Covid-19 בישראל

נתב"ג התגלה שוב כנקודת תורפה בניהול משבר הקורונה בישראל

בחודש האחרון נכנסו לישראל דרך נתב"ג מעל 16 אלף איש ועשרות בהם נתגלו כחיוביים לנגיף. רבים מאלו חמקו מבדיקות ובעיקר מהעברתם לבידוד כפוי במלוניות או הטלת חובת בידוד ביתי

אולם הנוסעים בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

נתב"ג שוב מתגלה כנקודת תורפה קריטית בניהול משבר הקורונה בישראל, ממש כמו במהלך השנה האחרונה ועד ראשית הדעיכה של המגפה.

לפי נתונים שפורסמו הבוקר (ב') ב"ידיעות אחרונות", בחודש האחרון נכנסו לישראל דרך נתב"ג מעל 16 אלף איש ועשרות בהם נתגלו כחיוביים לנגיף. רבים מאלו חמקו מבדיקות ובעיקר מהעברתם לבידוד כפוי במלוניות או הטלת חובת בידוד ביתי. כבר לפני חודש מסר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ש-70% מהשבים לישראל דרך נתב"ג לא מקפידים על ביצוע בדיקה אחרי כניסתם לארץ.

בין הנתונים שהוצגו בדיווח: כמעט 5,000 נחתו בישראל מרוסיה רק בחודש האחרון, רבים מהם נסעו אליה ושבו כשהם עוקפים את הצורך בקבלת אישור מ"ועדת חריגים" ועשרות מבין החוזרים נמצאו חיוביים לנגיף כך שקיים חשש שתרמו להתפשטותו המחודשת בקהילות שונות. רוסיה נכללת ברשימת שש המדינות המוגדרות כ"סיכון גבוה במיוחד להידבקות".

כמו כן, חזרו ממדינות אחרות המשתייכות לאותה רשימה כ-1,000 איש ומהם נמצאו בודדים כחיוביים לנגיף. ממדינות שמוגדרות בדרגת סיכון נמוכה יותר – "מדינות באזהרה" – נחתו בישראל בחודש האחרון מעל 10 אלפים חוזרים וכמה עשרות מהם נמצאו חיוביים לנגיף.

בסוף השבוע האחרון עקב עומס כבד בנתב"ג נכנסו לארץ מאות נוסעים מבלי שנבדקו. מתחם הבדיקות שהפעילה חברת "פמי פרמיום" לא הצליח עד כה להתמודד עם זרם הנוחתים. ההפעלה הועברה לידי חברת אומגה ונראה שהיא לא הספיקה להתארגן כהלכה לטיפול הדוק וקפדני יותר. גורמי מקצוע במשרד הבריאות אישרו שאכן "הבעיה בנתב"ג נגרמה משילוב של חוסר ניסיון של החברה, העסקת דוגמים לא מנוסים והחלפת משמרות שנעשתה באופן לא מדורג ובתזמון לא טוב".

עלה לכן החשש שבחודשים הקרובים, שיא נסיעות הקיץ של ישראלים לחו"ל, ביניהם גם ילדים שלא חוסנו – מספר השבים יגדל עוד יותר ויהיה קושי רב לבדוק את כולם מיד עם הנחיתה וגם לוודא שנבדקו לפני העלייה למטוס ובידיהם תעודות מתחסן או מחלים. לא מעט מומחים סבורים כיום שיש לצפות לכך שהווריאנט ההודי יותר מזנים אחרים עליהם ידוע כיום "מסוגל" לחולל הדבקה-חוזרת. אמש גם דווח על מקרה הנחשב נדיר של קשישה כבת 80 בדיור מוגן שהייתה חולה במצב קשה, החלימה, קיבלה חיסון ובכל זאת אושפזה מחדש לפני ימים אחדים עם מה שנראה כקורונה-חוזרת.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף הקורונה,  נתב"ג,  פרופ' חזי לוי,  הוריאנט ההודי
תגובות