• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שיעור גבוה של צריכת מזון אולטרה מעובד בקרב בני נוער בישראל

כ-50% מצריכת המזון בקרב בני נוער בישראל וכ-35% בקרב מבוגרים הם ממזונות עתירי מלח, שומן וסוכר | משרד הבריאות ממליץ על "תזונה מקיימת" - מזונות טבעיים, לא מעובדים ועם השפעה סביבתית נמוכה

קשת המזון לתזונה בריאה. מקור: משרד הבריאות

כ-50% מצריכת המזון בקרב בני נוער וכ-35% בקרב מבוגרים בישראל הם ממזון אולטרה מעובד, המאופיין בכך שהוא עתיר במלח, בשומן ובסוכר. כך על פי סקרי מצב בריאות ותזונה לאומיים בישראל שאת נתוניהם פרסם משרד הבריאות במסגרת שבוע התזונה והביטחון התזונתי.

צריכת מזון אולטרה מעובד גובה מחיר בריאותי ניכר, החל מעלייה בהשמנת יתר ועודף משקל, עלייה של כ-10% בסיכון לתחלואת סרטן ועד להזדקנות מוקדמת.

בנוסף, לצריכת מזון זה השפעה שלילית לא רק על הבריאות עצמה, אלא גם על הסביבה בה אנו חיים, כאשר למזון אולטרה מעובד השפעה על המערכת האקולוגית עקב הרגלי רכישת מזונות ובזבוז מזון, שימוש מרובה באריזות פלסטיק ושינוען באופן גלובלי תוך שימוש מרובה של אנרגיה הפוגעת בסביבה.

במסגרת שבוע התזונה, מקדם משרד הבריאות את קשת המזון לתזונה בריאה, המבוססת על מזון הקרוב ביותר למצבו הטבעי ועל גיוון, טריות ועונתיות. קשת המזון ממחישה בצורה פשוטה את הצורה בה ניתן לשמור על תזונה הן בריאה והן מקיימת, בממד הבריאותי, הסביבתי, החברתי והכלכלי.

המלצות משרד הבריאות לשבוע התזונה היא לצרוך "תזונה מקיימת" באופן יומיומי, המבוססת יותר על מגוון מזונות טבעיים, בלתי מעובדים ובעלי השפעה סביבתית נמוכה:

  • הפחתת צריכת מזון מהחי והעדפת מזון טבעי, לא מעובד, שמקורו בעיקר בצומח.
  • צמצום השימוש באריזות פלסטיק והעדפת הכנה ביתית של מזונות.
  • הפחתת בזבוז המזון ורכישת מזון בהיקף לו אנו זקוקים, תוך שימוש בתבונה ובחיסכון.
  • הפחתת צריכת מזון אולטרה מעובד.

משרד הבריאות פרסם גם נתונים על המיזם "אפשריבריא בעיר", שמתקיים כחלק מהתכנית הלאומית "אפשריבריא".

מטרת המיזם לייצר יותר מסגרות עם תזונה בריאה לילדים, יותר פעילות גופנית לקשישים, הנגשת המרחב הציבורי להליכה ולמשחק, אכיפת עישון מוגברת, ומגוון רחב של תכניות, פעילויות והעברת מסרים בריאותיים לתושבים ומיזמים רבים נוספים.

משרד הבריאות מעביר חלק ניכר מהמשאבים במיזם לרשויות ולגורמים העירוניים והשכונתיים, שמכירים באופן הטוב ביותר את הצרכים והמאפיינים של התושבים וכך יכולים להתאים עבורם את המענים הטובים והמתאימים ביותר. הרשויות מלוות על ידי צוות בין-משרדי של התכנית וצוותים מהמחלקה לחינוך ולקידום בריאות, אגף התזונה, לשכות הבריאות בשירותי בריאות הציבור ושותפים ממרכז השלטון המקומי.

במיזם משתתפות 77 רשויות מקומיות בישראל בהן כ-5.5 מיליון תושבים. הרשויות יפעילו 760 תכניות התערבות בקידום בריאות שיופעלו על ידי יחידת הבריאות ברשות. כ-50% מהתכניות הנתמכות בשנה זו הן בנושא קידום תזונה בריאה, או תזונה בריאה בשילוב נושאים נוספים כמו פעילות גופנית, סביבה נקייה מעישון ועוד.

נושאים קשורים:  תזונה,  מזון מעובד,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות