דעות

נדרשת מהפכה בבריאות האישה ויפה שעה אחת קודם

עולם הרפואה ממאן להתאים את עצמו לצורכיהן של נשים. מחקרים אקדמיים וסקרים בקרב נשים מראים שלמרות ההתקדמויות הרבות בתחום הרפואה, תחום רפואת הנשים נשאר מאחור

25.12.2022, 09:13
"תוחלת החיים הממוצעת של נשים גבוהה משל גברים, ועם זאת הן נוטות להעביר חלק גדול יותר מחייהן בבריאות לא טובה, לצד המוגבלות שזו מביאה עימה". צילום: אילוסטרציה

מחקר שפורסם לאחרונה ב"דוקטורס אונלי" זעזע אותי במידה לא מבוטלת. ד"ר נטע אבנון, חוקרת באוניברסיטת תל אביב, מצאה כי מחצית מכתבי העת המדעיים בגינקולוגיה מצמצמים את התחום לכדי פריון וילודה בלבד, ורק 12% מהם עוסקים בנושאי בריאות האישה שאינם קשורים לילודה.

אני מודה שעל אף הזעזוע, לא הופתעתי מתוצאות המחקר. כמי שחי את תחום בריאות האישה, הבעיות בתחומנו מוכרות לי וההבנה שכל עוד השליטה הגברית בתחום נמשכת, כך גם ימשיך להיראות המצב, גינקולוגים וחוקרים גברים ימשיכו להסתכל על נשים כאל "מכונות ילודה" ויפספסו את רוחב היריעה הענק שטמון בחובו של התחום המרתק והנרחב.

הדוגמה הטובה ביותר לדרך הארוכה שעוד ישנה ללכת היא ההתמודדות עם מחלת אנדומטריוזיס, מחלה קשה לאבחון, שקשיים בפוריות אמנם מופיעים אצל 30% מהחולות בה, אבל עיקר ההשלכות הפיזיות שלה אינן נוגעות ישירות ליכולתה של אישה להביא ילדים לעולם. המחלה השקופה פוגעת בכ-10% מהנשים בגיל הפריון ומתבטאת בכאבים עזים, בסבל רב ובפגיעה משמעותית באיכות החיים.

המודעות לקיומה של אנדומטריוזיס כה מצומצמת בספירה הציבורית שנשים החשות את הכאבים הנלווים למחלה לרוב יפספסו את האבחנה ובמקרים רבים גם הרופאים המטפלים אינם מכירים את המחלה דיה על מנת לאבחן אותה. המודעות הנמוכה מובילה לאחוזי אבחון נמוכים שמובילים לטיפול בלתי יעיל ולכאב שיכול להיות בלתי נסבל ואף להוציא מתפקוד נשים רבות.

פערי מידע אצל מומחי בריאות פוגעים בקיומו של טיפול נכון בנשים בגיל המעבר. "הכשרת גיל המעבר" במקרים רבים אינה חובה וישנו צורך בהסתמכות על למידה עצמית של רופאים

ומה בנוגע לגיל המעבר? בגיל המעבר חלה ירידה הדרגתית בייצור והפרשת אסטרוגן ופרוגסטרון המובילה לכך שנשים רבות סובלות מגלי חום, יובש נרתיקי, כאבי מפרקים, הפרעות בשינה, כאבים בעת קיום יחסי מין, עלייה במשקל ותופעות רבות נוספות. בשנים האחרונות ישנה עלייה ניכרת בתוחלת החיים הממוצעת ובקרב נשים בפרט ועל כל המעבר פוגש את מרבית הנשים כאשר הן נמצאות בשיאן, והכאבים ותופעות הלוואי מקשות על תפקודן היומיומי.

קיימים פערי מידע אצל מומחי בריאות שפוגעים בקיומו של טיפול נכון בנשים בגיל המעבר. לדוגמה, "הכשרת גיל המעבר" במקרים רבים אינה חובה וישנו צורך בהסתמכות על למידה עצמית של רופאים. בנוסף, קווי הנחיה קליניים לרוב נוטים לשים דגש על הסיכונים שמביאים איתם טיפולים כדוגמת טיפולים הורמונליים, ואינם שמים דגש כלל על ההקלות שיכולות לבוא עימם ועל התשובות האפשריות כדי לתמוך בנשים כך שיקבלו החלטה מושכלת.

