חדשות

פתרון למחסור ברופאים: החזרת סטודנטים מחו"ל ישירות למחלקות

ביוזמה של המרכז הרפואי שיבא, העוקפת את משרד הבריאות, המל"ג והר"י, תוצע ב"שיבא" הכשרה קלינית לעשרות סטודנטים לרפואה הלומדים בחו"ל

פרופ' גדי סגל, מנהל מחלקת פנימית וראש רשות ההוראה ב"שיבא". "אף רופא לא ילמד אחר הצהריים בלי תוספת שכר". צילום: דוברות המרכז הרפואי

ביוזמת המרכז הרפואי שיבא, תוך עקיפת משרד הבריאות, המל"ג וגם ההסתדרות הרפואית, סוכם עם אוניברסיטת צ'רלס בפראג על תכנית בינלאומית ללימודי רפואה שבה עשרות סטודנטים ישראלים ילמדו בצ'כיה את שלוש השנים הראשונות הפרה-קליניות והתיאורטיות ואת שלוש הבאות בשדות קליניים ב"שיבא".

חלק זה של התכנית יבוצע במשמרת אחרי הצהריים ולא על חשבון ההוראה המתקיימת בבית החולים לסטודנטים הלומדים בפקולטות בישראל. ביוזמה הזאת מעורב גם מנהל מכינת "מדיקל דוקטור", ד"ר משה כהן. כך דיווחה הבוקר (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר". מיזם זה מוגדר כאחד הפתרונות למחסור הצפוי ברופאים בישראל.

בדיווח נמסר כי סקר מצומצם שערכה סטודנטית ישראלית בפראג בקרב 92 מחבריה העלה כי 28% בלבד מתכוונים לחזור לישראל לאחר קבלת התואר, אבל 32% הצהירו שלא יעשו זאת וינסו להשתלב בעבודה כרופאים במדינות האיחוד האירופאי או אפילו בארה"ב.

פרופ' גדי סגל, מנהל פנימית ב"שיבא", העומד בראש רשות ההוראה במרכז הרפואי, תיאר את מדינת ישראל כ"קוקיה המטילה את הביצים שלה, סטודנטים לרפואה, במדינות האחרות. הם בוקעים בכל אירופה, משלמים מהכסף שהוריהם חסכו, חלקם עוזבים את הארץ ובעיקר צוברים טינה כלפי המערכת הישראלית וכלפי המדינה, כי הם מרגישים שאף אחד לא רואה אותם. המצב הזה עלול להתפוצץ לנו בפנים בקרוב. משבר הקורונה והעיסוק הכמעט בלעדי בו במשרד הבריאות ובתקשורת מסתירים במידה רבה את אחד המשברים הגדולים שבפתח: המחסור החריף ברופאים ורופאות בישראל שיתחיל בשנים הקרובות".

המחסור הוא בעיקר תוצאה מרפורמה שאושרה לפני שנתיים, שצמצמה את מוסדות הלימוד בחו"ל שיקבלו הכרה בישראל במטרה לשמור על רמה רפואית גבוהה, "אלא שהמדינה לא נערכה מספיק כדי למלא את החסר ביום שאחרי או לוודא שמי שכבר יצאו ללימודים בחו"ל יחזרו בתום התקופה לישראל", הדגישה לינדר בדיווחה.

עוד נמסר כי האוניברסיטה רבת היוקרה בפראג מתכוונת להרחיב הסדר זה בקרוב עם בתי חולים נוספים בישראל, ובהם "בני ציון", "אסף הרופא-שמיר" ו"קפלן". באוניברסיטה הצ'כית לומדים עתה כ–250 סטודנטים ישראלים לרפואה, כמו בפקולטה בישראל.

