• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
סל התרופות 2022

ועדת הסל פרסמה את דירוג הטכנולוגיות בהן דנה עד כה

ועדת סל התרופות פרסמה עיקרי החלטותיה משתי ישיבות ראשונות בהן דנה ב-37 מועמדויות. בראש הדירוג: בדיקות סקר לנשאות למחלות גנטיות באוכלוסיות מסוימות, טכנולוגית הפלאש לניטור סוכר רציף וקוצב וגאלי לטיפול בדיכאון עמיד

סל התרופות. אילוסטרציה

בדיקות סקירה לגילוי נשאים של מחלות גנטיות עבור יהודים ממוצא בוכרי ואשכנזים, ערבים נוצרים, מוסלמים, בדואים ודרוזים - בהתאם לשכיחות הנשאות של המחלה הנבדקת ובשיעור של 1 ל-60 או היארעות של המחלה בשיעור של 1 ל-15 אלף – קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר, A9, מתוך 37 המועמדויות להכללה בסל התרופות המורחב לשנת 2022 , בהן דנה עד כה הוועדה הציבורית להרחבת הסל בראשות פרופ' יונתן הלוי. עד כה קיימה הוועדה שתי ישיבות-דירוג ראשונות. אמש (ב') פרסמה את עיקרי ההחלטות משתיים מהן.

דירוג A9 וגם דירוג A8/9 השני לו, מצביעים על כך שהתרופה או הטכנולוגיה שלגביה הוגשה המועמדות להכללה בסל, אכן עשויה בסבירות גבוהה להיכלל במסגרת הסל המורחב כפי שייקבע בשלב הדיונים הבא.

בשתי הישיבות הראשונות עסקה הוועדה במועמדויות של תרופות שונות לסוכרת, חלקן חדשות וחלקן שכבר כלולות בסל אבל הבקשות מתייחסות להרחבת אוכלוסיית החולים שתיהנה מהן. כמו כן, בתחום הנפרולוגיה וגם בריאות הנפש, מזון רפואי ובדיקת סקר טרום-לידתי לאוכלוסייה מוגדרת שטרם זכתה בה במסגרת הסל הציבורי.

בישיבתה הראשונה העניקה הוועדה 7 דירוגי A8/9 וביניהן לטכנולוגיית פלאש לניטור סוכר גם עבור חולי סוכרת מסוג 2 (עד כה נהנו ממנה חולי סוכרת סוג 1) . כן הוענק דירוג זה לאחר השתלת כליה.

בתחום הנפרולוגיה הוענק דירוג A8/9 למערכת היברידית אוטומטית, לניטור סוכר רציף והזלפת אינסולין מותאמת אישית במעגל סגור עבור ילדים חולי סוכרת סוג 1 החל מגיל 18-7 ,לפי הגדרות שייקבעו בהתייעצות עם המומחים.

בתחום רפואת העיניים ניתן דירוג זה גם לשני התכשירים Lucentis Eylea לשם טיפול בניוון של המקולה על רקע גיל (AMD), כקו טיפול מתקדם אחרי שניתן לחולים אלו Bevacizumab והחולה יהיה זכאי לקבל טיפול באחד משני התכשירים. שניהם כבר בסל אבל הוגשה מועמדותן עבור חולים נוספים.

כמו כן ניתן דירוג זה ל-Ozurdex לטיפול בפגיעה בראיה על רקע בצקת מקולרית סוכרתית כקו טיפול ראשון עבור קבוצות החולים הבאות: אנשים לאחר אירוע לבבי/מוחי כולל התקף לב , מחלת לב איסכמית, TIA; נשים בהיריון ; נשים בגיל הפוריות המתכננות היריון בקרוב; נשים מניקות וכן אנשים אשר עברו ויטרקטומיה - כריתת ג'ל הזגוגית - אשר נעשה לצורך טיפול בבעיות שונות של העין כגון היפרדות רשתית וכיו"ב.
לעומת זאת לבקשה להכללת מכשיר תרגום תמונה לקול המיועד לעיוורים/ לקויי ראיה דורג A8 והועדה ביקשה לבחון לקראת שלב הדיונים השני - אפשרות למימון משותף (במידה ויוחלט על הכללה בסל) יחד עם גורמים ממשלתיים אחרים הנוגעים למתן מענה לנזקקים למכשיר הזה, עקב עיוורון/לקות ראיה.

בתחום בריאות הנפש הוענק דירוג A8/9 בין השאר ל-Rexulti כקו טיפול שני, לחולים בסכיזופרניה, ולשם טיפול אוגמנטציה בדיכאון מז'ורי - שפיתחו תופעות לוואי ל-Aripiprazole.

כן ניתן דירוג זה לקוצב וגאלי לטיפול בדיכאון עמיד עבור חולים עם עמידות ל-4 טיפולים תרופתיים החווים אפיזודות דיכאוניות למרות טיפול בנזעי חשמל ()ECT )או שאינם מתאימים לטיפול בנזעי חשמל.
גם Selincro קיבלה דירוג A8/9 לטיפול להפחתת צריכת אלכוהול במבוגרים עם תלות באלכוהול. והוועדה ביקשה להגדיר את אוכלוסיות היעד והמסגרות לטיפול וזאת בהתייעצות עם מומחים.

בתחום הפרעות קשב וריכוז סוכם כי תיבחן מסגרת אלגוריתם טיפולי כולל לטיפול ב-ADHD במבוגרים. יתקיים דיון עם המומחים לגבי קריטריונים למתן הטיפול במבוגרים. אולם בשלב זה ניתן דירוג ביניים A8/9 עבור שני התכשירים הבאים: Atomic / Strattera הכלולים כבר בסל לטיפול ב-ADHD בילדים כקו טיפול מתקדם לאחר מיצוי טיפול בMethylphenidate, והבקשה השנה להרחיב את מסגרת ההכללה בסל גם עבור מבוגרים. גם התכשיר Attent קיבל דירוג זה לאותה מטרה.

בתחום המזון הרפואי-יעודי להשלמה תזונתית לחולים אונקולוגים ניתן הדירוג A8/9 עבור חולים אונקולוגים עם אבחנת סרטן באזור ראש צוואר, תירואיד, מערכת העיכול וסרטן ריאות, בגילאים 19 ומעלה בסיכון לתת תזונה בכל שלבי המחלה. ובתחום הגנטיקה, בדיקת סקר גנטית טרום לידתית לא פולשנית (NIPS) כסקר ראשוני לנשים בהריון עד גיל 35.

בקשות לבדיקות סקר אחרות שהוגשו כמועמדויות קיבלו, לפי שעה רק A8. וזאת עבור אבחון גנטי טרום השרשה (PGT), למניעת הורשת מוטציות ידועות כמעלות סיכון לחלות בסרטן: מוטציות BRCA2 ,BRCA1 וגם תסמונת לינץ' (HNPCC) למוטציה בגן MSH2.

שני סיכומי הישיבות במלואם:
סיכום ישיבה 1
סיכום ישיבה 2

נושאים קשורים:  סל התרופות 2022,  ועדת הסל,  פרופסור יונתן הלוי
תגובות
24.07.2022, 17:35

היי
האם ילד בן 3 שנים הגר בשטחים הסובל מ smn 3 יכול לקבל תרופה זו , למי ניתן לפנות בבקשה ?