• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

חברי הכנסת התחייבו לפעול לשילוב נציגי חולים בוועדות סל התרופות

שבוע לבחירות: ח"כים ממפלגות שונות תמימי דעים לגבי הבראת מערכת הבריאות: הגדלת תקציב וכוח אדם ושינוי מנגנון הקפיטציה בין הקופות לבתיה"ח | פרופ' אידלמן מכוון לתפקיד שר הבריאות

פאנל חברי הכנסת בנושא מערכת הבריאות. צילום: קואליציית עמותות החולים

שבוע לפני הבחירות לכנסת, נדונה בפאנל פוליטי ביוזמת קואליציית עמותות החולים ובהשתתפות ח"כים סוגיית שילוב נציגי ארגוני החולים כחברים בוועדת סל התרופות. בפאנל שנערך אתמול (א') בתל אביב התחייבו חברי הכנסת לפעול לשלב נציגות של חולים בוועדות הסל וזאת כדי שקולם של החולים יישמע בוועדות.

קואליציית עמותות החולים, המורכבת מ-26 עמותות וארגוני חולים במחלות כרוניות שונות, פנתה בחודשים האחרונים מספר פעמים לשר הבריאות ניצן הורוביץ, בבקשה לשלב חולים בדיוני הסל, כפי שנהוג בארה"ב ובאירופה, אך פניות אלו לא נענו וזכו להתעלמות מוחלטת, וזאת למרות שאין שום משמעות תקציבית או מנהלית להחלטה זו.

הקואליציה נוסדה לפני מספר שנים על רקע כניסתן של תרופות הביוסימילאר לשימוש בישראל, תרופות אשר מחליפות את תרופות המקור וההחלטה על ההחלפה מתבצעת ללא שקיפות מול ארגוני החולים וגם כאשר החלפת התרופה פוגעת בטיפול בחולה ומחמירה את מצב בריאותו.

ח"כ עידית סילמן (הליכוד) אמרה בפאנל: "אי אפשר לדבר על החולים בלי החולים. צריך להקים קבינט של כל עמותות החולים שיישב בתוך דיוני הסל, כי חברי הסל צריכים לשמוע את החולים. אני מתחייבת לשתף את ארגוני החולים בוועדות הסל, אך חשוב לדעת כי יש כסף במערכת הבריאות שלא מנותב נכון וישנו עודף תקציבי כי לא מטפלים בכל החולים. לכן, צריך לפעול למניעת מחלות ופחות בטיפול בהן וחשוב שתהיה מערכת שמנטרת את ועדות הסל ובודקת לאן הולך הכסף".

ח"כ יאיר גולן (מרץ) סיפר: "אני באופן אישי אבא לבן חולה קרוהן וצריך לשלם הרבה כסף עבור תרופה שאינה בסל. מרגע שהתמנתה ממשלת ליכוד, משרד הבריאות חווה הרעבה תקציבית במיוחד בתחום הבריאות. יש שיח והקשבה של חולים אבל כרגע המשימה היא להוציא את המערכת מההרעבה התקציבית".

ח"כ נעמה לזימי (עבודה) ציינה כי "חסרים במערכת הבריאות כ-20 מיליארד שקל והחוסר הזה עולה בחיי אדם. אנחנו חיים כיום באקלים של שקיפות ויש פה עניין של זכות הציבור לדעת ולכן זהו אינטרס ציבורי שתהיה נציגות של חולים בדיוני הסל. אני מתחייבת לשקיפות והנגשה של ידע: צריך להיות תמלול ופרסום פרוטוקולים של דיוני הסל. אין סיבה שלא יהיה משקיף של נציג ארגון חולים בכל תת ועדה של דיוני הסל, זה חלק מזכויות החולה".

פרופ' לאוניד אידלמן (ישראל ביתנו) הצהיר בפאנל: "אני רוצה להיות שר הבריאות הבא של ישראל ומתחייב שתהיה נציגות של קואליציית העמותות בוועדות הסל. בבחירות הקרובות צריך להצביע בריאות, זה הנושא הכי חשוב. כיום ישנן שתי בעיות מרכזיות במערכת הבריאות: נגישות וזמינות, ועל זה צריך להילחם".

עוד אמר פרופ' אידלמן: "ישנה בעיה של קשר הון-שלטון-תקשורת, כך שלנציגי ציבור ושלטון ולאילי הון יש נגישות מקסימלית לשירותי בריאות אבל לציבור הרחב אין. כיו"ר הר"י כתבתי מכתב לכל מנהל בית חולים להפסיק את שירות ה-VIP בו מקבלים תרופות ללא תור ובלי זמן המתנה. צריך להוסיף כל שנה 2% תוספת תקציב לסל הבריאות וזה אולי יפתור את בעיית ה-VIP".

