דעות

ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על מוסד המומחיות והמקצוענות

במצבים בהם כל הכוח השלטוני מרוכז בידי רשות אחת בלבד קיים חשש ממשי להפיכת אנשי המקצוע בתחום הבריאות לאמצעי למימוש אינטרסים פוליטיים, גם במחיר פגיעה בבריאות ובמקצועיות

"מקום שבו הרשות השופטת אינה עצמאית, קיים יסוד ממשי להניח כי עקרון השוויון ירוקן מתוכן. נראה כי בדיוק למטרה זו מכוונים מובילי הרפורמה המשפטית". צילום: שאטרסטוק

ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על מוסד המומחיות והמקצוענות (professionalism)! תחת הסיסמה "משילות" פועלת הממשלה בצורה עקבית ושיטתית לחיסול ערך המומחיות כמעט בכל תחומי החיים. בעוד שכולם מתמקדים ותולים תקווה בהידברות שמתקיימת בבית הנשיא על הרפורמה המשפטית בכלל, והוועדה למינוי שופטים בפרט, חשוב לשים לב לרפורמה האמיתית שממשיכה להתקדם במלוא עוצמתה. זהו אקו סיסטם שמאיים לשנות את אופייה, צביונה וערכיה של מדינת ישראל.

על רקע הרפורמה המשפטית, הצעות חוק והתבטאויות של שרים בממשלה, יותר ויותר נחשפת הכוונה שניצבת מאחורי הקלעים והיא להמיר את עמדת המומחים באינטרסים פוליטיים. הדוגמאות לכך רבות הן: ביטול מס הסוכר בניגוד לכל חוות הדעת וגורמי המקצוע שהצביעו על הפגיעה הצפויה בבריאות הציבור; הרצון להפוך את הייעוץ המשפטי להמלצה בלבד ואת היועצים המשפטיים למשרות אמון; הצעת החוק לבטל את הצורך בתואר אקדמי במקצועות הבריאות; הרצון לבצע מינויים פוליטיים בספריה הלאומית; הרצון למינויים פוליטיים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (ובכך לשלוט בנתונים); התבטאויות קשות כלפי נגיד בנק ישראל ואיומים מרומזים על עצמאות המערכת הפיננסית; התבטאויות קשות כלפי גורמי אכיפת החוק ועוד.

כל אלה ועוד חושפים את האיום הממשי על המומחיות במגוון רחב של תחומים, ואת העובדה שהרפורמה המשפטית היא עוד אמצעי, ולא מטרה שעומדת בפני עצמה. האינדיקציות לכך רבות הן.

חלקים נרחבים ברפורמה (פסקת ההתגברות; שינוי הרכב ביהמ"ש; ביטול עילת הסבירות ועוד) מבקשים לעקר את המילה שוויון מתוכן ולמנוע מביהמ"ש את היכולת להגן על האפשרות של מערכת הבריאות להעניק שירות שוויוני

חשוב להפנים, במציאות הישראלית שבה כבר היום קיימת זהות כמעט מוחלטת בין הרשות המבצעת (ממשלה) ובין הרשות המחוקקת (כנסת), רשות שופטת עצמאית היא הבלם האחרון שמגן מפני ריכוז כוח שלטוני. מכאן, וככל שהמהלך לפגיעה בעצמאותו של בית המשפט יתממש, הוא בהכרח ישנה את אופייה, צביונה וערכיה של מדינת ישראל – ולא לחיוב.

המשמעות המעשית של הרפורמה המשפטית על תחום הבריאות היא חדה וברורה:

פגיעה בעקרונות היסוד של מערכת הבריאות

ערך השוויון ניצב ביסוד שירותי הבריאות ובליבת המקצוע (רפואה, סיעוד ויתר מקצועות הבריאות). ביטוי לחשיבות עקרון השוויון בתחום הבריאות מתקבל בסדרה ארוכה של מקורות: החל מסעיף 1 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי (עקרונות מערכת הבריאות הם: צדק, שוויון ועזרה הדדית), דרך חוק זכויות החולה ועד הקוד האתי (הר"י, הסתדרות האחים והאחיות ועוד) ושבועת הרופא.

