COVID-19 בישראל

ממצאים ראשונים מ"בילינסון": יעילות למנת הדחף במושתלי איברים

מנת החיסון השלישית הגדילה פי 2 את מספר מושתלי לב, ריאות, כבד וכליה שפיתחו נוגדנים לקורונה | המומחים ממליצים לכל מי שנמצא בקבוצת מושתלי האיברים להתחסן שוב

חיסון לקורונה. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

ממצאים ראשוניים בדבר יעילות המנה השלישית (הבוסטר) אצל מושתלי איברים העלו כי בקרב מושתלי לב, ריאות, כבד וכליה שעברו את ההשתלות במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה, מנת החיסון השלישית הגדיל פי 2 את מספר המושתלים שפיתחו נוגדנים לקורונה.

ד״ר רותי רחמימוב, מנהלת היחידה להשתלות כליה במחלקת השתלות ב"בילינסון", מסרה את הנתונים הבאים: 73% מהמטופלים שקיבלו את החיסון השלישי פיתחו נוגדנים ותגובה לחיסון - זאת לעומת רק 35% שפיתחו נוגדנים ותגובה לחיסון לאחר קבלת החיסון השני. לדבריה, ״הנתונים מהווים הוכחה ברורה לכך שמנת החיסון השלישית עובדת. אנו רואים שיפור משמעותי בתגובה לחיסון השלישי במושתלי כליה. לכן, ההמלצה לכל מי שנמצא בקבוצת מושתלי האיברים לגשת ולהתחסן״.

פרופ׳ מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה ב"בילינסון", הוסיף: "לאחר החיסון השלישי, 33% מהמושתלים פיתחו נוגדנים ותגובה לחיסון, בעוד18% שפיתחו נוגדנים לאחר שני החיסונים הראשונים. לא נראו תופעות לוואי משמעותיות בחיסון, מלבד כאב נקודתי במקום ההזרקה אצל מעט מהחולים. לא היו אירועי דחיה מהחיסון״.

ד"ר טוביה בן גל, מנהל השירות לאי ספיקת לב במערך הקרדיולוגי ומנהל המרפאה להשתלות לב, מסר: "לאחר קבלת החיסון השלישי, אחוז מושתלי הלב שפיתחו נוגדנים עלה ל-58% לעומת 31% מהמטופלים שפיתחו נוגדנים לאחר קבלת  מנת החיסון השנייה. על פי ממצאים ראשוניים אלה, החיסון השלישי הכפיל את מספר מושתלי הלב שפיתחו נוגדנים לאחר קבלת החיסון. לכן אנחנו ממליצים למושתלים, באופן גורף, להתחסן במנה השלישית - היא מצילת חיים״.

לגבי קבוצה אחרת של מושתלי כבד, ד״ר מריוס בראון, מנהל המכון הארצי למחלות כבד ב"בילינסון", הסביר: "70% מהמטופלים שקיבלו אצלנו את החיסון השלישי פיתחו נוגדנים ותגובה לחיסון, בעוד שרק 47% מהמטופלים פיתחו נוגדנים לאחר שני החיסונים הראשונים. אצל מושתלי הכבד ראינו עלייה ברמת הנוגדנים ולהערכתנו היא משמעותית. לא נראו תופעות לוואי משמעותיות. גם להם אנחנו ממליצים: חשוב להתחסן״.

יש לציין כי מ"בילינסון" לא נמסר כמה מושתלים בכל קבוצה קיבלו את המנה השלישית וכן לא את נתוני ההשוואה בין הקבוצות ורמות הנוגדנים.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  מנה שלישית,  מושתלי איברים,  פרופ׳ מרדכי קרמר,  ד״ר רותי רחמימוב,  ד"ר טוביה בן-גל,  ד״ר מריוס בראון,  בילינסון,  19-COVID,  חדשות
תגובות
13.08.2021, 17:45

אני מקווה שלא ישכחו לציין בנתוני המחקר את מושתל הריאות שהיה 5 שנים לאחר השתלה במצב טוב, ולאחר קבלת הבוסטר דחה את הריאות ונפטר למחרת!
רמת הנוגדנים שלו לא מעניינת את משפחתו עכשיו

אנונימי/ת
15.08.2021, 19:28

צודקת.