מנהל "שיבא", פרופ' יצחק קרייס, צוטט: "הגיע הזמן שהמענה לצורך בתכנון כוח האדם הרפואי, גידולם ופיתוחם של רופאים ורופאות בישראל יהיה יצירתי, חדש ומחוץ לקופסה וייתן מענה לצורך הגדל והולך. אי אפשר להמשיך ולהגיד שישראל איננה יכולה לספק מקומות לימוד לרופאיה. נדרש לתכנן את העתיד. לא ייתכן שנכשיר פה רק 40% מרופאינו".

נושאים קשורים:  סטודנטים לרפואה,  בית החולים שיבא,  פרופ' יצחק קרייס,  לימודי רפואה,  מחסור ברופאים,  חדשות,  ד"ר גדי סגל
תגובות
אנונימי/ת
25.08.2021, 18:19

משום מה יש לי תחושת Deja vu
https://doctorsonly.co.il/2018/07/145696/
מעניין לקרוא את התגובות לפירסום מ-2018
שיבא - בית החולים המוביל בהפרטה של מערכת הרפואה הציבורית!

אנונימי/ת
27.08.2021, 09:17

למי בדיוק יש אינטרס שיהיו מעט רופאים במדינה? עד מתי ימשך החלם הזה? ואחכ עוד אומרים שהמדינה מימנה את הלימודים לרופאים. חוצפה! מתי תיהיה כבר ראיה אסטרטגית רחבה לכל מערכת הבריאות? חוסר התכנון לטווח ארוך הוא בעוכרינו.
מצד אחד חוסר ברופאים, מצד שני חוסרבמקומות לימוד ורף מטורף ללימודים בארץ, מצד שלישי חוסר ברופאים, מצד רביעי הסטודנטים מסיימים ונותרים מובטלים!
פשוט חלםםםם

אנונימי/ת
27.08.2021, 10:38

ומי ילמד אותם אחר הצהרים? המתמחה העייף? המומחה של שיב"א מהקליניקה הפרטית?
מי יממן את זה? הסטודנטים?
אכן יש מקום לחשיבה מערכתית, אבל לא משוכנע ששיב"א והעומדים בראשו מכוונים לשם!

אנונימי/ת
27.08.2021, 13:13

דבר ראשון יש למגר את השחיתות !!!
כל נסיעות הבכירים לחו"ל (כולל כנסים והשתלמויות) צריכות להיות על חשבונם הפרטי, ולא על חשבון קרן מחקרים ולא על חשבון חברות מסחריות או תורמים כלשהם. אין לאשר שכר לאדם שלא נמצא בבית החולים מכל סיבה שהיא, למעט חופשה רשמית כגון חופשת מחלה או חופשה שנתית. אין לשלם שכר על כוננויות פיקטיביות. מי שלא מתאים לו שילך הביתה.

אנונימי/ת
01.09.2021, 19:28

אתה\את מקשקש\מקשקשת בקומקום.
זו הבעיה של מערכת הבריאות בישראל ??
וואלה, תחזור לשיעורים בגן חובה.

אנונימי/ת
27.08.2021, 14:03

1. שוב השקר הזה של 'אין מספיק רופאים בישראל'...
חסרים רופאים מומחים טובים במקצועות מסוימים ובאזורים שהם לא מרכז הארץ העשיר (משם באים רוב הסטודנטים). בוגרי רפואה היום נאבקים על כל תקן להתמחות שיש אז גם אם תגדילו וגם אם לא.
2. החבר'ה של צ'רלס הם בסדר (יצא לי ללמד אותם) אבל לא העילוי שעשיתם מהמוסד הזה. לא רוצים לבוא לישראל? בלי טובות ובלי איומים ובלי 'תחזיקו אותי אני נוסע לאמריקה'. בואו נראה אותכם עוברים את המבחנים שלהם שהם לא בדיחה כמו הממשלתי פה ועוד יותר להתקבל לתוכנית התמחות... איחולי הצלחה חמים
3. שיבא תמיד התנהל כפלנגה שלא סופרת את משרד הבריאות בין אם זה מעללי רוטשטיין הרבים (האהוב עליי הוא מנחת המסוקים) ועכשיו גם עוקפים את המל"ג.. מי ילמד אחרי הצהריים? על מי אתם עובדים? בואו נתחיל שאוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון יבטלו את מסלולי הרפואה לזרים שמתקיימים במהלך היום ועליהם הם עושים בוכטות ויגדילו לישראלים במקום. קרייס טועה ומטעה - אנשים בוחרים ללמוד רפואה מחוץ לארץ, שיהיה להם בהצלחה, אנחנו לא חייבים להם כלום והם לא לנו.

