COVID-19 עולמי

אוסטאופת אמריקאי זכה לתואר "מפיץ-על של מידע כוזב" על קורונה

ה-FDA נאבק ברופאים המפיצים מידע כוזב ברשתות החברתיות וביניהם מטפל אלטרנטיבי המתנגד לחיסונים שספרו "האמת על קוביד-19" נמצא בראש רשימת רבי המכר ב"אמזון"

ג'וזף מרקולה. תרם מכספו הפרטי ארבעה מיליון דולר כדי לסייע לתנועת מתנגדי החיסונים. צילום: אמזון

רשויות הממשל בארה"ב לרבות ה-FDA, ה-CDC וכן תובעים במערכות המשפט המדינתיות, פתחו במאבק מול עשרות רופאים ואחרים המפיצים מידע כוזב ברשתות חברתיות על מחלת הקורונה, הנגיף ובעיקר על החיסונים.

ג'וזף מרקולה (Mercola), אוסטאופת, מטפל ברפואה אלטרנטיבית מפלורידה, תואר כ"מפיץ-על" של מידע כוזב. מרקולה, שנחשב למשפיען ברשת החברתית עם לפחות מיליון עוקבים, תרם מכספו הפרטי ארבעה מיליון דולר כדי לסייע לתנועת מתנגדי החיסונים וגם מפעיל אתר ברשת. באתר זה הוא לא רק מפיץ את המידע הכוזב אלא גם מציע טיפולים שונים בתשלום, בין השאר שימוש בחומר מלבין לחולים. ממכירות אלה הוא כבר הרוויח לא מעט, לפי המגזין "פורבס", ולפי ה-BBC כ-800 בני אדם שהאמינו לו נפטרו לאחר שנטלו את החומר שעליו המליץ.

לאחר ש-12 תובעים במערכות משפט מדינתיות בארה"ב הזהירו את מרקולה שהוא צפוי לעמוד למשפט, הוא הסיר מהאתר שלו חלק מהמידע הכוזב בהקשר לקורונה. כך דיווח אתמול (א') אתר חדשות בנושאים טכנולוגיים.

מרקולה כונה  בדיווח זה "ידוע לשמצה" ותואר כמי ש"משתמש בכל טריק שיווקי מסורתי או אחר כדי להגדיל את עסקיו" ואף הושווה לרוכל-נוכל אמריקאי שבמאה ה-19 הציע תרופת פלא מ"שמן נחשים". ה-FDA הזהיר אותו שעליו לסלק מהאתר שלו פרטי מידע כוזבים ולא תוגש נגדו תביעה, אבל עדיין הספר שכתב "האמת על קוביד-19" נמצא בראש רשימת רבי המכר ב"אמזון".

בשבועות האחרונים משקיעות רשויות הממשל השונות מאמצים להסיר מהמדיה החברתית פרטי מידע שקרי על החיסונים שמפיצים רופאים התומכים במתנגדי החיסונים (תנועת ה-antivax). כך הוסרו בחודש האחרון פרטי מידע כוזב בנושא החיסונים מפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם.

לא בכדי התבטא אמש ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הרפואי לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כי "ארה"ב הולכת לכיוון הלא נכון במאבקה בקורונה". הוא הביע את תסכולו מהתפשטות זן הדלתא וקרא לאמריקאים להתחסן. בארה"ב יש כיום לא מעט מהססים ולא רק סרבני חיסונים מסיבות אידיאולוגיות או דתיות, כאשר לחלק מהם השפעה חברתית ניכרת.

ד"ר פאוצ'י ציין בראיון לרשת CNN כי לדעתו בעלי כשל חיסוני יזדקקו למנה שלישית של החיסון. "מושתלי איברים, מטופלים בכימותרפיה וחולים במחלות אוטואימוניות הם אלה שאם תהיה מנה שלישית – מה שאכן עשוי לקרות – יהיו הראשונים לקבל אותה", אמר.

נושאים קשורים:  רשתות חברתיות,  מתנגדי חיסונים,  FDA,  חדשות,  קורונה,  19-COVID,  ד"ר אנתוני פאוצ'י
תגובות