ח"כ אימאן חטיב (רע"מ) התייחסה לשירותי הבריאות בחברה הערבית: "החברה הערבית מככבת בתחלואת סוכרת, סרטן, מחלות לב, השמנת יתר. אני אישית דוגלת בצדק חלוקתי וכך תהיה חברה צודקת יותר. הבן שלי חיכה שלושה חודשים לבדיקת שמיעה - זה לא ייתכן. החברה הערבית שרובה נמצאת בפריפריה היא בתחתית החברה".

סוגיות נוספות שעלו בפאנל הן הפגיעה באוטונומיה של הרופא וצמצום שיקול דעת רפואי והסדרי בחירה. "אנחנו תלויים פעמים רבות בקופה שתאשר את חוות הדעת של הרופא והקופה מעדיפה להתייחס להיבט הכלכלי על חשבון איכות הטיפול של החולה וזה פוגע באוטונומיה של הרופא", אמרה ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד).

"מהות הבעיה לדעתי", הוסיפה מזרסקי, "היא בהתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים. לדוגמה, עלות ישירה של בדיקת MRI היא 400 שקל, אך החולה משלם על הבדיקה 1,400 שקל לאחר העמסה של ההוצאות השונות על ידי בית החולים או קופת החולים. בוועדת הבריאות ניסינו לתקן ולשנות את תקנות בריאות העם, שלא עודכנו משנת 1992, ולפיהן בתי חולים בפריפריה לא יכולים להנגיש למטופלים מכשירי CT או MRI". הפתרון לדבריה הוא "להכין תכנית חומש ולהזרים עשרה מיליארד שקל נוספים לתקציב הבריאות. אני מתחייבת להקים ועדה מקצועית לשינוי ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים".

גם ח"כ סילמן סבורה שצריך לשנות את חוק הקפיטציה בין קופות החולים לבתי החולים. "הבעיה המרכזית לדעתי היא כוח אדם במערכת הבריאות לנוכח הזדקנות האוכלוסיה וחייבים להוסיף תקנים של כוח אדם. אנשים מעדיפים לעבוד במגזר הפרטי כי מקבלים יותר כסף. אני מתחייבת להגדלת משאבים גם של בריאות הנפש. פתיחת הסדרי בחירה זה קריטי".

עו"ד ענבר יחזקאלי (המחנה הממלכתי) אמרה בדיון: "במשבר הקורונה ראינו שכאשר צריך כסף אז יש כסף במערכת הבריאות ועכשיו זה לא קורה. מדוע לא מרחיבים את הסל לטובת החולים הכרוניים? יש כסף, צריך רק לנתב אותו נכון. צריך לחזק את האוטונומיה של הרופא וגם של החולה ולהגדיל את תקציב מערכת הבריאות בכל שנה. קופות החולים צריכות לתת משקל רב יותר לדעתו המקצועית של הרופא".

פרופ' אידלמן סיכם את הדיון: "השתתפות ארגוני החולים בוועדת הסל היא הכרחית. צריך להעלות אוטומטית מדי שנה את תקציב סל הבריאות. צריך לנהל בצורה מקצועית את כל הכסף שיגיע למשרד הבריאות ולכן צריך שר בריאות מקצועי. כשמישהו חולה הוא יותר עני וכשמישהו עני הוא יותר חולה. אם לא תהיה רפורמה מיידית, זמינות הרופא תלך ותרד. לרופא אין זמן היום לדבר עם החולה וגם מספר האחיות הולך ויורד. ככל שישנה פחות אוטונומיה של רופאים, ישנם יותר אינטרסים כלכליים של הקופות".

נושאים קשורים:  עמותות חולים,  בחירות 2022,  מערכת הבריאות,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות

אני תקווה שפרופ'אידלמן כן יתמנה לשר הבראות. זה האיש הנכון ובמקום הנכון ואני משוכנע שתרומתו רד תוסיף למערכת הבריאות.
לגבי ההבטחות של סילמן כדאי לשאול את חבריה בימינה ובקואליציה על אמינות וישום הבטחות. אני לא הייתי קונה ממנה גםקופסת גפרורים. מענין איך היא מסבירה לילדיה מהיא אמינות וקיום הבטחות.