• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ירידה קריטית ברמת המגנזיום בדם בעקבות התפלת המים בישראל

לפני עשור התריע משרד הבריאות על סיכון לתמותה עודפת בשל שימוש במים מותפלים | מחקר חדש מגלה עתה: ביישובים הצורכים מים מותפלים נרשמה ירידה של 13.5% ברמות המגנזיום בדם הצרכנים

מתקן ההתפלה בחדרה של חברת IDE צילום: יח"צ

במחקר שבוצע בחוג לכלכלת סביבה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית נמצאה ירידה מובהקת ברמות המגנזיום בדם בקרב תושבי ערים ויישובים בישראל שעברו להשתמש רק במים מותפלים. שיעור הירידה היה עד 13.5% – כמות קריטית. כך דווח הבוקר (ג') באתר ערוץ 12.

עורכי המחקר ובראשם הדוקטורנט אור סימן טוב הדגישו כי ראו עלייה של 5% בסיכון האוכלוסיה באותם ישובים להיות עם רמות מגנזיום נמוכות מהסף התקין. עם זאת, ממצאי המחקר מעידים שלא כולם נפגעים באופן דומה. "באוכלוסיה במצב סוציואקונומי נמוך, הירידה היתה גדולה יותר מהממוצע". הסיבה, סבור החוקר: תזונה לקויה. אוכלוסיה זאת צורכת פחות ירקות עשירים במגנזיום. כמו כן, עם העלייה בגיל נמצאה ירידה משמעותית יותר בערכי המגנזיום בדם.

בישראל חמישה מתקני התפלה המפיקים יותר מ-600 מיליון מטר מעוקב מים מותפלים ממי ים מלוחים – 75% מצריכת מי השתייה בארץ. שני מתקנים נוספים שעתידים להיבנות יעלו את כמות המים המותפלים שיצרכו ישובים נוספים.

המחיר יהיה פגיעה בבריאות הצרכנים בעיקר עקב היעדר מגנזיום שנעלם בתהליך ההתפלה. למינרל זה חשיבות בבניית עצמות ובפעילות השרירים. מחסור במגנזיום עלול לגרום לעייפות, לחוסר תיאבון, לבחילה והקאות, ובמקרים חמורים לעורר התכווצויות שרירים, להביא להפרעות במצב הרוח ובריכוז ולהגביר את הסיכון למחלות לב, סוכרת וייתכן שגם לסרטן המעי הגס.

בדיווח נמסר כי כבר לפני עשור התריע משרד הבריאות על סיכון לתמותה עודפת של מאות אנשים בשנה בשל שימוש במים מותפלים, נטולי מגנזיום. הוצע לקיים פיילוט לבחינת דרכים לתקן את המצב כמו מהילת מים מותפלים במי תהום ושימוש בטכנולוגיות אחרות, אלא שהפיילוט לא יצא לדרך.

במחקר נבדקו 12 ישובים וערים בישראל ונעשו 16 אלף בדיקות של המים הנצרכים בהם, בין השאר בעשר ערים שצורכות מים מותפלים בכמות שנתית גדולה (ראשון לציון, חולון, רמת גן ותל אביב-יפו) ובשתי ערים שצורכות מים ממקורות אחרים, בהם רמת המגנזיום גבוהה יותר (טבריה וכפר סבא).

במחקר נעשה שימוש גם במסד הנתונים ממכון המחקר של מכבי שירותי בריאות. עם זאת, ההשוואה נעשתה בין המצב לפני 2008 – תקופה שבה כמעט שלא היתה הסתמכות על התפלה למצב אחרי 2015, תקופה שבה ההתפלה רווחת.

עורך המחקר מסר: "מדובר בממצאים ראשונים המציגים קשר ישיר בין ההסתמכות על מים מותפלים לבין מחסור במגנזיום בקרב ישראלים. עוד ב-2016 מחקר ישראלי אחר מצא שבאזורים שבהם משתמשים במים מותפלים יש תמותה מוגברת מאוטם שריר הלב בהשוואה לאזורים שבהם מי השתייה לא מכילים מים מותפלים. השימוש במים מותפלים יימשך כי כמות המשקעים יורדת (משבר האקלים) בעוד שהאוכלוסיה גדלה. צריכים להבין כבר עכשיו אם כדאי כלכלית להשקיע בהוספת מגנזיום למים כדי לשמור על בריאות האוכלוסיה בהווה ובעתיד".

נושאים קשורים:  מים מותפלים,  התפלה,  מגנזיום,  מחקר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.08.2022, 19:21

אין מצב שיוסיפו מגנזיום למים. השקעות או ראיה לטווח ארוך במדינה הזו לא עושים. בחירות כל שנה, דוחפות רק להוצאות לזמן קצר ומיידי. שום דבר לא לעתיד

אנונימי/ת
17.08.2022, 20:06

מחריד איך המדינה דוחפת בכוח לעשות מאיתנו חולים, התפלת מים, זיהום אוויר, מערכת בריאות ציבורית כושלת, תת תנאים בעבודה, מחסור בכוח אדם, תת טיפול , חיסונים מסוכנים בכוח ותו ירוק .
לא נשכח ולא נסלח לכל מי שנתן יד לזה !
״ אומץ ״ לתיק הבריאות

אנונימי/ת
17.08.2022, 20:17

כרגיל, הכל עניין של כסף, ביורוקרטיה וכמובן ״פגיעה״ בחופש הבחירה של הלקוחות.
כך היה עם פלואור וכך ימשך בכל חסר.

אנונימי/ת
17.08.2022, 20:48

כל הכבוד על פרוייקט התפלת המים מדובר בפרוייקט מדהים. במידה ויש צורך לשפר ולהוסיף מגנזיום- זה באמת עניין שולי באופן יחסי

אנונימי/ת
17.08.2022, 21:41

צריך לפרסם במדויק את הישובים ששותים מים מותפלים כדי שהרופאים יוכלו להמליץ לציבור לקנות וליטול תוסף מגנזיום. הבעיה שעד היום לא מצאתי ברשת מפה המתארת את הישובים בהם שותים בעיקר מים מותפלים. ????

אנונימי/ת
02.09.2022, 08:00

מגנזיום הוא יום תוך תאי ורמתו בדם אינה משקפת באמת את רמתו בגוף... ההנחה שניתן להתבסס על הרמה בדם אינה נכונה. על סמך מה היא מבוססת. אמת הדבר שמים מותפלים עלולים לגרום לירידה משמעותית במגנזיום , אך יש לבדוק באופן תוך תאי!