דעות

אין מקום לבכירים: תקרת זכוכית מחוסמת נגד ערבים בהנהלת הכללית

הערבים מהווים רוב במחוז הצפון, כוח העבודה הסיעודי והרפואי מהחברה הערבית ניכר בכל פינה בגליל ובעמק ועל אף ש-3/4 מהאוכלוסיה הערבית בצפון מבוטחת ב"כללית", מעולם לא נבחר בה מנהל ערבי

"חלק מחברי הממשלה פועלים ליצירת הפרדה בין אזרחים ישראלים, יהודים וערבים במערכת הבריאות". צילום אילוסטרציה

בשנת 2019, במסגרת סבב איוש בקופת חולים כללית של תפקידים בכירים – שבעה במספר – לא היה איוש ו/או מינוי של נציג ערבי, ולו אחד, בתפקידים הבכירים. בעקבות כך הובלתי מחאה בשם קבוצת רופאים בכירים ערבים מול מנכ"ל שירותי בריאות כללית דאז, פרופ' אוהד דודסון. במחאה נמתחה ביקורת על היעדר ייצוג ערבים בתפקידים בכירים בסבב המינויים האחרון בקופה.

למחאה הזאת היה הד תקשורתי וחברתי עצום, אשר הוביל בעקבות כך להחלטה של "כללית", לפיה הקופה תפעל לאיתור עובדים מצטיינים בקרב החברה הערבית על מנת להכשירם במסגרת עתודות לניהול בכיר, ו"כללית" אף ציינה כי החלטה זו התקבלה מתוך הבנה והכרה בחשיבות החברתית הקיימת לקידום ייצוג החברה הערבית בתפקידי הנהלה בכירים, וכי היא ממחישה בכך את מחויבותה העמוקה לפעול באופן אקטיבי ליישם את הדברים ולהביא לידי מיצוי מלא של היכולות הניהוליות של עובדי "כללית" מקרב החברה הערבית.

כמו כן, בעקבות המחאה הוקם "הפורום האקדמאי לקידום החברה הערבית", אשר מייצג את כל הזרמים בחברה הערבית וכולל ייצוג של אנשי ציבור, ראשי רשויות וחברי כנסת מהחברה הערבית, שפועלים בשיתוף פעולה מלא עם כל קופות החולים ובכל יוזמה הקשורה לתחום הבריאות בחברה הערבית.

עם זאת ולמרות ההחלטה שהתקבלה בשנת 2019 בקופת חולים כללית, אזרח ערבי, מומחה ככל שיהיה, יכול להיות מקסימום יועץ, למרות שבבתי החולים הממשלתיים כבר יש מנהלים ערבים.

על פי דו"ח ההדרה והגזענות במערכת הבריאות, שהוציא משרד הבריאות, יש מעט מדי ערבים במעמד קובעי מדיניות ובתפקידי מטה

זה מפתיע וכמעט בלתי ניתן להסבר: הערבים מהווים רוב במחוז הצפון גם לפי גבולות הגזרה של משרדי הפנים והבריאות וגם לפי החלוקה הפנימית של קופת חולים כללית; כוח העבודה הסיעודי והרפואי של החברה הערבית ניכר בכל פינה בגליל ובעמק, עם לא מעט מוקדי הצטיינות. כמו כן, שלושה רבעים מהאוכלוסיה הערבית בצפון מבוטחים ב"כללית", ובכל זאת מעולם לא נבחר בה שום מנהל מהחברה הערבית.

כאשר מדובר בבחירה חד פעמית, אסורה האפליה בין ערבים ליהודים או בין נשים לגברים. הרי המטרה היא לבחור את המועמדים הטובים ביותר, וממש לא היינו רוצים שתפקידים ברמה הזו יהווה פרס ניחומים על עוול כזה או אחר. אבל לא מדובר פה על בחירה אחת, חד פעמית, אלא על מגמה שלא השתנתה מאז קום המדינה – תקרת זכוכית שאנחנו כערבים לא מצליחים לעבור, למרות שרוב הלקוחות ורוב כוח האדם הרפואי במחוז הצפון מגיע מהחברה הערבית.

בפורום לקידום החברה הערבית דוגלים בעיקרון כי המוכשר ביותר ייבחר, ולא על בסיס אתני. לדוגמה, בשנה החולפת כאשר היה מכרז לתפקיד מנהל בית חולים העמק, ולמרות שהיו מועמדים ערבים, הפורום תמך ובירך על בחירתו של ד"ר מאור ממן למנהל "העמק" כמועמד המוכשר והטוב מבין המועמדים לתפקיד. ואכן, יש לציין כי עבודתו מבורכת ומקדמת את בית החולים.

אני לא מגלה את אמריקה כמובן. הדברים הרי נכתבו בדו"ח ההדרה והגזענות במערכת הבריאות שהוציא משרד הבריאות עצמו ולפיו יש מעט מדי ערבים במעמד קובעי מדיניות ובתפקידי מטה.

בתוך כך, לפני כחודש נבחר מר אלי כהן לתפקיד מנכ"ל "כללית", וייאמר לזכותו כי בימים הראשונים לכניסתו לתפקיד הקים צוות אסטרטגי מיוחד לחברה הערבית, אשר תפקידו לשפר, להעצים, להגדיל ולהכשיר את החברה הערבית בכל תחומי הבריאות. מדובר בצעד חשוב אשר מעיד על שינוי לטובה, אבל אנחנו רק בתחילת הדרך.

