• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

על רקע התפשטות זן דלתא: יעילות החיסון מפני הדבקה צנחה ל-64%

בצט"מ מוטרדים מנתוני התחלואה בקרב מחוסנים | בכיר בצוות הטיפול במגיפות: "יש להגביר את היקף הבדיקות בנתב"ג, להמשיך לחסן כמה שיותר אנשים ולקדם מנת בוסטר למדוכאי חיסון"

"עד כה חוסנו נגד קורונה יותר מארבעה ביליון איש ברחבי העולם ואנו נוכחים לדעת כי החיסון בטוח ותופעות הלוואי אינן משמעותיות בהשוואה להגנה המצוינת שהחיסון מעניק מפני תחלואה קשה". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

יותר ויותר מחוסנים נדבקים בנגיף הקורונה מאז הופעת זן דלתא. נתונים מספריים בהקשר זה הוצגו אמש (א') בדיון שקיים צוות הטיפול במגיפות (צט"מ) במשרד הבריאות.

לפי דיווח של אדיר ינקו ב-Ynet, בשבועות האחרונים נרשמה ירידה דרמטית ביעילות החיסון מפני הדבקה. מנגד, הירידה ביעילות החיסון לשם הגנה מפני אשפוז ומחלה קשה היא מתונה הרבה יותר. בין 2 במאי ל-5 ביוני, לפני ההתפרצויות הנקודתיות שהתרחבו בימים האחרונים, יעילות החיסון בישראל לשם הגנה מפני הדבקה עמדה על 94.3% בממוצע. אבל מ-6 ביוני, חמישה ימים לאחר שבוטלו כל ההגבלות ועד 3 ביולי (שלשום), שיעור היעילות של החיסון מפני הדבקה צנח ל-64% בלבד. בפרק הזמן הזה נרשמה גם ירידה זהה ביעילות החיסון בכל הנוגע להופעת סימפטומים של המחלה, אם כי מדובר בסימפטומים קלים בלבד.

עם זאת, יעילות החיסון מפני מחלה קשה או מפני אשפוז נותרה גבוהה למדי. לפי הנתונים, בין 2 במאי ל-5 ביוני שיעור היעילות במניעת אשפוז עמד על 98.2% לעומת 93% שבין 6 ביוני ל-3 ביולי. ירידה דומה נרשמה בפרק הזמן הזה גם בנוגע ליעילות החיסון מפני התפתחות מחלה קשה בקרב מחוסנים, כאשר שיעור המאושפזים בבתי החולים במצב קשה עולה בימים האחרונים בקצב איטי ובאופן מתון: ביום שישי האחרון 55% מהנדבקים היו מחוסנים.

בכיר בצט"מ שצוטט בדיווח אמר כי "הנתונים מטרידים ולכן יש להגביר את היקף הבדיקות הנעשות בנתב"ג לחוזרים מחו"ל גם אחרי חמישה ימים מאז שנחתו בארץ ובנוסף להמשיך לחסן כמה שיותר אנשים ואף לקדם את הכוונה למתן חיסון שלישי (בוסטר) למדוכאי חיסון ולשקול את החיסון השלישי לכלל האוכלוסיה הקשישה, מגיל 65 ומעלה".

בשלב זה לא קיבלו משתתפי הדיון הזה בצט"מ החלטה ונקבע שיש להמשיך ולבחון את סוגיית החיסון השלישי גם במסגרת של מחקר מצומצם שייעשה בארץ או בקופות החולים. באשר למדוכאי החיסון, צוטט בדיווח, רוב משתתפי הדיון משוכנעים שצריך לחסנם אלא שזה נושא מורכב – "לא כל מדוכאי החיסון מתנהגים אותו דבר מבחינת הזיכרון החיסוני".

בתוך כך נמסר כי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ יקיימו היום דיון בנושא החיסון השלישי ומחר (ג') יכונסו גם שרי קבינט הקורונה לדיון שיתמקד בשאלה אילו הגבלות יחודשו, והעיקרית ביניהן מגבלת ההתקהלות, כאשר יש לקבוע מה יהיה סדר גודל ההתקהלויות האסורות. נשקלת הגבלת התקהלות לילדים בחלל סגור ונשקל גם לחייב בידוד להורים לילדים שנחשפו למאומתים.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  צט"מ,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
05.07.2021, 22:58

מציע לפתוח עוד יותר את נמל התעופה והטיסות בכדי להתווכח מהיכן הגיעו ההדבקות. כשנגיע ל 5000 נדבקים ליום אולי משהו יחשוב לסגור את ברז ההדבקות.

אנונימי/ת
07.07.2021, 19:34

לא ברור במה עסוקים במשרד הבריאות כאשר אין להם זמן לענות לדרישת המומחים למתן חיסון שלישי למדוכאי חיסון ולמושתלי אברים.

האם יתעוררו רק אחרי שידבקו מספר מדוכאי חיסון וימותו???????????

פרופ' רהב כבר זועקת מספר חודשים שיש לתת לקבוצה זאת חיסון שלישי ואף רביעי, אם יתברר שלא חוסנו גם לאחר החיסון השלישי. כמו כן פרופ' רהב אמרה שבבדיקות שבצעו למדוכאי חיסון התברר שגם חיסון רביעי נמצא יעיל, לאחר שחיסון שלישי לא עזר במקרים אלה.

למה לזרוק את החיסונים לאחר יולי, כשיפוג תוקפם, כאשר יש המשוועים ומבקשים לקבל את החיסון השלישי???

איפה הרופאים מאיכילוב, מבילינסון ומבתי חולים אחרים שמסכימים עם פרופ' רהב אך משום מה ממלאים פיהם מים??? בושו לכם!!