ברם, חלקים נרחבים ברפורמה (פסקת ההתגברות; שינוי הרכב בית המשפט; ביטול עילת הסבירות ועוד) מבקשים לעקר את המילה שוויון מתוכן ולמנוע מבית המשפט את היכולת להגן על האפשרות של מערכת הבריאות להעניק שירות שוויוני.

בראיון מחודש נובמבר 2022, מיד לאחר הבחירות, טען ח"כ שמחה רוטמן בהתייחס לסיבה שעקרון השוויון לא נכלל בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו כי "השוויון לא נוסח בחוק בגלל ששוויון זה מונח כל כך מעורפל. הפחד היה מה יעשה בית המשפט...". עוד הוסיף ח"כ רוטמן כי  "אם בית המשפט ישתמש במונח 'שוויון', בית המשפט ישלול כל פעולה של הממשלה" (פודקאסט לקרן התקווה, נובמבר 2022).

בלא מעט מקרים בית המשפט נאלץ להדוף תופעות של אפליה פסולה במערכת הבריאות. ברם, יש מי שמנסה לקרוא תיגר על חוק זכויות החולה תוך ניסיון לייצר מסלול המכשיר אפליה פסולה בבריאות

די להאזין לדבריו המטרידים של ח"כ רוטמן כדי להבין כי לשיטתו שוויון הוא עיקרון שמסוכן לעגן בחוק, וכי יש לראות בעקרון השוויון איום על הממשלה. מקום שבו הרשות השופטת אינה עצמאית, קיים יסוד ממשי להניח כי עקרון השוויון ירוקן מתוכן. נראה כי בדיוק למטרה זו מכוונים מובילי הרפורמה המשפטית.

פגיעה בערכים ליברליים ויצירת תשתית חוקית שמעודדת אפליה פסולה

בסעיף 4 לחוק זכויות החולה נקבע איסור אפליה בין מטופלים ("מטפל או מוסד רפואי לא יפלו בין מטופל למטופל מטעמי דת, גזע, מין, לאום, ארץ מוצא, נטייה מינית, גיל או מטעם אחר כיוצא באלה"). בפועל, בלא מעט מקרים בית המשפט נאלץ להדוף תופעות של אפליה פסולה במערכת הבריאות – על בסיס מגדר, לאום, ארץ מוצא, נטייה מינית, זהות מגדרית. ברם, יש מי שמנסה לקרוא תיגר על החוק תוך ניסיון לייצר מסלול אשר מכשיר אפליה פסולה בבריאות, ובכלל. כך לדוגמה הצעת חוק מדצמבר 2022 מבקשת להתיר מניעת שירות מטעמים של אמונה דתית.

הפיכת גורמי מקצוע לאמצעי למימוש מדיניות ממשלתית

המציאות מלמדת כי בעבר היו נסיונות להפוך גורמי מקצוע בתחום הבריאות – רופאות, רופאים, אחיות, אחים וכל יתר מקצועות הסיעוד – לכלי למימוש מדיניות פוליטית, גם כשהדבר נוגד את ערכי המקצוע. כך למשל, בשנת 2015 ביקשה הממשלה להפוך את הרופאות והרופאים כלי למימוש מדיניות ממשלתית באמצעות חוק ההזנה בכפייה – הצעת חוק שאושרה בממשלה ואף עברה בנקודת זמן מסוימת קריאה ראשונה בכנסת, אך בסוף נגנזה נוכח התנגדות מקצועית ואתית עזה של הרופאות, הרופאים והנהגת הר"י.

במצבים בהם כל הכוח השלטוני מרוכז בידי רשות אחת בלבד קיים חשש ממשי להפיכת אנשי המקצוע בתחום הבריאות לאמצעי למימוש מדיניות פוליטית, גם במחיר פגיעה בבריאות ובמקצועיות. מכאן שתהא העמדה הפוליטית אשר תהא, זה אינטרס של כולם להגן על העצמאות של גורמי המקצוע לפעול בהתאם לאמות המידה המקצועיות ולאתיקה.

