• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

פורום בריאות הציבור תומך בכוונה למסות משקאות ממותקים

חברי הפורום פנו לשר האוצר ולראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "צמצום צריכת יתר של סוכר צפוי לחסוך בהוצאות על בריאות וייטיב עם השכבות החלשות"

משקאות ממותקים. צילום: שאטרסטוק

פורום בריאות הציבור הביע תמיכה גורפת בכוונה לקדם מיסוי משקאות מזיקים בעלי ריכוז גבוה של סוכר – ואתמול (א') העביר מכתב מפורט בנושא הזה לשר האוצר אביגדור ליברמן ולראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס.

עמדת הפורום מכוונת גם לקראת דיונים בכנסת במסגרת דיוני אישור תקציב המדינה לשנה הקרובה. בין השאר הודגש במכתב כי הכוונה לקדם מיסוי משקאות מזיקים בעלי ריכוז גבוה של סוכר הוא צעד משמעותי שצפוי להניב תועלות בריאותיות וכלכליות רחבות היקף.

"הוכח מעבר לכל ספק שצריכת סוכר עודפת, מתזונה לקויה בכלל וממשקאות ממותקים בפרט, היא גורם מרכזי במגיפת ההשמנה והתחלואה הנלווית לה: סוכרת, מחלות לב, מקרי סרטן ועוד", צוין במכתב הפורום. "לכך יש מחיר חברתי וכלכלי כבד לאיכות החיים, לפריון העבודה ולמערכת הבריאות. הנטל הכלכלי של תחלואה זו מוערכת על ידי כלכלני הבריאות בכ-20 מיליארד שקל בשנה.

עוד ציינו הכותבים כי בפרט מדאיגה תמונת המצב בקרב ילדים. מנתוני סקרים שונים עולה כי כ-20% מסך הסוכרים מגיעים משתייה מתוקה. ילדים פגיעים במיוחד בשל הנזק הבריאותי הישיר שצריכה גבוהה זאת של משקאות ממותקים גורמת להתפתחות ולגדילה תקינים והן בשל הסיכון להקניית הרגלי תזונה שליליים הפוגעים בבריאות הפרט לאורך החיים. "בשל עובדה זו, ילדים ונוער הם יעד מרכזי לשיווק ופרסום ועיצוב הרגלי צריכה של משקאות אלה". עובדה נוספת היא כי צריכת יתר של משקאות ממותקים נפוצה במיוחד בשכבות החלשות. הקלוריות המתוקות והריקות מחליפות מזונות בריאים אך יקרים יותר כמו פירות. בשל כך יש בהם כדי להרחיב פערים בריאותיים וחברתיים.

"בדומה לטבק, ההתמכרות למזון מזיק מקודמת באינטנסיביות על ידי תעשיה הפועלת ממניעים כלכליים צרים במטרה להגדיל את רווחיה תוך ניצול תמימותם של ילדים", צוין. "הוכח כי תעשיות המזון והטבק נוקטות באמצעים חריגים להשפיע על המחקר המדעי, מקבלי ההחלטות והתקשורת. אנו רואים כעת לוביסטים היוצאים בטענות כנגד המס המוצע תוך שימוש בטיעונים 'חברתיים'", כותבים חברי פורום בריאות הציבור היוצא כנגד הטענות הללו ותומך במס ש"בסופו של דבר יביא לקידום בריאות האוכלוסיות בישראל".

בסיכום מכתבם הם מציינים כי "החיסכון בהוצאות על בריאות על רקע הצמצום בצריכת יתר של סוכר צפוי לעלות לאין שיעור על הכבדת המס על הוצאות למזון באוכלוסיה המוחלשת ולכן יש בה כדי להיטיב בראייה כוללת עם השכבות החלשות".

על המכתב חתמו: פרופ' אהרון טרואן מבית הספר למדעי התזונה והמכון לביוכימיה, מדעי המזון ותזונה, הפקולטה לחקלאות מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית המשמש כחבר נלווה לאיגוד רופאי בריאות הציבור; פרופ' חגי לוין מביה"ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה ולשעבר יו"ר האיגוד; פרופ' אליוט בארי מביה"ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים; פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל ביה"ס לבריאות הציבור של אוניברסיטת בן גוריון - היו"ר הנוכחי של איגוד רופאי בריאות הציבור ופרופ' שירה זלבר-שגיא, ראשת ביה"ס לבריאות הציבור בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה.

נושאים קשורים:  מיסוי משקאות ממותקים,  שתייה מתוקה,  חדשות,  בריאות הציבור,  צריכת סוכר
תגובות
אנונימי/ת
11.08.2021, 19:38

בבתי חולים אין אוטומטים למכירת סיגריות. יש אוטמטים למכירת קולה.