• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות: אין להציע מראש איברים להשתלה לתיירי מרפא

"דה מרקר": הנחיה יוצאת דופן של משרד הבריאות למנהלי בתי החולים - איברים ורקמות הינם משאב לאומי מוגבל ואין להציעם מראש לתיירי מרפא

השתלת איברים (צילום: אילוסטרציה)
השתלת איברים (צילום: אילוסטרציה)

ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, הנחתה את המרכזים הרפואיים שלא להציע שירות או טיפול רפואי לתושב זר, הכולל מרכיב שהוא במשאב מוגבל: איברים או רקמות. הקצאתם לתושב זר עלולה לפגוע בטיפול בתושב ישראלי", נכתב בהנחיה. כך מדווחת הבוקר (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר".

ד"ר מזרחי ציינה במכתבה למנהלי בתי החולים כי "במצבים חריגים אפשר להגיש בקשה מראש למרכז הלאומי להשתלות, לפני שהמטופל הזר מגיע לישראל - ובכל מקרה כשבועיים מראש לפחות".

באחרונה, ציינה לינדר, התקבלו כמה בקשות ממרכזים רפואיים בארץ להשתמש באיברים וברקמות לשם השתלות בתושבים זרים או מטופלי תיירות מרפא, שכבר הגיעו לישראל ונקבע להם מועד לביצוע הניתוח. המרכזים התבססו על הנחת עבודה כי יקבלו הקצאה של איברים ורקמות מתרומות מישראלים גם עבור תיירי מרפא, בעוד שעל פי "הצהרת איסטנבול" משנת 2008 עליה חתומה גם ישראל לפיה יש הימנע מסחר באיברים ותיירות השתלות – תוך פגיעה בחולים מקומיים הזקוקים לאותם איברים. ההצהרה נועדה להגדיל את היצע התורמים לטובת חולים מקומיים.

ד"ר מזרחי  הדגישה כי איברים ורקמות להשתלה הם בגדר משאב מוגבל, שהקצאתו מוגבלת רק לתושבי ישראל ולזכאי חוק ביטוח בריאות ממלכתי. הצהרת איסטנבול קובעת שקבלת חולים להשתלה מחוץ למדינה תהיה אפשרית רק כאשר הדבר אינו פוגע ביכולת המדינה לספק שירותי השתלה לאוכלוסייה המקומית. כמו כן נדרשת הסכמה מראש מהמשפחות שהסכימו לתרום איברים שהם יוקצו למטופלים שאינם ישראלים.

נושאים קשורים:  תיירות מרפא,  ד"ר הגר מזרחי,  משרד הבריאות,  מנהלי בתי החולים,  חדשות
תגובות