פגיעה במקצועות הבריאות

ביטוי לחשש זה מתקבל בהצעת חוק המבקשת לבטל את הצורך בתואר אקדמי במקצועות הבריאות, הצעה לפיה מטפלים חסרי השכלה אקדמית רלוונטית יעברו קורס מזורז ויקבלו הרשאה לטפל בחולים, בחסרי ישע, תינוקות, ילדים וקשישים.

המשמעות האופרטיבית של המהלך היא יצירת שתי רמות של שירותי בריאות – מטפלים מקצועיים (טיפול יקר ואיכותי) ומטפלים לא מקצועיים (טיפול זול ונחות). מציאות שכזו תפגע בעיקר במעמד הביניים ובאוכלוסיות המוחלשות שמשיקולים כלכליים יפנו יותר לגורמי מקצוע לא מקצועיים.

הכפפת גורמי המקצוע לגורמים וערכים חיצוניים להצדקה רפואית

חשש זה מציאותי והוא כבר מקבל ביטוי בעמדה שהוצגה על ידי בית החולים לניאדו בפני בית המשפט המחוזי והעליון (תביעה ייצוגית בשל אפליית נשים בטיפולי פוריות) ובין היתר באמצעות "מינוי רב לבית חולים בעל הוראה מומחה, אשר הכרעתו מחייבת את סגל בית החולים ובהתאמה מחויב בית החולים ע"פ עקרון היסוד לפתרון כל בעיה רפואית אך ורק ע"פ ההלכה".

במעשיה ובמחדליה, תוך חודשים בודדים בלבד, יצרה הממשלה קרע חברתי חסר תקדים שבמקרה הטוב יידרשו שנים רבות לאחות אותו

עוד הוסיף בית החולים וטען כי "הרופאים והצוות הרפואי יהיו בעלי אמונה איתנה בעיקר העיקרים הזה, וכל התנהגותם יהיו ברוח האמונה בהשם ותורתו הקדושה". טענות בית החולים, אשר ביקש להצדיק את מדיניותו המפלה, נדחו גם על ידי בית המשפט.

לאור כל האמור לעיל ועוד, חשוב לשמור על עצמאותה של הרשות השופטת, כמו גם להגן על ערך המומחיות והמקצוענות ולהדוף כל ניסיון להחליף את עמדת המומחה בעמדה פוליטית.

בשולי הדברים (ואולי דווקא במרכזם) כואב לומר שגם אם הרפורמה המשפטית תיעצר לתקופה ממושכת, וגם אם בסוף לא יעבור אפילו חוק אחד – הנזק החברתי כבר נגרם. במעשיה ובמחדליה, תוך חודשים בודדים בלבד, יצרה הממשלה קרע חברתי חסר תקדים שבמקרה הטוב יידרשו שנים רבות לאחות אותו.

נושאים קשורים:  דעות,  עו"ד עדי יגודה,  חדשות,  רפורמה משפטית,  מערכת הבריאות,  ממשלת ישראל,  שוויון,  ח"כ שמחה רוטמן,  מקצועות הבריאות
תגובות
10.04.2023, 12:27

חשוב מאד!!!

אנונימי/ת
10.04.2023, 13:44

מספיק כבר עם הכנסת הרופאים לתוך הויכוח. זה לא שייך לנו כלל.
לא לשם כך נבחרנו/נבחרתם
תנו חעבוד בשקט

10.04.2023, 13:56

מאמר מצוין וחשוב. בעת הזאת צריך להיות ברור לכל בר דעת שהפגיעה בפרופסיה תאפשר לשלטון להתעלם מהמלצות רפואיות ולהסתמך על "מומחים מטעם". מספיק לראות איך שופט רדיקלי בטקסס פוסל תרופה שה-FDA אישר לפני 23 שנה ומיליוני נשים כבר השתמשו בה.
בהמשך נראה הסמכה של "פלדשרים" חרדים שעברו הכשרה של מספר חודשים במכון מפוקפק בבני ברק.
הטענה שחוזרת כאן "תנו לנו לעבוד בשקט" היא נסיון עלוב לסתום פיות לרופאים מצפוניים וערכיים שמוחים כנגד ההפיכה השלטונית והמשפטית הדורסנית.

