חדשות

משרד הבריאות תובע מהקופות לשים קץ לתופעת "גניבת רופאים"

הרופאים העצמאיים הם הרוב המוחלט של הרופאים בקופות החולים, שנדרשות עתה להפסיק גיוס רופאים עצמאיים בתמורה לחוזים בשכר גבוה וללא תלות במספר המבוטחים שבהם הרופא יטפל

שיעור הרופאים המועסקים (אילוסטרציה)
רופא עצמאי (אילוסטרציה)

משרד הבריאות דורש ממנהלי הקופות החולים "למתן תופעת גניבת רופאים". סמנכ"ל הפיקוח על הקופות במשרד הבריאות, ליאור ברק, פנה בנושא זה למנהלי הקופות: "נודע לנו כי בעת האחרונה נחתמו מספר הסכמים על ידי חלק מקופות החולים עם רופאים עצמאיים, שהכילו סעיפים המנוגדים לחוזר סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים והשב"ן".

פעולה זאת של הקופות נועדה למשוך מבוטחים יחד עם הרופא שלהם כאשר הוא עובר מקופה לקופה וזאת בתמורה לשכר גבוה, לעתים מופרז מהמקובל, שמוצע לו. כך דיווח הבוקר (ד') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

בדיווח נמסר כי משרד הבריאות הבהיר למנהלי הקופות כי "הסכם של קופת חולים עם רופא עצמאי או עם קבוצת רופאים עצמאיים מאוגדים ביישוב שבו קיים שירות רפואי ראשוני של קופת חולים ושערב חתימת ההסכם נתנו אותם רופאים שירות לקופה אחת, הכולל מתן הבטחת הכנסה ללא תלות במספר המבוטחים שהרופא יטפל, משמעותו הסכם בלעדיות המבקש למנוע משאר קופות החולים להשתמש בו, לכל דבר ועניין, וחל איסור על חתימת הסכמים כגון אלה".

רופאים עצמאים נמצאים תחת פיקוח הממונה על השכר באוצר. הם מעין "פרילנסרים" של קופות החולים וגם של בתי החולים של ה"כללית". בניגוד לרופאים השכירים, הקופות רשאיות לתגמל אותם כראות עיניהן. אולם אותם רופאים אינם זכאים לימי מחלה, ימי חופשה, הטבות במסגרת הסכמים קיבוצים וחייבים לשאת בעלויות הקליניקות שלהם במידה שאינם משתמשים במתקני הקופה. רופא עצמאי יכול לשרת כמה קופות חולים במקביל.

כבר לפני כחודש דרש הממונה על השכר במשרד האוצר להגביל ולפקח על הרופאים העצמאיים. כיום הרופאים העצמאיים הם הרוב המוחלט של הרופאים בקופות החולים. צורת העסקה הזאת הנפוצה במיוחד ב"מכבי" וב"מאוחדת" - כ־80% מהרופאים של כל אחת מהן עצמאים וב"לאומית" - 70%. לפי הדו"חות הכספיים, קופות החולים שילמו ב־2019 לאותם רופאים כ־5.2 מיליארד שקל. ב"מכבי" מדובר בכ־60% מסך השכר ששולם בכל התאגיד.

נושאים קשורים:  רופאים עצמאיים,  קופות החולים,  שכר רופאים,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
09.06.2021, 19:30

מסך עשן.
ממש לא מעניין אותם ״גניבת רופאים״ היעד האמיתי - פגיעה בשכר הרופאים העצמאים!
עוד קצת ונגיד תודה על השכר בבתי חולים.
פגיעה חמורה בחופש העיסוק

אנונימי/ת
09.06.2021, 19:37

בקיצור צריך רופאים בכירים בכל שעות היום בבית חולים, אבל בשביל זה צריך לשלם... אז מה עושים? מורידים שכר של רופאים עצמאיים והם כבר לבד יוותרו וישארו בבית חולים.
או שאולי הגיע הזמן שהמדינה תבין את המשאב הזה שנקרא רופא, מקצוע שלבסיס נדרש כ-15 שנים של הכשרה ויתחילו להשקיע. אולי עוד יוחזר ויישום רעיון הפול טיימרים, יגרום לאנשים רבים לוותר על משרה נוספת

אנונימי/ת
09.06.2021, 20:32

מה ארצ״י אמרו על זה?

אנונימי/ת
09.06.2021, 21:57

האמת ״משל הסוס והקש ״.כי נמאס לעבוד ללא סוף , ולא לקבל תמורה הולמת.

אנונימי/ת
10.06.2021, 07:05

רופאים עצמאיים הם לא רופאים פרטיים. הם עובדים בקופות חולים שפועלות כמלכרים ומקבלות תקציב מהמדינה.
לרופאים מגיע לקבל שכר ראוי, אך רגולציה על שכרם (ולא רק של הרופאים אלא כל מי שעובד בגופים אלה) היא לגטימית ואף מחוייבת. בעיקר לאור העובדה שהקופות גרעוניות.

13.06.2021, 13:52

הרגולציה על השכר באה עם רגולציה על הארנונה המוגזמת לעסקים? עם רגולציה לשכירות או לשכר מזכירה? תהיה גם רגולציה על עלויות חשמל ואינטרנט? יהיה פיקוח על מחירי ציוד רפואי או שבתחום זה יש חופש עיסוק?