חדשות

הנחיות תזונה חדשות לתינוקות: מוצקים רק החל מגיל חצי שנה

בין הנחיות משרד הבריאות לתזונת תינוקות: להימנע ממזון אולטרה מעובד, מדגנים ממותקים ומפירות מרוסקים המשווקים בשקיות לשתייה | הנחיה נוספת: להרחיק פעוטות ממסכים בעת ארוחות

תזונת תינוקות. אילוסטרציה

משרד הבריאות הפיץ בשבוע שעבר הנחיות עדכניות לתזונת תינוקות. בראשן: דחיית ההתחלה טעימות ותזונת מוצקים מגיל ארבעה חודשים לגיל חצי שנה. ההנחיות גובשו על ידי צוות מומחים לתזונה, נציגי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים ופרופ' רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות. כך דיווחה הבוקר (א') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

השינוי בא לאחר שה-WHO מצא כי חשיפה מוקדמת של תינוקות למזון מוצק מעלה סיכון להשמנה. כמו כן מופיעה במסמך ההנחיות המלצה להימנע ממאכלים אולטרה מעובדים כמו משקאות ממותקים, תה לתינוקות, חטיפים - כולל אלה המיועדים לתינוקות, ממתקים, דגנים ממותקים ופירות מרוסקים המונגשים בשקית לשתייה או למציצה.

הנחיה חדשה נוספת היא להרחיק את הפעוטות מהמסכים בשעת הארוחה וגם שאר בני המשפחה האוכלים איתם לא ישתמשו במסכים.

את מי השתייה לתינוק – מים מינרליים, מסוננים או מטוהרים – צריך להרתיח עד גיל חצי שנה בלבד. הסיבה: לאחר שישה חודשים התינוק נחשף לחיידקים וממילא לא נמצא בסביבה סטרילית. מים המשמשים להכנת תמ"ל, תרכובת מזון לתינוקות, מומלץ להרתיח עד גיל שנה.

כאשר אחד מבני הבית של התינוק סובל מאלרגיה, מומלץ להפנות את הפעוט לסיוע עוד לפני גיל חצי שנה כדי לתכנן את חשיפתו למרכיבי המזון השונים. לא מומלץ להוציא באופן גורף מזונות גורמי אלרגיה מתפריט של נשים הרות או מיניקות, משום שלא נמצא שכך מופחתת האלרגיה. לתינוקות במשפחה בעלת תזונה צמחונית או טבעונית, מומלץ לקבל הדרכה תזונתית מדיאטנית.

פרופ' אנדוולט צוטטה בדיווח: "הורים מושפעים מפרסומות, מולכים שולל וחושבים שממתקים הם מזון. כשחושפים תינוק למזון אולטרה מעובד מרובה בסוכר וטעמים, קשה למנוע ממנו את זה והדבר יוצר התמכרות, שגורמת להשמנה ולדפוסי אכילה לא בריאים. אני מוטרדת מכך שבשנים האחרונות מייצרים מזונות מעובדים לילדים - בעיקר פירות בצורת משקה. כך אין מלמדים אותו ללעוס – וזה עניין קריטי להתפתחות הילד – שפתית, מוטורית וקוגניטיבית.

"על ההורים להיות קשובים לסימני רעב ושובע ולא לתת מזון בתצורות של משקה לשתייה כי זה גורם סיכון לבררנות אכילה". ההנחיות חוזרות על כך שהנקה היא הנורמה בהזנת תינוקות עד גיל חצי שנה ולאחר מכן בתוספת מזון משלים.

נושאים קשורים:  תזונה,  תזונת תינוקות,  משרד הבריאות,  חדשות,  פרופ' רונית אנדוולט
תגובות