אנונימי/ת
10.04.2023, 18:03

עוד לא הבנתם שכל ההתלהמות הורסת את כולנו. ממתי קמפיינים של שנאה היו בסיס לפעילות רופאים. במקום להתייחס לעבודתנו, עבודת קודש, אז מתחילים להעלות סברות בטן מעוררות שטנה. מזה שאנחנומייחסים כוונות זדון, לא יוצא שום דבר טוב.
אנחנו מגיעים למקום שבו אתה מתחיל לשנוא את המטופל שלך, והוא חושש וחושד בך ועמדתך.
זה נורא. לא בשביל זה למדתי את המקצוע הקדוש שלי .

כנראה לא למדת הייטב את העקרונות של רפואה ומקצוע הרפואה. יש רופאים שמילאו את תפקידם ולא עסקו כלל בפוליטיקה המזוהמת של בדיקה מדוע יש לחסל ילדים מפגרים ... אם רופא נמנע מלהביע דעה לגבי רשע , הוא אינו רופא הוא טכנאי .ואנו לא כאלה . רופא הוא אזרח . אזרח איננו נתין זה שיעור באזרחות לא בפקולטה לרפואה.

אנונימי/ת
21.04.2023, 15:57

גבלס, יוזף, שר התעמולה הנאצי אמר וחזר ואמר. שקר או מושג שחוזרים עליו הרבה הופך לאמת. ההוא שבסרטי התעמולה בחסותו נראו חולדות ויהודים בסמוך. שחיטה כשרה הפכה לאירוע אכזרי. יהודים הפכו לחיות וסופם ידוע. פרופ' דונחין שהערכתי עד לפני מספר רגעים מנצל את שיטתו של יוזף. מה עניין רצח מפגרים לשינוי שרוצה להעביר הממשלה. האם כל דבר שהתרגלנו אליו הוא טוב ?
אף אחד לא הולך לבסס כאן דיקטטורה. שמיעת דעה אחרת וקבלת השונה והאחר היא מעלה שאין להרבה מה"מיוחסים" של הר"י. שמיעת דעה אחרת וקבלת השונה והאחר לא מקובלת על הר"י ו"ראשי" המחנה הרפואי. "ראש" מחנה יכול להביע את דעתו ולכפות אותה על המחנה כולו. בהר"י היום יש אלפי "אנוסים" המנועים להביע את דעתם. רופאים עם חולצות נגד הרפורמה ולמעשה נגד ממשלה נבחרת בודקים חולים מפוחדים. חולים חרדים או תומכי רפורמה. מנגד יש המון רופאים פועלים למופת גם בלי להפחיד חולים.
לדעתי יש להפסיק לכתוב ולהפיץ נושאים פוליטיים באתר שהפך להיות פשקוויל של מתנגדי הממשלה בחסות התנגדות לרפורמה. היו בחירות ומקוה שיהיו גם בעתיד. שם נקבע מי ישלוט מי ינהל ומי יכתיב מדיניות. טיבה של דמוקרטיה עוד מימי יוון העתיקה שלא לעולם חוסן. ממשלה עולה וגם יורדת. רק בדמוקרטיה ובבחירות אפשר לשנות חיי מדינה.

אם אין כאן דיקטטורה אז למה אתה מפחד להזדהות?

טעות בידך, יואל. הפחדן שמסתתר מאחורי סינר האנונימיות כן למד, הוא רק לא הבין...

