חדשות

חידושים בחוק הקאפ: תמריץ לקופות להקמת מסגרות אשפוז חלופיות

קופת חולים שלא תדאג לאשפוז חלופי למאושפז בתוך 48 שעות משחרורו תשלם לבית החולים מחיר של יום אשפוז מלא על כל יום נוסף | גם במחלקות הקורונה ישלמו הקופות תעריף יום אשפוז מלא, ללא הנחה

מיטת אשפוז במחלקה פנימית. צילום אילוסטרציה

בחוק ה"קאפ" החדש שאושר בשבוע שעבר בוועדת הבריאות של הכנסת יש כמה חידושים שלא זכו לתשומת לב. כך דיווחה בסוף השבוע רוני לינדר ב"דה מרקר". הבולט בהם קובע עתה כי אם יעברו יותר מ-48 שעות מרגע השחרור מאשפוז ועד למציאת מסגרת חלופית למאושפז, קופת החולים שלו תידרש לשלם לבית החולים מחיר של יום אשפוז מלא (100%) על כל יום נוסף. מדובר ב"תמריץ חזק לקופות להקים ולפתח מסגרות חלופיות", צוין בדיווח. בשנים הקרובות אכן צפויות להיפתח כ–450 מיטות "המשכיות" (שיקום, גריאטריה, טיפולי בית) כדי לאפשר זאת.

חוק הקאפ קובע את גובה ההכנסות של בתי החולים ממתן שירותים לקופות החולים. התקציב השניתי לשם כך: כ–20 מיליארד שקל בשנה. עתה הוא כולל תמריצים שישפיעו על מספר הימים שבהם ישהו מאושפזים בבית החולים וגם מתמרץ את הקופות בהשקעה בקהילה כדי למנוע ככל האפשר מהיבט רפואי הגעה לבתי החולים כאשר ניתן לספק את מלוא הטיפול, למשל בבית. לפי נתוני משרד הבריאות, בכל יום כ–200 חולים שאושפזו, רובם קשישים לא יכולים לחזור לביתם בתום האשפוז בבית החולים, אלא זקוקים לטיפול המשכי במסגרת קהילתית או אחרת.

בחוק החדש יש התייחסות פרטנית למחלקות הפנימיות: הוחלט שהן יתוקצבו ב–90 מיליון שקל — בכפוף לעמידה ביעדים של איכות ושירות. תהיה צריכת מינימום ("רצפה") נפרדת של קופות החולים במחלקות הפנימיות. רמת ההנחה המינימלית שבתי החולים מחויבים לתת לקופות על אשפוז במחלקות פנימיות תהיה נמוכה יותר משאר ההנחות (18.5% לעומת 20%). לגבי מחלקות הקורונה, הוחלט שהקופות ישלמו לפי תעריף יום אשפוז מלא ללא הנחה.

חידוש אחר קובע שכלל בתי החולים — ממשלתיים, ציבוריים ושל הכללית — יקבלו לראשונה תקציב חודשי קבוע שיחליף את מבחני התמיכה והסובסידיות הנהוגים היום, והוא יועבר להם דרך הביטוח הלאומי. סעיף זה בחוק הוא בסך של כ–2.5 מיליארד שקל בשנה. עם זאת, יופעלו סנקציות על בית חולים שיחרוג מתקציבו. החודש ייקבע מה יהיה סכום התקציב שיינתן לכל בית חולים.

עוד קובע החוק בנוסחו החדש שיוגדל מספר מיטות האשפוז לטיפול בהפרעות אכילה; יושקעו 20 מיליון שקל בהכשרות והדרכות מטפלים בנפגעי תקיפה מינית בבתי חולים; שני מכשירי MRI נוספים יופעלו על ידי קופות החולים בקהילה; ותוספת של 60 מיליון שקל למימון עשרות המתמחים ברפואת משפחה בקהילה.

נושאים קשורים:  חוק הקאפ,  קופות חולים,  בתי חולים,  אשפוז בית,  חדשות,  אשפוז
תגובות
אנונימי/ת
01.11.2021, 19:14

מאיפה יגיעו הרופאים למיזם הזה? מהודו? מסוריה? מטורקיה? או שרופאי המשפחה העייפים , השחוקים , שנופלים מהרגליים ( כי להביא שכר הוגן הביתה צריך לטפל בהמון נפשות ואין כמעט תיגמול עודף לגיל) יצטרכו לשאת על כתפם גם את העול הזה? . וכך - הרופאים שמטפלים באמת בקשישים ( 70% מהקשישים הם חברי הכללית) יפלו יותר מהרגליים והכנסתם תיפגע , בעוד שכל היפים והיפות במכבי ימשיכו לחגוג עם כל המטופלים הנכונים והנכונות , לתת בדיקות STD פעמיים ביום ולטפל בנפילה מקורקינטים....

אנונימי/ת
02.11.2021, 13:03

אם באמת יש כסף לטיפולים מחוץ לבית החולים והרופאים והצוות הסעודי יתוגמלו, תמיד יהיו כאלה שהם מעוניינים להשתתף במיזם. השאלה האם הם בעלי הכשרה לטפל בחולים בביתם ללא תמיכה של צוות סעודי וציוד ניטור מתאים ?