בימים אלה נערך שוב מכרז לתפקיד מנהל מחוז צפון ב"כללית" ובין המועמדים נציגים מהחברה הערבית. אין לנו כל כוונה לקבוע מסמרים מי מתאים לתפקיד, אבל והיה והמועמד המוכשר יהיה ערבי, אנו בפורום דורשים מקופת חולים הכללית לעשות צעד תקדימי והעדפה מתקנת ולמנותו.

אנחנו עומדים בפתחו של מכרז חדש לתפקיד בכיר ב"כללית" ומקווים כי הפעם הוא יאויש על ידי מועמד ערבי. לצד התקווה הזו, תקווה נוספת היא שמועמדים בחברה הערבית ייחשבו לראויים לתפקידים בכירים בכל קופות החולים ובמשרד הבריאות

חשוב לזכור שכדי לקיים את ההחלטה משנת 2019 חייבים לוודא את קיומה של עתודה ניהולית ומנהלית בחברה הערבית, זו שתקבל הכשרה ותוכל להגיע לעמדות מובילות בהנהלת המחוזות במערכת הבריאות בכלל. יש לקיים מסלול ניהולי שכולל נשים וגברים מכל גווני החברה הערבית למען הובלת החזון של ניהול בריאות מקצועי ומערכת בריאות שוויונית בכל מקום ומחוז.

כאמור, אנחנו עומדים בפתחו של מכרז חדש לתפקיד בכיר ב"כללית" ומקווים כי הפעם הוא יאויש על ידי מועמד ערבי. לצד התקווה הזו, תקווה נוספת היא שמועמדים בחברה הערבית ייחשבו לראויים לתפקידים בכירים בכל קופות החולים ובמשרד הבריאות.

הכותב הוא עו"ד מוראד מפרע, יו"ר הפורום האקדמאי לקידום הבריאות בחברה הערבית; מנכ"ל הקרן לפיתוח המרכז הרפואי העמק

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  אפליה,  שירותי בריאות כללית,  הפורום האקדמאי לקידום הבריאות בחברה הערבית,  חברה ערבית,  עו"ד מוראד מפרע,  גזענות
תגובות
אנונימי/ת
20.02.2023, 18:12

ד"ר בשארה בשאראת היה מנהל רפואי במחוז הצפון במשך שנים רבות.

אכן הייתי מנהל רפואי , אך מנהל מחוז זה התפקיד הבכיר ביותר במחוזות , המנהל הרפואי מספר 2
״למען הדיוק ״

20.02.2023, 18:24

אני חושב שלפני שאתם מבקשים לשבור עוד תקרות זכוכית ועוד זכויות תתחילו בלקבל את המדינה שאתם חיים בה ולא לחלק עוגות למחבלים בבית החולים ולעשות פוסטים פרו רוצחים של יהודים .
לגנות את רוב העם שלכם המעודד טרור ומסית לרצח אולי אחרי זה למישהו יהיה אכפת.
אגב , לא אכחד שמאוד מטריד אותי הנוכחות המסיבית שלכם במשרות רפואה כולל בכירות באחוזים מטורפים בבתי החולים בעיקר, לדעתי הכיתוב היה על הקיר אבל בחרנו מדעת להתעלם בשם ערכים כביכול פלורליסטים ופרוגרסים שפשוט שמים את הראש בחול ומסרבים לקרות לילד בשמו.
דבר שמשרת אתכם ואת התעמולה שאתם מנהלים מול מדינת ישראל ביג טיים

20.02.2023, 20:57

אני מקווה שמר אורי ערבס הוא דמות בדיונית וודאי שאינו רופא. דבריו הם הסתה לכל דבר. טוב אם ייחסם ע"י מערכת Doctors Only.

20.02.2023, 18:40

תודה על מאמר חשוב ומאיר עיניים. עבדתי עם עובדים רבים מהמגזר הערבי, רופאים, אחיות, כוחות עזר ואנשי לוגיסטיקה שעושים עבודה חשובה, נאמנה משמעותית וראויה ביותר. שאו ברכה.

אנונימי/ת
21.02.2023, 00:34

די לגזענות די לאפליה

אנונימי/ת
22.02.2023, 02:52

דת גזע לאום ומין לא אמורים להיות שיקול כלל, בין אם לשלילה או להעדפה מתקנת, במשרות ניהול בכירות. כמו כן, גם קומבינות ישראליות פסולות מיסודם. המצטיינים והמתאימים בלבד - לתפקידים הללו.

אנונימי/ת
23.02.2023, 09:10

התכוונת אולי לזכוכית משוריינת. זכוכית מחוסמת היא זכוכית לא חזקה במיוחד שנשברת לאלפי רסיסים קטנים ולא מזיקים. חלון רכב למשל או כלי מטבח מסוימים.

אנונימי/ת
19.03.2023, 11:43

תהיה שווים , יבחרו גם בערבים!
ישרתו בצבע, תקפידו על חוקי בנייה, ילמדו רפוא בתנאים שווים עם יהודים, ואני בטוח, יבחרו גם בהם למשרה בחירה!