COVID-19 בישראל

בקרוב: בדיקת דיגום עצמית לקורונה בבתי המרקחת

משרד הבריאות נוטה לאשר עריכת בדיקות דיגום עצמיות לקורונה שיימכרו בבתי המרקחת | תקופת הבידוד קוצרה לשבוע ימים בכפוף לממצאי בדיקה שלילית לנגיף

ערכה ביתית לבדיקת קורונה. אילוסטרציה

אזרחי ישראל יוכלו לרכוש בקרוב בבתי המרקחת ערכות בדיקה לדגימה עצמית לאיתור הידבקות בקורונה ולשם כך יידרש להקים מערך בדיקות מיוחד. שיטה זאת של בדיקה עצמית כבר קיימת בכמה מדינות בעולם. כך דווח אמש ב"כאן 11".

אמש (ג') החליטו שרי קבינט הקורונה כי בינתיים לא יוטלו הגבלות חדשות וגם לא יופעלו כללי "תו ירוק" הנוגעים להגבלת התכנסויות בחלל סגור עם יותר מ-100 אנשים, מאחר שלהערכת השרים המצב בעת הזאת "עדיין לא בשל לשם כך". כדי להפעיל את הכללים יהיה צורך גם בבנייה והפעלה של מערך בדיקות מהירות בכניסה לאירועים.

כמו כן נקבע כי משרדי האוצר והחינוך יבחנו הפעלת בדיקות מהירות מדי יום של תלמידים ומורים בכניסה לבתי הספר, וזאת כחלק מההיערכות לקראת תחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. הצעה אחרת שהוצגה לשרים: במקום בדיקות יומיות, יבוצעו בדיקות תקופתיות. כל זאת מתוך ההערכה שרוב התלמידים במערכת החינוך, ובעיקר בגילאים הצעירים, לא יהיו מחוסנים עד תחילת שנת הלימודים.

יש לציין כי ערכה ביתית חדשה לבדיקה עצמית לקורונה הוגשה כבר בחודש מרץ 2021 לאישור משרד הבריאות. הבדיקה שעתידה להימכר בבתי מרקחת ורשתות הפארם פותחה על ידי תאגיד האבחון האמריקאי קווידל וכבר אושרה על ידי ה-FDA. הבדיקה החדשה מיובאת לישראל על ידי קבוצת רימיפארם.

שגיא יניב, מנהל שיווק ומכירות "סופיה ישראל" מקבוצת רימיפארם: "בשבועות האחרונים קיבלנו אלפי פניות מהורים ומוסדות חינוך שמחפשים פתרונות מידיים ונגישים. חיוני שגם אנחנו בישראל נתקדם לדיגום עצמי, עם תשובה מיידית בתוך עשר דקות. זה חוסך זמן קריטי להורים ובידוד מיותר לילדים. הגשנו את כל המסמכים לייבוא מהיר של הערכה לארץ, חברת קווידל כבר נערכה לשגר לישראל משלוח ראשון, עכשיו זה בידיים של משרד הבריאות".

על פי נתוני משרד החינוך, נכון לאתמול (13 ביולי) 21,071 תלמידים מכל המערכת בבידוד, 1,754 הם מאומתים כנדבקים בנגיף ובנוסף 304 מורים בבידוד ו-139 מעובדי מערכת החינוך מאומתי קורונה. השיעור הגבוה של מאומתים (נדבקים המוגדרים כחולים פעילים עכשווית) – 1,036 – הם מבתי הספר היסודיים (206 הם תלמידי כיתה ה'), 460 מבתי הספר העל-יסודיים, 258 בגני ילדים ובקדם יסודי ו-36 במסגרת החינוך המיוחד.

עוד אושרה הצעת משרד הבריאות כי תקופת הבידוד הבסיסית תקוצר לשבוע בלבד, כפוף לממצאי בדיקה שלילית לנגיף. זאת, במקום שבועיים ללא בדיקות. ההחלטה תיכנס לתוקף מיידית ולשם כך יפורסם צו מנכ"ל משרד הבריאות. צעד זה נועד לרתום את הציבור לעמוד בהנחיות הבידוד. הפרת חובת הבידוד תגרור קנס בסך 5,000 שקל.

לפי ניתוח נתונים שנערך במשרד הבריאות עלה כי קיצור משך הבידוד לשבוע משאיר 10% מפוטנציאל ההדבקה של מי שחויב לשהות בבידוד, וזאת בהנחה שנבדק לפני תום תקופת הבידוד ולא אובחן כחולה מאומת. ככל שתקופת הבידוד מתקצרת, הסיכוי לגלות, אולם באיחור, תסמינים גדל: פוטנציאל ההדבקה יורד בתום עשרה ימי בידוד ל-5.3% אם האדם נבדק, ובתום 14 יום ל-1.7%.

בנוסף סוכם כי סמכויות האכיפה בכל הנוגע לקורונה יועברו לידי המשרד לבטחון פנים. זה יקבל תקצוב לשם כך ואחריות להסברה ולהקצאת משאבים אחרים. במשרד שבראשות השר עומר בר-לב תוקם יחידת מטה מיוחדת שתרכז את כל נתוני האכיפה ותתאם בין גופי הפיקוח השונים.

במהלך הדיון הביעו נציגי משרד האוצר התנגדות לקיום הלימודים במתכונת קפסולות, בטענה שעלות מתווה זה גבוהה מדי ונאמדת בכמה מיליארדי שקלים וכי עד כה המתווה לא הוכיח את האפקטיביות שלו בבלימת הזינוק בתחלואה, וזאת על סמך ניסיון שהצטבר במהלך שנת הקורונה.

נושאים קשורים:  בדיקה עצמית לקורונה,  קבינט הקורונה,  מערכת החינוך,  בידוד,  19-COVID,  חדשות
תגובות