גם לאחר גיל המעבר ישנם קשיים הנחווים בעיקר על ידי נשים ואינם זוכים לתשומת הלב הראויה של הקהילה הרפואית. תוחלת החיים הממוצעת של נשים גבוהה משל גברים, ועם זאת הן נוטות להעביר חלק גדול יותר מחייהן בבריאות לא טובה, לצד המוגבלות שזו מביאה עימה. תופעות כמו בריחת שתן ושבירת עצם עקב אוסטאופורוזיס מוכרות ונפוצות בקרב נשים מבוגרות ועם זאת הן מקובלות בדרך כלל כחלק מההשלכות הבלתי נמנעות של הזדקנות. למרות שכל אלה ידועים בקהילה הרפואית, המיקוד בתופעות הלוואי של הזיקנה בנשים לוקה בחסר ועננה של חוסר רצון לגעת בבעיות הנלוות אליה מלווה את רמת הטיפול הנמוכה.

רק כשעולם הרפואה יתאים את עצמו לנשות הפלנטה, יהיה ניתן אולי להסיר את הזרקור מהרפואה הנשית ולהתמקד ברפואה כוללת לכלל המינים והמגדרים

כל אלה מתלווים לחוסר הבנה לאופן שבו נשים עלולות לחוות מצבים רפואיים אחרת מגברים, מה שלעתים מוביל להופעתם יחד עם גורמי סיכון ותסמינים שונים. דוגמה לכך ניתן לראות בהנחיות המשמשות לאבחון אוטיזם, שמכילות שאלות המבוססות על סימפטומים המוצגים בעיקר על ידי גברים, מה שתורם לכך שנשים מאובחנות בשלב מאוחר יותר בחיים, ו/או מאובחנות בטעות עם חרדה או עם הפרעות רגשיות אחרות.

לא אפרט כאן את כל הבעיות העומדות על הפרק, כי קצרה היריעה מלהכיל. להשפעתן הגוברת של נשים בעולם ראוי שיינתן ביטוי גם בעולם הרפואה והמחקר הנלווה אליו. כשהתחלתי לפעול בתחום ה-FemTech שמעתי לא מעט קולות הטוענים שלא נכון לפצל את עולם הרפואה הנשית מעולם הרפואה בכלל, כיוון שמעשה זה מצמצם מעל חצי מהאוכלוסיה לתוך "נישה". אך כמו שניתן לראות, ישנם תחומים אקוטיים בעולם הרפואה שהזרקור לא הושם עליהם דיו.

אם מטרתנו היא לספק שירותים טכנולוגיים ורפואיים משודרגים, ראשית יש לצמצם את הפער המגדרי בעולם הרפואי ולספק פתרונות איכותיים לבעיות שחוות נשים רבות. רק לאחר שאלו יטופלו ועולם הרפואה יתאים את עצמו לנשות הפלנטה, יהיה ניתן אולי להסיר את הזרקור מהרפואה הנשית ולהתמקד ברפואה כוללת לכלל המינים והמגדרים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אורגנון ישראל

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  בריאת האישה,  רפואה מגדרית,  אנדומטריוזיס,  גיל המעבר,  עמית זימרמן
תגובות
אנונימי/ת
28.12.2022, 13:17

מציע לך לעשות שיעורי בית ולא ללכת שבי אחרי הקביעות האומללות שעלו מהמאמר של ד״ר אבנון שהריח בעיקר מרצון להנחיל אג׳נדה פמיניסטית.
העולם כבר השתנה. מרבית ציבור רופאי הנשים (בין 60-80%) הן… ובכן נשים.
הנשים הן העורכות של העיתונים הנחשבים, הן מנהלות יחידות ומחלקות.
הן כוח חשוב מאד בעולם היום, כך שלא צריך ״שנאת גברים״ כדי לקדם אותן. הן הרבה יותר מוכשרות מכך.

ויחד עם זאת - עכשיו גם האחריות לקידום מעמד האישה עובר אליהן.

עמית,
קראתי את הדעה שלך,
הרשה לי להסתייג מהנחרצות שלך לגבי הזנחת החוקרים הרופאים והרופאות ברפואת נשים בסוגיית אנדומטריוזיס ורפואת גיל המעבר.
כגינקולוג עם וותק של 42 שנה במקצוע עלי לציין שחל שינוי מדהים בשתי סוגיות אלו, קמו מרפאות אנדומטריוזיס ומרפאות גיל המעבר בהרבה בתחי חולים בישראל וכן מתקיימים כנסים רבים בנושאים אלה.
כך שההתקפה שלך כלפי הרופאים והרופאות הינה מיותרת במיוחד לאור הפרסום של חברת אורגנון בפתיחה של ענף פארמה חדשני שיעסוק בבריאות האישה.
אני מוסיף את הפרסום של חברת אורגנון :
היום יוצאת לדרך Organon – חברת פארמה חדשנית לבריאות האישה עם שלוחה בישראל. עובדיה טובול
13:07(לפני 2 שנים)
יום חמישי, כ"ג סיון התשפ"א ● 03.06.2021
היום יוצאת לדרך Organon – חברת פארמה חדשנית לבריאות האישה עם שלוחה בישראל. החברה מונפקת היום (03/06) בבורסה בניו יורק כחברת הבריאות העולמית הראשונה והיחידה שיש לה חזון להפוך את חיי היומיום של כל אישה לטובים ובריאים יותר.
כ- Organon (NYSE: OGN) מייצרת יותר מ-60 מוצרים בפריסה בינלאומית: היא פועלת ביותר מ-140 מדינות, ומתוך סך הכנסותיה – 6.5 מיליארד דולר – כמעט 80 אחוזים מגיעים מחוץ לארה"ב.
את החברה מוביל רוב נשי ומשרדיה הראשיים נמצאים בארה"ב, אך יש לה שלוחות בכל רחבי העולם, כולל אחת בכפר סבא.
נשים במרכז – חדשנות לפי גישת Organon: פילוסופיית המו"פ של Organon היא לבנות עסק סביב צרכי המטופלות, מתוך מטרה לזהות ולקדם הזדמנויות רפואיות עבור נשים, שישפרו את חייהן ברמה היומיומית.
לחברה יש יכולות גלובליות נרחבות בתחום הפיתוח הקליני ובטיחות המשתמש, וגם בכל הקשור לענייני רגולציה ורפואה, ולכן היא נמצאת בעמדה מצוינת לזיהוי תרופות, מכשירים ומוצרי דיאגנוסטיקה מבטיחים, עם יכולת השפעה מרבית על בריאות האישה.
לציון יומה הראשון כחברה הנסחרת בבורסה, ליקטה Organon מאות קולות מכל רחבי העולם ויצרה את "קיר הקולות" ("Wall of Voices"), מיצב מולטימדיה שהוצב מחוץ לבניין הבורסה של ניו יורק, ומסמל את מחויבותה של Organon להקשיב לצרכיהן של נשים ולאתגרים שהן מתמודדות עימם. "קיר הקולות" הוא תצוגה עוצמתית של נקודות מבט, קולות ותמונות של נשים, אשר נותנות ביטוי לסוגיות בריאותיות חשובות עבורן.
מיצב "קיר הקולות" יוצג באתר HereForHerHealth.com. נשים מכל רחבי העולם יוכלו לקחת לידיהן את המיקרופון באתר ולהוסיף את קולותיהן.
סיימון ניקולסון, המנהל בפועל של אשכול בריטניה ב-Organon (בריטניה, אירלנד, ישראל, שוודיה, דנמרק, נורבגיה, פינלנד, לטביה, ליטא, אסטוניה ואיסלנד): "אני נרגש מההזדמנות להוביל חברה חדשה ותוססת, עם מטרה מוגדרת ומחויבות אמיתית לשיפור חוויית הבריאות בקרב נשים. הרכישות והשותפויות החדשות יעזרו ל-Organon להתרחב אל מעבר לתחומי הליבה החזקים של פעילותה – אמצעי מניעה ומוצרי פריון – ולתת מענה לצרכיהן הבריאותיים של נשים בכל שלבי חייהן. כל זאת ייעשה מתוך התמקדות מחודשת בסל המוצרים שלנו בתחום בריאות האישה, השקות נוספות של תרופות ביוסימילר, והשקעת אנרגיות חדשות במותגים הוותיקים והמוכרים שלנו, בתחומי בריאות העור, שיכוך כאבים, כלי הנשימה ומערכת הלב וכלי הדם".
עמית זימרמן מנכ"ל Organon ישראל: "במשך שנים רבות מדי נאמר לנשים לחיות עם תופעות כגון, וסת קשה וכואבת, דימומים לא סדירים, חוסר שליטה על סוגרים ותסמיני גיל המעבר. המטרה ב – Organon היא שינוי, אנו מאמינים שזיהוי מוקדם והתערבות במהלך מחלות או מצבים רפואיים יכולים לשפר את איכות החיים של נשים בכל שלבי החיים".
מנכ"ל אורגנון ישראל עמית צימרמן, קרדיט לצלם: רמי זרנרגר.

אנונימי/ת
05.01.2023, 23:39

לא הבנתי, זה תחת ״תוכן שיווקי״?

08.01.2023, 10:47

לצערי האדון הנכבד מתפקד כאן כסוכן תרופות יותר מרופא
אין שום בעיה מכל" הבעיות " שתוארו .
אני רופא נשים בפנסיה וקצת אני יודע.
אני לא מכיר את ה"בעיות " שתוארו הכל טופל בכל השנים שאני הייתי רופא פעיל . כל ה"חסרים " לכאורה טופלו היטב למי שרצתה ופנתה לטיפול