מחקרים COVID-19

מחקר המשך ב"כללית": החיסון יעיל גם במטופלים עם מחלות כרוניות

תוצאות המחקר שבחן את יעילות החיסון בקרב 1.4 מיליון מבוטחי ה"כללית" והתפרסמו ב-NEJM מעידות על יעילות גבוהה של חיסון פייזר גם בחולים כרוניים ובתת קבוצות באוכלוסיה

חיסון לקורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

מספר שבועות לאחר פרסומו הראשון של המחקר אודות יעילות החיסון כנגד קורונה שערך מכון כללית למחקר בשיתוף חוקרי אוניברסיטת הרווארד בכתב העת המדעי The New England Journal of Medicine, התפרסמו ב-NEJM תוצאות נוספות המתמקדות ביעילות החיסון בקרב תת קבוצות באוכלוסיה ולפיהן נמצאה יעילות גבוהה לחיסון החל משבעה ימים לאחר המנה השנייה גם בקרב מטופלים עם מחלות כרוניות.

החוקרים בחנו האם החיסון יעיל באותה מידה בקרב המבוגרים, בקרב הסובלים מריבוי מחלות כרוניות ובקרב הסובלים ממחלות כרוניות ספציפיות.

המחקר זה בחן נתונים על כ-1,400,000 מבוטחי כללית בסך הכל, עם משך מעקב ארוך בשבועיים ביחס למחקר הקודם, והשווה עבור כל תת אוכלוסיה בין מבוטחים מחוסנים לבין מבוטחים לא מחוסנים שהיוו קבוצת ביקורת.

שיטת המחקר המתקדמת, שעברה בקרת עמיתים, עשתה שימוש בהתאמה אינדיווידואלית בין שתי הקבוצות על מנת לאפשר הערכה נקייה ככל האפשר של יעילות החיסון. ההגדלה של קבוצות המחקר, ההארכה של משך המעקב והתאמת קבוצות ייעודית לכל אוכלוסיה של חולים כרוניים, אפשרו הערכה של יעילות החיסון בתת קבוצות שלא ניתן היה להעריך עבורן את יעילות החיסון במחקר המקורי.

גם בתוצאות מעודכנות אלו החיסון נמצא יעיל מאוד בניתוח שכלל את כלל האוכלוסיה, עם מניעה של 96% מהתחלואה התסמינית ו-95% ממקרי התחלואה הקשה - טוב יותר מהערכה קודמת של 94% ו-92% בהתאמה. התוצאות מדגימות גם כי החיסון יעיל במידה גבוהה בכל קבוצות הגיל, עם יעילות של 92% למניעת מחלה תסמינית גם בקרב מחוסנים מעל גיל 70.

עם זאת, נראה כי יעילות החיסון במניעת מחלה תסמינית מעט נמוכה יותר בקרב מבוטחים עם ריבוי אבחנות כרוניות - יעילות של 88% בקרב מבוטחים עם שלוש או יותר מחלות רקע/גורמי סיכון. בקרב מבוטחים עם מחלות ספציפיות, יעילות החיסון גבוהה בחולים עם עודף משקל - 96%, אך מופחתת במידת מה בקרב מבוטחים עם מחלות כרוניות ספציפיות כגון דיכוי חיסוני לרבות השתלת איברים - 84%, מחלת לב - 80%, מחלת כליות כרונית -80% וסוכרת -86%.

לדברי פרופ רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר ומערך החדשנות של כללית, "פרסום זה מהווה המשך ישיר למחקר הגדול אשר פרסמנו באותו העיתון לפני מספר שבועות. התוצאות העדכניות מעידות על כך שהחיסון יעיל ומגן מפני מחלה ומחלה קשה בשיעור גבוה ממה שחשבנו והינו יעיל מאד גם בקרב חולים במחלות כרוניות. אולם", הוסיף פרופ' בליצר, "כפי שנרמז במחקר המקורי, ההגנה מעט מופחתת במי שסובלים ממספר ממחלות רקע משמעותיות.

"אלו תוצאות מאד משמחות שכן הן מצביעות על כך שרוב גדול ממקרי התחלואה הצפויה בחולים אלה יימנע על ידי החיסון למרות מחלות הרקע שלהם, אולם עדיין ייוותר אצלם סיכון שיורי מעט גדול יותר לתחלואה".

לדברי בליצר, שתי מסקנות עיקריות נגזרות מכך לגבי חולים הסובלים ממחלות כרוניות משמעותיות: "דגש נוסף לחשיבות הרבה של אוכלוסיה זו להתחסן, בכל גיל, וכן, הצורך של חולים אלה להמשיך ולנקוט בהתנהגות מונעת כאשר הם נמצאים בנסיבות שבהן קיים סיכון משמעותי להדבקה. לשמחתנו, הסיכון לנסיבות כאלו במדינת ישראל בחודשים האחרונים יורד והולך באופן עקבי".

המחקר נערך על ידי ד"ר נעה דגן, ד"ר נועם ברדה, ד"ר אלדד קפטן, אורן מירון, שי פרצ'יק, פרופ' מארק כץ ופרופ' בליצר ממכון כללית למחקר, וכן פרופ' מיגל הרנן ופרופ' מארק ליפשיץ מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, ופרופ' בן רייס מבית החולים לילדים בבוסטון ובית הספר לרפואה בהרווארד.

נושאים קשורים:  מחקר,  קופת חולים הכללית,  פרופ' רן בליצר,  חיסון לקורונה,  חדשות,  חולים כרוניים,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
22.04.2021, 18:00

מה לגבי בדיקת רוק לזיהוי קורונה.
הטכנולוגיה כבר קיימת. הטכניון כבר מתבצעות בדיקות. ויש עוד שני רופאים כאן בארץ שפיתחו כזו בדיקה.
מדוע משרד הבריאות מערים קשיים ???
כיום עושים לנו בדיקות מטוש במקומות עבודה. זה תחליף לחיסון.
הבעיה שהמטוש הוא מכשיר מסוכן !!!!
פעמיים בשבוע מטוש לאף, עם נגיעה בתחתית המוח - גורם נזק !!!!
עד מתי !!!!
משרד הבריאות - תתעוררו !!!!
אנחנו סובלים !!!!
האף מדמם, והיו גם דלקות קרום המוח.
אתם לוקחים אנשים בריאים, דוחפים להם מטוש, על בסיס קבוע - ולא מבינים שזה מסוכן ???
תבינו בלי בדיקת מטוש נאבד את מקום העבודה !!!!
צריך להזדרז , ולהכניס לשוק בדיקות רוק לזיהוי קורונה.

אנונימי/ת
24.04.2021, 10:32

הרגע, אין לך מה לפחד. לפי הערתך אין לך כמעט מוח

23.04.2021, 09:50

יש הנחייה מפורשת לא לבדוק מחוסנים ולכן גם לא יהיו מאומתים שמחוסנים.
למה מתעלמים מדוח מחצ לקורונה שמציג אלפי נפגעים וגם מוות

23.04.2021, 18:58

כבוד!
מה לגבי חולי אסטמה ?
האם נבדקו מטופלים שנוטלים בקביעות LEPONEX ?