דעות

מחלת הסוכרת ואיום הקורונה: איזון רמות הסוכר הוא קריטי בתקופה הזו

השילוב של נגיף הקורונה וסוכרת הוא קטלני ומציב אתגר חדש להתמודדות עם המחלה. טיפול נכון צריך להתמקד באיזון רמות הסוכר כדי להפחית את הסיכונים לחלות בנגיף ולמזער פגיעה אפשרית

בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

נגיף הקורונה שהגיח אלינו בשנתיים האחרונות שינה את כללי המשחק בתחום הטיפול בסוכרת. במיוחד נכון הדבר הוא לגבי אותם סוכרתיים המטופלים באינסולין במשטר אגרסיבי של מספר הזרקות ביממה ו/ או משאבת אינסולין. מדובר כמובן בסוכרתיים מסוג 1 אבל גם לא מעט סוכרתיים מסוג 2. חולים אלה עלולים ללקוט בתנודות חדות, מהירות ומסוכנות ברמות הסוכר בדמם, מהיפרגליקמיה קיצונית להיפוגליקמיה קשה ומסוכנת, ולהפך.

השילוב של נגיף הקורונה וסוכרת הוא קטלני - סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לסיבוכים ותמותה מקורונה. מחקרים מצאו כי קרוב ל-40% מהנפטרים מקורונה היו סוכרתיים וכי 10% מהסוכרתיים החולים בקורונה מתים תוך שבעה ימים. נתון מדאיג זה, שלא היה קיים ולא היה מוכר לנו לפני תקופת הקורונה, חייב להילקח בחשבון בגישה הטיפולית לחולי סוכרת ובאופן מיוחד באותם חולים המטופלים כאמור בטיפול אגרסיבי עם ריבוי זריקות אינסולין.

במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה נמצא כי נגיף הקורונה הורס תאי בטא בלבלב. מדובר בסוג של סוכרת קטלנית ומהירה, כאשר הוירוס מותיר את החולה ללא יכולת לייצר אינסולין

יחד עם זאת נמצא כי סוכרתיים שהיו מאוזנים לא חוו את מחלת הקורונה בצורה קשה. ככל שחולף הזמן ואנו מבינים יותר את השלכות המגיפה, מצליח העולם המודרני לאתר גורמי סיכון והשפעות נרחבות כולל קשר בין קורונה לסוכרת. במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה במכון למחקרים לאומיים בארה"ב נמצא כי נגיף הקורונה הורס תאי בטא בלבלב. מדובר בסוג של סוכרת קטלנית ומהירה, כאשר הוירוס מותיר את החולה ללא יכולת לייצר אינסולין.

בדומה לתקופה שלפני הקורונה, עלינו לקבוע את יעדי האיזון הרצויים של החולים זאת במטרה להיות בבקרה מקסימלית על רמות הסוכר ולהימצא בטווח היעדים הרצויים של החולים באמצעות ביצוע ניטור מתמיד ותכוף של רמות הסוכר בדם בשלבים שונים ביום, וזאת באמצעות שלושה פרמטרים: רמת הסוכר בצום, רמת סוכר לא-בצום והערך הרצוי של HbA1C.

המצב האידיאלי היה לספק לכל חולה המטופל בטיפול אינטנסיבי מכשיר לניטור רציף של רמות הסוכר, המאפשר לו להפוך את פעולת הבדיקה העצמית לפשוטה ביותר, ללא דקירה, ללא הקזת דם וללא המתנה לפיענוח התוצאה

מרבית הסוכרתיים אינם חשים תנודות ברמות הסוכר בדמם. לרוב, חולה סוכרת שיש לו רמת סוכר 100 מ"ג לד"ל אינו חש הבדל ניכר במצבו הכללי כאשר אותה רמת סוכר בדמו מטפסת ל-200 מ"ג לד"ל או אף יותר. נתון זה מחייב ניטור עצמי לעתים קרובות. כידוע, בדיקת סוכר בדם עצמית מחייבת דקירה באצבע, הקזת דם ומדידה באמצעות מקלון בדיקה במכשיר מד סוכר.

לא רבים הם החולים המסוגלים לנטר עצמם לעתים קרובות ביממה - שמונה, עשר, עשרים פעמים ביום. המצב האידיאלי היה לו היינו יכולים לספק לכל חולה המטופל בטיפול אינטנסיבי מכשיר לניטור רציף של רמות הסוכר, המאפשר לו להפוך את פעולת הבדיקה העצמית לפשוטה ביותר, ללא דקירה, ללא הקזת דם וללא המתנה לפיענוח התוצאה.

מכשיר שכזה נמצא היום בשימוש בעולם וגם בישראל. סוכרתיים מסוג 1 זכאים לקבלו גם מסל שירותי הבריאות הישראלי. לעומת זאת, סוכרתיים מסוג 2, גם כאשר הם מטופלים טיפול אינטנסיבי, בדומה לסוכרתיים מסוג 1, אינם זכאים לקבל את המכשיר. מדובר פה בעיוות של סל הבריאות אשר מפלה את סוכרתיים מסוג 2, החשופים לאותם סיכונים מבחינת תנודות רמות הסוכר בדמם כמו סוכרתיים מסוג 1 ואין ביכולתם ליהנות מהטכנולוגיה החדישה.

אנו מקווים כי דיוני סל הבריאות הבא, אשר התחילו בימים אלה ייקחו בחשבון את האפליה הבלתי נסבלת שבין הסוכרתיים בישראל ויאפשרו לפלח זה של החולים לקבל את המגיע להם. באופן מיוחד, דברים אלה נכונים כאשר הקורונה עדיין מהווה מגיפה בינלאומית והנגיף אורב לנו בכל פינה.

הכותב הוא מנהל יחידת מחקרי הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

נושאים קשורים:  פרופ' חוליו ויינשטיין,  סוכרת,  קורונה,  דעות,  חדשות,  איזון סוכרת,  ניטור גלוקוז,  19-COVID,  זריקת אינסולין
תגובות
אנונימי/ת
03.11.2021, 09:49

חשוב ביותר