הפתרון האמיתי הוא הרבה כסף לפריפריה ולקהילה

עאלק מחקר שעשתה סטודנטית לרפואה בקרב חברותיה...

רעיון עצום גודל ומתפתח בבי"ח תל השומר. הסטודנטים הישראלים הטהורים ילמדו בשעות הבוקר, ואילו הסטודנטים סוג ב' ילמדו אחרה" צ. ומי ילמד אותם? הפרופ' והבכירים עובדים פרטי או מנתחים ואינם פנויים, כך שללמד את הסטודנטים מחו"ל נשארים הסטאזכים, המתמחים והמומחים הצעירים שעוד לא פתחו קליניקה. ומי יכיר להם את הלימודים? מי יאשר להם את הבחינות? אותו משרד הבריאות שהם מנסים לעקוף אותו עכשיו?
רעיון של לימודי אחר" צ לרופאים מחו"ל עלה באוניברסיטת בן גוריון כבר לפני 15 שנה והוכשל ע" י האוניברסיטה

אנונימי/ת
27.08.2021, 16:16

הסטאזכים והסטאכנובים...

אנונימי/ת
27.08.2021, 17:27

למרות שלימוד סטודנטים בשיבא נועד אך ורק להגדיל את הכנסות בית החולים שיבא והמבצע מאורגן על ידי גורמים פרטיים שעוסקים בכך למטרות רווח, הסטודנטים ירוויחו נסיון רפואי בישראל ויחסכו את הוצאות המחייה בחו"ל. מנהלי המחלקות בשיבא אולי יכירו אותם ויהיו פתוחים לקבל אותם להתמחות אבל תעודת בוגר בית ספר לרפואה שלהם עדיין תהיה מפראג.

הפיתרון העדיף להגדלת מס' הרופאים היא הכפלת בוגרי הרפואה בארץ וזאת ע"י הסבת 4 בתי הספר לרפואה לתלמידי חוץ לארץ לתלמדים ישראלים, הצעה ישנה שנפלה בגלל סירוב ממשלת ישראל(12 שנה בשלטון) לפצות את האוניברסיטאות בארץ על ההפסד הכספי!!!.

כותרת גזענית ופוגעת ,אנו כיהודים!!? חכמים תזהרו מדבריכם!!
מי שכתב אותה חייב להתנצל בגדול!!

01.09.2021, 22:12

היוזמה ברוכה. מדינת ישראל לא מדלגת על שום טעות אפשרית בדרך ונותנת לכח אדם איכותי לעזוב. סתם רעיון..... לאפשר תנאי כניסה שפויים לפקולטות, לתגמל מורים (בכסף ולא בשוברים לקניית ספרים כנסים או ארוחות מקדונלד'ס) לתגמל כלכלית מחלקות שיקבלו סטודנטים. לתת שעות הוראה בתשלום למומחים שילמדו לא על חשבון עבודה... סתם מחשבה.

אנונימי/ת
03.09.2021, 20:51

אידיוט הסטודנט שיחזור , אחרי השפלה זלזול והוצאות כספיות אדירות . שהמדינה תחפש רופאים בקרב הביבסטים. שאבי שמחון ושאר היועצים של המנהיג העליון הגולה בהוואי יבואו להיות רופאים כאן . וינקו משכרם את ימי הבידוד שנגזרו עליהם בלל הדבקות במקום העבודה. ארץ אוכלת יושביה.