• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות נחרץ: "זה לא הזמן לטוס לחו"ל"

על רקע העלייה בתחלואת הקורונה, פרופ' נחמן אש הודיע כי יומלץ להפעיל מחדש ובמלואן את הנחיות התו הירוק | "יעילות החיסונים", הודה, "אכן ירדה ובמשרד הבריאות מנסים להבין את הסיבה לכך"

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90

על רקע העלייה בתחלואת הקורונה בישראל ובצל החשש מהתפרצות נרחבת יותר מזו שהיתה עד כה בעולם, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש נחרץ בדעתו ש"זה לא הזמן לטוס לחו"ל". מחר יקיימו שרי "קבינט הקורונה" את המשך הדיון על ההגבלות שיופעלו בימים הקרובים.

פרופ' אש חזר בתדרוך לתקשורת אמש (א') על המלצת ראש הממשלה נפתלי בנט. "המטרה שלנו היא להמשיך לחיות לצד העלייה בתחלואה", אמר פרופ' אש. "נסיעה לא הכרחית לחו"ל היא עתה מיותרת, יכולה לגרום להדבקות מיותרות ולהביא לכאן נגיפים ווריאנטים חדשים מסוכנים אף יותר". כן הדגיש אש את חשיבות ההקפדה על תקופת הבידוד לכל מי שחוזר מחו"ל, ש"נועדה למנוע הדבקות או העברה של הנגיף למישהו אחר".

רשימת המדינות העדכנית שאליהן אסור ומומלץ לא לטוס. מקור: משרד הבריאות

כמו כן הודיע פרופ' אש פעם נוספת כי הרחבת ההגבלות תיקבע לפי מדד החולים הקשים: "אנחנו לא רוצים להגיע למספר גבוה של חולים במצב קשה ולכן חושבים שנכון להפעיל עתה את הנחיות  התו הירוק במלואן.

"המטרה שלנו היא לאפשר את פתיחת שנת הלימודים ולאפשר לילדים ללמוד בבתי הספר", הדגיש מנכ"ל משרד הבריאות. על השאלה "האם אתה מאוכזב מהתנהלות הממשלה?", השיב: "הדיון בקבינט הוא דיון פתוח. נשמעות בו דעות שונות. אנחנו חושבים שצריך להתמודד עם התחלואה עכשיו ולעשות צעדים שלא יהיו קשים כדי למנוע בהמשך צעדים קשים יותר".

בהקשר ליעילות החיסון לאורך זמן אמר: "אנחנו מנסים לנתח את הנתונים כדי לראות האם יש ירידה ביעילות החיסון כתוצאה מהוריאנט דלתא או שיש סיבות אחרות לכך. המטרה היא להפריד במשתנים השונים כדי לראות מה גרם לכך. הנתונים הקיימים אכן מראים שניתן להעריך שקיימת ירידה מסוימת ביעילות החיסונים".

פרופ' אש חתם בסוף השבוע שעבר על "תיקון לצו בריאות העם" המאפשר לקצר את תקופת הבידוד החל מ-15 ביולי. "ניתן לקצר את הבידוד אם יתקבלו שתי בדיקות שליליות שיתבצעו במועדים הבאים: בדיקה ראשונה סמוך ככל האפשר לכניסה לבידוד ובדיקה שנייה החל מהיום השביעי למגע האחרון עם החולה או יום ההגעה חזרה לישראל ולפחות 24 שעות לאחר ביצוע הבדיקה הראשונה. מרגע קבלת התוצאה שלילית מהבדיקה השנייה, ניתן לצאת מהבידוד. אין צורך להמתין לקבלת מסרון שחרור מבידוד ממשרד הבריאות".

תקופת הבידוד המלאה, ללא קיצור, היא בת 14 ימים מיום המגע האחרון עם חולה או יום ההגעה לישראל. עד היום היה ניתן לקצר תקופה זו לעשרה ימים, באמצעות שתי בדיקות שתוצאתן שלילית.

פרופ' אש הדגיש: "אסור לציבור להיות אדיש למצב. חייבים להיענות להנחיות ובעיקר עטיית מסיכות במקומות סגורים, להקפיד על הבידודים וללכת להתחסן". בשלב זה, מסר, אין כוונה לחזור לאיכוני השב"כ במסגרת החקירות האפידמיולוגיות.

בהתייחסו לתמונות ששודרו בערוצי הטלוויזיה על תורי ענק בנתב"ג, אמר פרופ' אש: "אנחנו חושבים מה נדרש לעשות ומה צריך לעשות כדי להגביל את הטיסות עוד יותר. בוחנים אם להרחיב את רשימת המדינות שאסור לטוס אליהן. נמשיך ונהדק את הפיקוח על מדיניות הטיסות בשבועות הקרובים ונבחן כיצד להרחיב את ההגנה מפני הבאת וריאנטים מחו"ל".

רשימת המדינות, שאליהן אסור או מומלץ שלא לטוס הולכת ומתרחבת מדי יום. אמש פורסמה רשימה עדכנית. כמו כן, תיירים מחוסנים לא יוכלו להיכנס לארץ בקרוב, למרות שבמתווה המקורי פתיחת התיירות לישראל היתה אמורה להיות ב-1 באוגוסט.

לגבי קייטנות הקיץ, אמר פרופ' אש: "אין כוונה ליצור מגבלות לפעילות באוויר הפתוח, אלא רק במקומות סגורים. צריך להקפיד שהפעילות בחוץ לא תהיה צפופה ובלי התקהלות. ההמלצה שלנו: לעטות את המסיכות כמה שיותר. עלינו לצאת לסוג של התנהלות חדשה, תוך כדי הקורונה. נחזיר את התו הירוק כדי שנוכל להשאיר את המשק פתוח רק בצורה בטוחה יותר".

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  בידוד,  עטיית מסיכות,  19-COVID,  חו"ל,  מדינות אדומות,  חדשות,  תחלואת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.07.2021, 22:55

חבל שהמנכ"ל החדש חוזר באדיקות על כל מה שהצמרת ההיסטרית של המשרד לוחשת על אוזנו. הגיע הזמן לבדוק מחדש את הקונספציה.