COVID-19 בישראל

פרופ' רוני גמזו: "אין מקום להמשיך עם בדיקות קורונה בכניסה לישראל"

החל מאמש, חובת עטיית מסיכות במקומות סגורים בוטלה | מנהל המרכז הרפואי איכילוב קורא להסיר מגבלות נוספות: "כמעט בכל המדינות לא מבקשים ובצדק תעודות חיסון, תווים ירוקים ובדיקות קורונה"

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

לנוכח הירידה בתחלואה בנגיף הקורונה, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הודיעו בשבוע שעבר (ד׳), על ביטול חובת עטיית מסיכות בחללים סגורים. ההנחיה נכנסה לתוקף אמש (מוצ"ש) בשעה 20:00.

עם זאת, חובת עטיית המסיכה תימשך במקומות בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה: בתי חולים, מרפאות וקופות חולים, ארגון הנותן שירותי רפואת חירום, מוסדות מגן אבות ואמהות, טיסות בינלאומיות, אדם הנמצא בדרכו למקום הבידוד. משרד הבריאות ממליץ לאוכלוסיות בסיכון ולמבוגרים להמשיך ולעטות מסיכה בחללים סגורים, גם אם זו לא חובה, במיוחד במופעי תרבות ובאולמות, בעיקר לצורך ביטחון עצמי.

ההחלטה על ביטול חובת עטיית המסיכות בחללים סגורים, שהתקבלה על ידי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, היתה חד משמעית כאשר הובאה בחשבון אפשרות שתוביל לעלייה קלה, לא משמעותית, בתחלואה.

אנשי המקצוע שהציגו את הנושא למקבלי ההחלטות הדגישו שאין מחלוקת על כך שהמסיכות הן אמצעי הגנה יעיל, אבל בחום הקיץ הישראלי, שלמעשה מתחיל עתה ולנוכח היציבות במימדי התחלואה, אין מנוס מלהמליץ על הסרת חובת המסיכות. יש לציין שכבר לפני שבועיים העריך הממונה על הקורונה פרופ' סלמאן זרקא שבקיץ לא תהיה חובת עטיית מסיכות.

בתוך כך, בפוסט שפרסם בשבוע שעבר מנהל המרכז הרפואי איכילוב תל אביב, פרופ׳ רוני גמזו, שכיהן כפרויקטור הקורונה הראשון, הוא קרא לממשלת ישראל להפסיק גם את חובת בדיקות קורונה בכניסה לישראל. לדבריו, "רבים מהישראלים המטיילים בימים אלו בחו״ל מופתעים לגלות איך הקורונה נעלמה ברוב המדינות. הגיע הזמן לעשות את הדבר הנכון גם בישראל ולהסיר את המגבלות בכל מקום, כי הקורונה כיום כבר לא מסכנת כבעבר".

עוד ציין פרופ' גמזו: "כמעט בכל המדינות לא מבקשים תעודות חיסון, תווים ירוקים, בדיקות PCR או אנטיגן. בצדק, כי התוספת של זה לכלל תחלואת הקורונה היא שולית ביותר.

"אין מקום להמשיך עם בדיקות קורונה בכניסה לישראל, או בכל מקום סתם לאנשים בריאים ובטח לא להשאיר עשרות אלפי אנשים בבידוד עד התשובה. חבל על הכסף והחופש של האזרחים, על האופרציה ועל הטרטור המיותר. אם הכל חכם ונכון ומוצדק בכל אירופה ואמריקה, למה בישראל אנחנו נשארים עם זה? למה אני והרבה אחרים נצטרך לשלם יותר מ-60 שקל לבדיקה בחזרה ארצה שלא נעשית היום בשום מקום בעולם המערבי המחוסן? דיווחו שקרוב למיליון ישראלים יצאו ונכנסו לישראל סביב הפסח. לא חבל 60 מיליון שקל שולמו על ידי האזרחים למימוש מדיניות לא עדכנית?".

עוד אמר גמזו: "גם אם יהיה עוד גל, נתמודד אז.  אני קורא לממשלת ישראל לקבל את ההחלטות בהתאם. הגיע הזמן לשנות כיוון להתקדם".

השבוע אמורים לדון במשרד הבריאות בצמצום מערכי הבדיקות. יש הצעה ללכת בעקבות מדינות נוספות בעולם שביטלו חובת בדיקות לכל הנוסעים בכניסה אליהן. הכוונה לבטל את הבדיקות בנתב"ג, שעתה מעריכים גורמי המקצוע שלא זו בלבד שהן יקרות, שיעור החיוביים המתגלה בהן באחרונה כמעט זניח. אחת ההצעות היא לבצע בנתב"ג בדיקות אקראיות לשם מדגם.

"ישראל היום" דיווח הבוקר (א') שקיימת גם הערכה שאם לא יתגלה בתקופה הקרובה וריאנט חדש נוסף של הנגיף שיחייב התייחסות ספציפית לפעולות נגדו, ייתכן שעד החורף לא צפויה עלייה בתחלואה. בין השאר מסתמכת הערכה זאת על תמונת המצב היומית בשבועיים האחרונים, לפיה רק 15-10 מקרים חדשים יומיים של חולים במצב קשה אושפזו וגם כ-4,000 מאומתים חדשים ביום בלבד. כלומר, יציבות במימדי התחלואה.

הבוקר נמסרו ממשרד הבריאות נתוני התחלואה הבאים: אתמול אובחנו 2,476 מאומתים חדשים. 223 חולים במצב קשה, מהם 77 מונשמים, מבין 663 מאושפזים בבתי החולים. מאז חצות ועד מועד הדיווח הבוקר אובחנו רק עוד 359 מאומתים חדשים. שיעור הבדיקות החיוביות כ-7%. מקדם ההדבקה 0.82. מתחילת מגיפת הקורונה בישראל ועד כה נפטרו 10,658 איש.

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  מגבלות,  חדשות,  19-COVID,  מסיכות הגנה,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
25.04.2022, 19:10

חשבתם כמה מרוויחה רשות שדות התעופה והזכיין מן הבדיקות בחזרה לארץ? כאן מונחת התשובה לסיבה של הבדיקות בחזרה לארץ ותו לא!!!