COVID-19 בישראל

ביקורת על משרד הבריאות: הבדיקות לקורונה יקרות ומיותרות ברובן

מנהלי קופות החולים מתריעים: עומס הבדיקות שוחק את העובדים, אינו נדרש לבלימת גל האומיקרון ומחירי הערכות שעליהן משלם הציבור מכיסו מוגזמים ובלתי אחידים

מתחם בדיקות לקורונה בגני התערוכה, תל אביב. צילום ארכיון: אבשלום ששוני/ פלאש 90

בעוד אלפי מבוטחים של קופות החולים עומדים בתורים ארוכים לבדיקות קורונה, מנכ"לי הקופות מתריעים על כך שעומסי הבדיקות שוחקים את העובדים ולדעתם מיותרים לצורך בלימת גל האומיקרון ובעיקר טוענים שכל זה "על חשבון הכיס של האזרחים", כאשר באוצר סבורים ש"ההוצאות הגבוהות על הבדיקות מיותרות". על רקע זה מקדם ראש הממשלה מתווה אחר לבדיקות, אבל יהיה עליו להתגבר על עמדתם של בכירי משרד הבריאות. כך דיווח הבוקר (ד') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

בדיווח צוטטה סיגל רגב-רוזנברג, מנכ"לית "מאוחדת", הדורשת לקבוע מחיר אחיד לערכות הבדיקה ולהבטיח "שיעורי רווח נמוכים" כמו בתרופות ובבדיקות אחרות. אתמול דיווחו כתבי צרכנות וכלכלה על מחירים מופרזים שנדרשים לשלם רוכשי ערכות בדיקה ביתית לקורונה.

נוכח "טרפת הבדיקות" נשמעים במערכת הבריאות הציבורית יותר ויותר קולות לפיהם על משרד הבריאות לקרוא לבדיקות אלו רק סימפטומטיים. מנכ"ל "לאומית", חיים פרננדס, הגדיר את המצב "אינפלציית הבדיקות" וסיפר כי הוא ועמיתיו מנסים לשכנע את הממשלה לשנות במדיניות, אבל יש עדיין מחלוקת בנושא הבדיקות בין משרדי האוצר והבריאות. לדבריו, חלק גדול מהבדיקות לא רלבנטי ויש להתייחס לבדיקות כ"משאב במחסור".

החברות המסחריות המעורבות בתחום הזה, לרבות רשתות הפארמה שבהן נמכרות הערכות, הודיעו הבוקר כי הן ממתינות לקבל מיליוני ערכות בדיקה חדשות בימים הקרובים.

הביקורת על נושא הבדיקות מתמקד בכך שהן "צורכות קשב ניהולי רב ואנרגיה ארגונית רבה", כהגדרת פרננדס, לשם פריסה רחבה של תחנות דיגום על ידי קופות החולים, בניית קווי שינוע, הפעלת מעבדות 24/7 כאשר חלק מהעובדים בהן נדרשים לעבוד במשמרת שלישית כדי להספיק לפענח את הבדיקות, וכל זה נעשה על חשבון חיסון, ליווי חולים או טיפול בחולים עם מחלות שאינן קשורות לקורונה.

ראשי קופות החולים הציעו למשרד הבריאות להורות על התמקדות בעריכת הבדיקות במבוגרים שהם חלק מאוכלוסיה שבסיכון, דיירי בתי אבות ודיור מוגן, הרלבנטיים לאיתור חולים-נדבקים לצורך קבלת הטיפול התרופתי ולקטיעת שרשראות ההדבקה במוסדות הללו ובקהילה.

בשלב זה דבק משרד הבריאות בעמדתו שמחוסנים שהיו במגע עם מאומת קורונה יערכו בדיקות אנטיגן ביתיות או מוסדיות ורק אם יימצאו חיוביים, יישלחו לבדיקת אימות PCR. לעומת זאת, האוכלוסיה שבסיכון תצטרך לבצע רק בדיקות PCR היותר מדויקות ועל פי תוצאותיהן ייכנסו הנבדקים לבידוד.

נושאים קשורים:  חדשות,  קופות החולים,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
05.01.2022, 18:26

מה לא ברור? $$$$$$$$

05.01.2022, 21:21

עזבנו את סואץ, יצאנו מעזה, נפרדנו מלבנון, גם את מצעד האיוולת ההרסני של בדיקות הקורונה לנטולי-תסמינים עוד נפסיק. ויפה שעה אחת קודם.