עדיין לא ברורות, אבל ידוע כי הנער אושפז כתוצאה משימוש בסיגריה אלקטרונית. על אף שקיים במדינת ישראל חוק האוסר על שיווק ומכירה של מוצרי טבק ועישון לקטינים מתחת לגיל 18, בפועל, מאחר שחוק אינו נאכף כלל, נוצר מצב בו לילדים ובני נוער יש גישה חופשית למוצרי טבק ועישון המסכנים את חייהם.

"חברות הטבק והניקוטין מציגות את הסיגריות האלקטרוניות כפתרון למעשנים בגירים, אבל בפועל משווקות אותם לבני נוער וצעירים על ידי שימוש בטעמים מתוקים ופירותיים ושימוש במשפיענים הפונים לנוער ולצעירים. מחקרים מלמדים כי במקרים רבים הסיגריות האלקטרוניות מהוות שער כניסה לעולם העישון גם בקרב בני נוער וילדים".

הם מוסיפים כי "סיגריה אלקטרונית היא מוצר מסוכן וממכר. שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול לגרום, בין היתר, לשינויים בכלי הדם (המזוהים עם פגיעה שמובילה למחלות לב וכלי דם) וגם, במקרים מסוימים, לנזק ריאתי חמור ובלתי הפיך. מחקרים עדכניים מצביעים גם על שינויים גנטיים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, בריאות ובשלפוחית השתן בקרב משתמשים".

עוד מצוין בפנייה אל חברי הכנסת כי "בתהליך האידוי בעת השימוש בסיגריה אלקטרונית, המשתמש שואף לריאות כימיקלים מזיקים כדוגמת תערובת חומרי טעם וריח, תוספים ארומטיים, פורמלדהיד, אקרוליין וניקוטין, המומסים בנוזל שמנוני. הסברה היא שחומרים אלה, הנשאפים לריאות, גורמים לתגובה דלקתית שעלולה להוביל למחלות ריאה חמורות ואף, בדומה למקרה המצער האחרון, לקריסת ריאות ולפגיעה לטווח ארוך".

הם חותמים את הפנייה בקריאה "להציב את בריאות ילדינו ואת בריאות הציבור בראש סדר העדיפויות הלאומי ולכנס בדחיפות דיון משותף".

כזכור, בפברואר השנה תם תוקף הצו למיסוי על המאיידים. כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי כבר אז פנו ארגוני בריאות בדרישה לחדש את המיסוי.

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  חדשות,  עישון,  עישון בקרב בני-נוער
תגובות