• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בית החולים הסקוטי בנצרת: לא נוכל לשלם משכורת אוגוסט

גירעון בית החולים הסקוטי מוערך בכ-30 מיליון שקל | האוצר: מצבת העובדים הוגדלה ללא מקורות מימון | מנהל בית החולים פרופ' פהד חכים: מנסים לצמצם פערים בשירותי הרפואה בצפון

בית החולים האנגלי בנצרת. צילום: משה שי/ פלאש 90

פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים הסקוטי (האנגלי) בנצרת, מתריע כי בית החולים לא יוכל לשלם לעובדיו את משכורות חודש אוגוסט, בשל המצוקה הכלכלית שבה הוא שרוי. בחודש יולי בית החולים לא שילם לעובדיו את דמי ההבראה הקבועים בחוק. כך מדווח עידו אפרתי היום (א') ב"הארץ".

בית החולים, שהרחיב את פעילותו בשנים האחרונות, מצוי במשבר כלכלי כבד מאז 2017 ומקבל תמיכה מהמדינה. הגירעון שלו מוערך בכ-30 מיליון שקל ולטענת פרופ' חכים, המדינה אינה עומדת בהתחייבויותיה בהתאם למודל תקצוב בתי החולים שאושר לאחרונה ומופעל זו השנה הראשונה.

בית החולים, הקיים יותר מ-150 שנה ומוחזק על ידי עמותה סקוטית ללא מטרות רווח, מפעיל 141 מיטות אשפוז ברישיון, אך לדברי חכים, בפועל מפעיל המוסד 250 מיטות אשפוז. קרוב לאלף עובדים מועסקים בבית החולים: כ-800 באופן ישיר וכ-150 נוספים כעובדי קבלן.

מודל התקצוב הלאומי לבתי החולים, שאושר השנה, נועד לקבוע חלוקה תקציבית שוויונית בין בתי החולים. בהנהלת בית החולים טוענים כי משיחות עם אגף התקציבים באוצר למדו שהם זכאים לתקציב שנתי של כ-40 מיליון שקל בשנה, אלא שהמודל כולל גם סעיף המגביל את התמיכה ל-20% מהכנסות בית החולים ממכירת שירותים לקופות החולים, כשבפועל הסכום שמגיע לבית החולים הוא 29% מאותה הכנסה. לטענת פרופ' חכים, בשל אותה "תקרה" נגרעו מתקציבי בית החולים כ-15 מיליון שקל ב-2021 ו-14 מיליון ב-2022, הפרש שלטענתו היה מסייע לבית החולים לצלוח את המשבר.

באוצר טענו גם כי בית החולים מגדיל את הצוותים שלו ללא התייעצות ובהיעדר מקורות מימון לכך. "בית החולים ידע מפברואר מה התקציב שלו", אמר מקור באוצר, "ולמרות זאת הוא בחר לפעול בחוסר אחריות תקציבית". לפי נתוני האוצר, כשהחל המשבר ב-2017 הועסקו ישירות בבית החולים 451 עובדים ומאז נוספו יותר מ-300 עובדים. בשנים האחרונות בוצעו בבית החולים מהלכים נרחבים להרחבה ולשיפור של השירותים, כולל פתיחת יחידות חדשות והרחבה של קיימות.

חכים מסביר את הזינוק במספר העובדים בכך ש"הפערים בשירותי הרפואה בצפון הארץ הם אדירים. אי אפשר לעמוד בהם, ומאז 2017 הרפואה התקדמה עוד יותר. הפערים העמיקו, ואנחנו שוקדים על הצמצום שלהם. מאז 2018 נפתחו או הורחבו בבית החולים 13 יחידות ומחלקות ונפתחו התמחויות חדשות לרופאים, לצד הרחבה של התמחויות קיימות והכפלת מספר הסטודנטים לסיעוד. לדברי חכים, "יש לנו כאן 98 רופאים מתמחים, מתוכם רק תקן אחד ממומן על ידי המדינה".

משרד הבריאות מסר בתגובה: "השנה הופעל לראשונה מודל תקצוב שהגדיל את תקציב בתי החולים הציבוריים בכ-360 מיליון שקל ויצר עבורם ודאות ביחס לתקציב הצפוי להם. התקצוב לבית החולים גדל ביותר מ-12 מיליון שקל בהשוואה לשנה הקודמת. לצד זאת, משרד הבריאות מלווה את בית החולים באופן שוטף ורציף, ופועל לסייע בהקדמת ההעברה של כספי תמיכות שלהם זכאי בית החולים, לצד התוויית צעדי איזון כלכליים שעל בית החולים לבצע".

נושאים קשורים:  בית החולים הסקוטי,  פרופ' פהד חכים,  תקציב,  חדשות,  גירעון,  משרד האוצר,  משרד הבריאות
תגובות