דעות

להשתקם בבית - פתרון יעיל שהחולים והרופאים לא מודעים אליו

מוסדות השיקום מתמודדים עם עומס רב ועם מחסור חמור במיטות, והמטופלים נאלצים להמתין זמן רב למיטה פנויה, אך קיימת אפשרות נוספת עם יתרונות משמעותיים - שיקום המטופל בביתו

14.09.2021, 09:12
האפשרות לשיקום בבית מעניקה למטופל תחושת אחריות, עצמאות ושליטה על חייו, ומשפרת את מצב רוחו ונכונותו לשתף פעולה בתהליך ההחלמה. צילום: אילוסטרציה

בחודש שעבר פורסם דו"ח ביניים של הוועדה לבקרה ואיכות של חטיבת הבריאות במשרד הבריאות, העוסק בחולים המאושפזים בבתי חולים כלליים. בדו"ח הומלץ לקדם את אשפוזי הבית כדי למנוע עומס בבתי החולים ולשפר את השמירה על רצף טיפולי בקהילה. מסקנות אלו קריטיות אף יותר עבור מטופלים הזקוקים לשיקום ונאלצים להתמודד עם זמני המתנה ארוכים למיטה פנויה במחלקות השיקום, בייחוד אלה המתגוררים בפריפריה. לכל אלה קיים כבר היום פתרון יעיל, שמרבית החולים וגם הרופאים המטפלים לא מודעים אליו - שיקום בבית.

שיקום רפואי הוא תהליך הכולל טיפול רב מקצועי ומיועד לאנשים שחוו שבץ מוחי, ניתוח אורטופדי או ירידה בתפקוד בשל אשפוז ממושך. השיקום הוא אבן דרך חשובה בתהליך שעובר המטופל במטרה להשיב לעצמו ככל הניתן את תפקודו הקודם מבחינה מוטורית, קוגניטיבית, שפתית ועוד. עם זאת, מוסדות השיקום בארץ מתמודדים עם עומס רב ועם מחסור חמור במיטות, והמטופלים נאלצים להמתין זמן רב למיטה פנויה. לצד המיטות בבית החולים קיימת אפשרות נוספת, בעלת יתרונות משמעותיים - שיקום המטופל בביתו.

מיידיות הטיפול היא קריטית

בניגוד להליך קליטה בבית החולים, השיקום בבית מתחיל מהרגע שהמטופל מחליט על חזרה הביתה ונמצא מתאים לכך. תוך 24 שעות מגיע צוות השיקום לביתו והופך את הבית שלו ל"חדר הטיפולים". הצוות כולל את כל המעטפת שלה זקוק המטופל: צוותי רפואה, סיעוד, פיזיותרפיה, קלינאיות תקשורת, ריפוי בעיסוק ותזונה, וכן עובדים סוציאליים שמסייעים בהיבטים של ביטוח לאומי, מיצוי זכויות ותמיכה רגשית במטופל ומשפחתו.

מיידיות הטיפול היא קריטית. תקופת המתנה בין האירוע הראשוני לתחילת תהליך השיקום מפחיתה את סיכויי החזרה לתפקוד מיטבי של המטופל, וכיוון שההמתנה מתקיימת לרוב במחלקה בבית חולים, הסיכון להידבקות בזיהומים או להידרדרות קוגניטיבית, המאפיינת אשפוז בקרב קשישים, עולה משמעותית.

במסגרת סל הבריאות וחוק ביטוח בריאות ממלכתי מחויבות קופות החולים להעניק לכל מבוטח המעוניין בכך ושמצבו הרפואי מאפשר זאת אפשרות לשיקום בית, אשר ניתן לו ללא עלות. עם השחרור מהאשפוז הראשוני, המטופל לומד לתפקד בהתאם למצבו, הזמני או הקבוע, בסביבה שבה ימשיך לחיות את חייו לאחר מכן, עם התאמות שונות.

השיקום בבית מתקיים בסביבה הטבעית של המטופל, לצד המשפחה,  חיות המחמד והחפצים המוכרים. המטופל נהנה מהאוכל שהוא אוהב, הנוף המוכר מהחלון, פרטיות ורוגע, ואינו נתון לאילוצי מערכת הקיימים במסגרת שיקומית אחרת. האפשרות הזו מעניקה לו תחושת אחריות, עצמאות ושליטה על חייו ומשפרת את מצב רוחו ונכונותו לשתף פעולה בתהליך ההחלמה.

כמו כן, כשמדובר בפערי מרכז-פריפריה הבולטים מאוד בתחום השיקום בארץ, שיקום בבית מהווה פתרון לא רק משמעותי, אלא גם חיוני, כיוון שלמעשה קיימות מעט מאד מסגרות שיקומיות בפריפריה. המשפחה, שלה משמעות רבה בתהליך השיקום, נאלצת לתמרן בין שגרת חייה לבין השגחה ושהות לצד המטופל. וכך, בעוד שמרכזי השיקום נמצאים בערים מרכזיות, ככל שהמשפחה מרוחקת יותר, כך קשיי הניידות שלה מורכבים יותר והמטופל עלול להרגיש בודד יותר.

השיקום בבית נותן מענה בבתי המטופלים גם באזורים המרוחקים – ערים, כפרים, קיבוצים ודיור מוגן, וכך גם מצטמצמים הפערים שעימם מתמודדות אוכלוסיות שאין להן נגישות לשירות, לא רק בשל המרחק אלא גם בשל קשיי שפה ותרבות, המקשים על המטופלים להבין מהן הזכויות שלהם לקבלת שירות זה.

הכתובת היא פיזיותרפיסטית; מנהלת תחום הפיזיותרפיה בבית בצבר רפואה

נושאים קשורים:  מיטל מלצר,  דעות,  שיקום,  שיקום ביתי,  פריפריה,  מחלקות שיקום,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.09.2021, 08:53

תבורכי על הרעיון. אך כמעט כולם מודעים לנושא, הוא מוכר והוכח מדעית ותיאורתית שהוא חיוני ומבורך אבל, ברמה פרקטית חסר תקציבים ומערכת מיחשוב המקשרת בין כול הגורמים המטפלים.
דרך אגב מה תעשי עם קשיש ערירי בן 82 שנפל ושבר האגן או מפרק הירך וחי במקבץ דיור ולא דובר את השפה??
מה תעשי עם בחור בן 20 שעבר תאונת דרכים ושבר שתי חוליות, הוריו גרושים ומתגורר בדירת סטודנטים?
מבוגרת בת 65 שעברה אירוע מוחי עם הפרעות בדיבור. כשקלנאי תקשורת הרשום רק על נייר השיקום הביתי! ואין תקן כזה בקופה! או במערך נותן השירות!
מודל שאינו נותן מענה לסוגיות אלו נדון 'לכשלון' ואנו שוב חוזרים לנקודת האפס!
מערך שיקום ביתי חייב להיות היברידי שנותן מענה לדברים הקטנים והזוטרים אבל חיוניים ביותר להצלחת תהליך השיקום הביתי. הצרכים הבסיסיים לקיום לפי סולם מסל, זוכרים? דיור, היגיינה, אוכל, סביבה תומכת.. קיימות ורק אז ניתן להתחיל לשאוף לתהליך שיקון מוצלח..