אנונימי/ת
21.04.2023, 22:57

התבלבת, אין כאן ויכוח פוליטי, יש כאן מאבק קיומי על הדימוקרטיה בישראל.
דיקטטורה, שאותה מובילים גורמים ליברטריאניים אשר מובילים את המהפכה המשפטית , תביא לתוצאות נוראיות , ביניהן, אותן תוצאות המפורטות ע"י עו"ד ניב יגודה.
רק רופא שהינו טכנאי בלבד , יכול להתעלם מכך.

אנונימי/ת
10.04.2023, 19:16

מאמר חשוב. ההפיכה תשנה את הרפואה ומערכת הבריאות בישראל באופן קיצוני ותפגע גם ברופאים/ות לאחר פגיעה בארגוני העובדים.

אנונימי/ת
14.04.2023, 18:44

מספיק לשרבב הרופאים לגישתך הפוליטית!
כידוע לך על הרופא מוטל לטפל בכל אדם מכל גזע, דת ומין ובכל אדם הנושא דעה פוליטית כזו או אחרת

אנונימי/ת
21.04.2023, 09:17

די עם ההפחדות המוגזמות, שמבטאות עמדה פוליטית ולא את האמת לאשורה.
מערכת הבריאות הציבורית מאז ומעולם לא הפלתה וגם לא תפלה איש עקב דתו, מוצאו או דעותיו.
למשל , הצעת החוק, התיחסה לשרותי בריאות פרטיים, שרק מהגדרתם ככאלו, מפלים בין מי שיכול למי שלא יכול להשיגם.
הפחתת המומחיות לפיצוי על חסר בצוותים, אינו חדש, והינו תהליך מתמשך מעל עשור, במהלכו לאחים ואחיות מקנים סמכויות רופא.
בעבר אף הציעו שאחים ואחיות יכהנו כמרדימים בניתוחים " קלים" , כאילו שניתן לצמצם התמחות מורכבת ומתמשכת להכשרה קצרה, בצוותים שממילא הבסיס שלהם במדעי הרפואה- חסר.
יש בעיות רבות במע. הבריאות שדורשות מענה, אך זה לא קשור לממשלה הזו, או ל" הפיכה המשטרית" לכאורה.
מי שחי בתוך המערכת, כרופאה בכירה ומנהלת כמוני, רואה את הדברים אחרת ממשפטן שמנהל דיון תאורטי, פוליטי, חד צדדי.

21.04.2023, 11:37

התבלבלת
תשלום עבור שירות/מוצר הוא אינו אפליה. הוא אחד הבסיסים של כל חברה אנושית משחר ההיסטוריה ואין מדובר באפליה . (אף כי את צודקת שמצב זה אינו חסר בעיות מוסריות).
לפיכך גם טענתך שבמתן שירות רפואי פרטי נותן השירות יכול להפלות כי עצם נתינת השירות הוא אפליה אינה נכונה.
גם טענתך שהמשפטן עורך דיון תיאורטי אינה נכונה כי את חיה במערכת הבריאות והוא חי במערכת שלו- מערכת המשפט והרי ידוע שהאמת הסופית (בכל מקרה של סכסוך - גם רפואי) נקבעת על פי החלטת השופט ולא על ידי המלצת הרפואה בכיר ומהל ככל שיהיה.

21.04.2023, 09:41

מאמר מעולה!

אנונימי/ת
21.04.2023, 10:10

די עם התעמולה מטעם באתר שעיניינו רפואה גרידא.

אנונימי/ת
21.04.2023, 10:15

הר"י הוא ארגון שמאל קיצוני ששואב את ערכיו מסטאלין ומוסליני. יגודה הוא יחצ"ן קטן של הר"י.

אנונימי/ת
21.04.2023, 15:59

מסכים לגמרי

אנונימי/ת
21.04.2023, 22:48

יאיר נתניהו בחו"ל , אז במקומו הבוטים מגיבים?

22.04.2023, 11:52

מעניין שכל מי שמנסה להגן על המהפכה המשטרית מגיב באנונימיות…

עוד אנונימי פחדן שמקלל מפני שאין לו מספיק תבונה לנסח תגובה לעניין